Acesta a mentionat ca banca a solicitat garantii suplimentare clientilor IMM in 2009, dar observand ca aceasta cerinta le ingreuneaza business-ul, a renuntat la aceasta practica.
Regulamentul Bancii Nationale impune bancilor sa solicite tuturor debitorilor ce au credite mai mari decat valoarea garantiilor colateral suplimentar, iar pana in prezent bancile s-au conformat acestei cerinte in special in cazul clientilor persoane juridice. In ceea ce priveste clientii persoane fizice, multe banci au anuntat ca vor aplica regulamentul BNR doar pentru acei debitori care intampina dificultati la plata.
Potrivit lui Lucian Oana, in prima parte a anului cererea de credite venita din partea IMM-urilor a crescut cu circa 50% fata de a doua jumatate a lui 2009. Totodata, banca a restructurat creditele clientilor cu probleme, iar ritmul de restructurare din primele cinci luni ale anului a fost mult lent fata de anul trecut, a declarat Oana.
„La inceputul anului au fost mult mai putine business-uri care au avut de suferit. Majoritatea afacerilor clientilor au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri, ceea ce este normal, pentru ca si-au diminuat business-ul in functie de potentialul pietei”, a mai spus Lucian Oana. Banca monitorizeaza clientii care au intarzieri la plata ce depasesc 30 de zile.
Potrivit acestuia, cele mai mari ingrijorari ale oamenilor de afaceri clienti ai bancii sunt legate de instabilitatea mediului politic si perspectiva reducerii salariilor bugetarilor.
De asemenea, intarzierile sau blocajele de plati care intervin in contractele cu statul ii fac pe oamenii de afaceri sa fie mult mai prudenti in relatia cu sectorul public, a mai spus directorul OTP.
Banca ofera IMM-urilor credite de investitii si pentru capital de lucru, dobanzile medii practicate de OTP la imprumuturi fiind, la lei, Robor plus 3,5%, iar la euro – Euribor plus 5%.
Potrivit lui Oana, pe fondul crizei, banca a devenit mult mai atenta in acordarea de credite catre clienti care provin din industriile afectate de criza, cum ar fi industria auto sau constructii. „Cu toate acestea, chiar si in aceste domenii au existat companii care au fost finantate”, a spus directorul OTP.
In schimb, OTP a incurajat creditarea catre sectorul distribuitorilor de bauturi alcoolice, sectorul alimentar si domeniul servicii.
OTP Bank Romania are in prezent circa 20.000 de clienti IMM. Circa 60% din creditele angajate de clientii retail sunt acordate in euro, iar 40% dintre acestea sunt in lei, valoarea medie a unui credit fiind de 200.000 – 300.000 de euro.
Recent, OTP Bank a lansat o campanie destinata intreprinderilor mici si mijlocii, in cadrul careia clientii care, pana la data de 9 iulie 2010, aleg unul dintre pachetele destinate IMM-urilor, beneficiaza de sase luni de abonament gratuit. In cadrul aceleiasi campanii, clientii pot beneficia de un credit in lei cu dobanda fixa de 9% pe an.