Anul 2008 a adus pentru industria alimentara romaneasca o scadere a vanzarilor intre 10 si 20%, comparativ cu cifrele inregistrate in anul precedent, de vina fiind cresterea preturilor, scaderea puterii de cumparare si schimbari in comportamentul consumatorist al romanilor, spun reprezentantii patronatelor din industria alimentara.
Sarbatorile de Paste si zilele de 1 si 2 mai sunt privite cu optimism de jucatorii din industrie, care spera ca in aceasta perioada sa recupereze mare parte din scaderea de vanzari din primul trimestru.
„Se vinde mai putin, pentru ca oamenii nu mai au puterea de cumparare de anul trecut. In plus, fata de situatia din 2007, in 2008 avem preturi ceva mai mari pe anumite segmente de piata, dar si un cumparator mai exigent, dispus sa cumpere mai mult calitate si mai putin volum”, a declarat, pentru DailyBusiness, Sorin Minea, presedintele Romalimenta, patronatul din industria alimentara. „Cred insa ca aceasta perioada va permite producatorilor si retailerilor sa recupereze in mare parte scaderile de vanzari din primele trei luni ale anului”, a mai spus Minea.
Marii retaileri si producatorii de alimente cred ca, pe perioada Pastelui, romanii vor lasa preturile pe planul doi, iar vanzarile de carne, oua si vin, produsele traditionale in aceasta perioada, vor creste cu pana la 50%.
Spre exemplu, in industria carnii, patronatele estimeaza cresteri de vanzari de 300% la carnea de miel, 50% la cea de porc, 40% la cea de pui si peste 30% la cea de vita. Cresteri de vanzari sunt asteptate si la oua, unde Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania (UNCPR), vede vanzari cu 50% mai mari fata de o perioada obisnuita, in conditiile unei oferte de oua mai mari cu 20-25%.
„Potentialul de vanzari este urias in aceasta perioada si, in acest conditii, toti producatorii au realizat stocuri suplimentare, pentru a face fata cererii in crestere”, a declarat Minea.
Vanzari semnificative se anunta si la capitolul vinuri, unde marii producatori se asteapta la o crestere de peste 50% a afacerilor, fata de o perioada obisnuita.
„Vinurile rosii vor creste cel mai mult, cu peste 100%, dar ne asteptam la cresteri puternice de vanzari si la vinurile albe”, a declarat, pentru DailyBusiness, Ovidiu Gheorghe, presedintele patronatului din domeniu.
Murflatar, de exemplu, estimeaza vanzari in crestere cu cel putin 25%. „Pastele reprezinta un varf de consum care vinde cu circa 20-25% mai mult decat o luna normala. Murfatlar vinde in medie intre 1,4 milioane sticle de vin de 0,75 litri si 600.000 litri de vin la alte capacitati. In 2007, de Paste (martie si aprilie) am vandut peste 2,5 milioane sticle de vin de 0,75 litri. In luna aprilie 2008, Murfatlar va vinde aproximativ doua milioane de litri de vin. Prognozam o crestere de peste 35% fata de Pastele din 2007”, a declarat brand managerul Murfatlar, Daniel Negrescu.
Estimari optimiste sunt si la Cotnari, care spera sa vanda dublu fata de media anuala.
„Intr-o luna normala, Cotnari vinde in medie 870.000 – 900.000 de sticle de vin, iar de Paste ne asteptam sa vindem 1,6 milioane de sticle”, a declarat Razvan Serghiuta, directorul Cotnari.
Hipermarketurile, primii beneficiari ai sarbatorilor romanilor
In prima linie a business-ului de sezon se vor afla, cu siguranta, hipermarketurile care se asteapta la vanzari cu 50 pana la 70% mai mari decat o perioada obisnuita.
„Cele mai cautate produse in aceasta perioada sunt cele specifice, traditionale: carne de miel, vin, oua rosii, cozonaci, pasca, ciocolata speciala, preparatele din gastronomia traditionala precum drob, stufat, friptura dar si imbracamintea, electrocasnicele mici, produsele pentru gratar, sport exterior, timp liber, camping”, au declarat reprezentantii Carrefour, care estimeaza vanzari in crestere cu 25-30%.
La hipermarketul Real, vanzarile se anunta in crestere cu 35-40%, in timp ce la Auchan, acestea ar putea depasi chiar 50%, iar pentru a evita aglomeratia si cozile compania a suplimentat numarul de case de marcat in magazine.
„Pe langa carne de miel, vin, oua, vopsea de oua, ciocolata, cozonac etc., in preajma Pastelui la mare cautare sunt si cadourile. Cel mai bine se vand pachetele-cadou cu produse cosmetice, decorurile pascale, lumanarile si candelele, chiar si produsele textile, cartile pentru copii si jucariile”, a declarat Mariana Dragan, managerul de comunicare al MGV Distri-Hiper Romania, operatorul hipermarketului Auchan.
Pentru a face fata vanzarilor, retelele de hipermarketuri au adoptat in aceste zile un program special, urmand ca multe dintre magazine sa functioneze cu program prelungit sau chiar in regim non-stop.
Consumul entuziast, o tendinta pe cale de disparitie?
Romanii sunt printre cei mai cheltuitori europeni atunci cand vine vorba de sarbatori, indiferent ca e vorba de Paste, Craciun, Revelion sau zile de nastere, spun specialistii din industria alimentara.
„Romanii stiu ca o sarbatoare nu este deplina daca nu are masa plina cu de toate. Iar atunci cand e vorba de Paste sau de Craciun, scot din buzunare si ultimul ban, pentru a avea tot ce trebuie. Daca alti europeni, de pilda, petrec Revelionul in strada, cu o simpla sticla de sampanie, la noi, timpul petrecut la masa e fundamental”, explica Ioan Armenean, presedintele Patronatului Zaharului.
Faptul ca romanii au un apetit extrem de ridicat pentru cumparaturi, fiind capabili sa isi cheltuie mai mult de trei sferturi din venituri in magazine, este reliefat si de cifrele de afaceri ale hipermarketurilor care, anul trecut, de pilda, au depasit de cateva ori procentele de castig ale unitatilor similare din alte tari occidentale.
Carrefour, unul dintre cei mai importanti retaileri din piata romaneasca, a anuntat pentru anul trecut o cifra de afaceri de 866 de milioane de euro, in crestere cu peste 40% fata de anul 2006, iar pentru 2008, vanzarile se estimeaza ca vor depasi 1 miliard de euro.
Specialistii spun insa ca perioada de glorie a hipermarketurilor ar putea sa nu tina la nesfarsit. Scaderea puterii de cumparare a romanilor, dublata de cresterea preturilor si schimbarea atitudinii consumatoriste vor reduce, treptat, ratele de profit ale hipermarketurilor.
„Romanii si-au modificat, in ultima vreme, obiceiurile de consum. Nu se mai consuma atata paine, atatea produse ieftine si pline de E-uri, trendul bio a prins si la noi, iar volumele de cumparaturi s-au redus treptat, pe masura ce puterea de cumparare s-a redus sub efectul inflatiei, iar BNR a impus o temperare a creditarii, prin cresterea dobanzilor. Ma astept ca si in viitor, trendul acesta sa continue”, a declarat Sorin Minea.