- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Patimile transportatorilor: De ce pierd tot mai multi bani, desi afacerile cresc?

11 Jun, 11:55 • Redactia DailyBusiness
Ultima perioada a fost una foarte buna sub auspiciile cresterii vanzarilor pentru firmele din sectorul transporturilor rutiere de marfuri, dar aceasta nu se observa si in performanta financiara a firmelor, sectorul inregistrand o pierdere neta. Care sunt cauzele?
Patimile transportatorilor: De ce pierd tot mai multi bani, desi afacerile cresc?


Acest lucru se
datoreaza unui mediu concurential foarte agresiv, intr-o piata
monopolistica care reuneste firmele cu un nivel ridicat al levierului
financiar si operational, potrivit unei analize Coface.

Ultimii ani au
marcat o perioada de crestere a investitiilor, dar care au fost
finantate intr-un mod defectuos, respectiv printr-un grad foarte
redus de capitalizare.

Conform situatiilor
financiare publicate de Ministerul Finantelor, firmele care au
domeniu principal de activitate „Transportul rutier de marfuri”
au generat in cursul anului 2012 o cifra de afaceri totala de 24
miliarde lei si 130.233 de locuri de munca, detinand astfel o pondere
de 3,5% din efectivul de salariati inregistrat la nivelul intregii
economii.

Desi ultima perioada
s-a remarcat prin evolutia pozitiva a cifrei de afaceri din cadrul
acestui sector, dinamica negativa a rezultatului net impune o analiza
din mai multe puncte de vedere a sectorului pentru a identifica
factorii care au determinat aceasta situatie.

Astfel, daca se
analizeaza distributia acestor companii in functie de cifra de
afaceri, se poate constata ca:

  • Aproximativ 25%
    dintre companiile care au depus declaratiile pentru 2012 nu au
    desfasurat in realitate nicio activitate;
  • Jumatate dintre
    companiile active inregistreaza o cifra de afaceri mai mica de 100
    KEUR/ an, dar ponderea valorica in total cifra de afaceri a acestui
    segment este de doar 8%;
  • Doar 904 de
    companii din acest sector inregistreaza o cifra de afaceri anuala
    mai mare de 1 milion euro, reprezentand 3% din totalul firmelor
    active, dar generand aproximativ 63% din veniturile inregistrate la
    nivelul intregului sector.

Urmarind structura
contului de profit si pierdere pentru companiile din cadrul
sectorului, precum si impactul acestuia asupra soldurilor
inregistrate in bilanturile consolidate, se pot remarca urmatoarele:

  • Anul 2012 a
    fost unul favorabil din punctul de vedere al evolutiei comerciale,
    doar 3 din 10 companii active inregistrand o contractie a cifrei de
    afaceri. Restul au inregistrat venituri in crestere, iar 43% dintre
    acestea au avut cresteri de peste 25% a cifrei de afaceri;
  • Rezultatul net
    a evoluat mult mai slab, atat din perspectiva valorilor absolute,
    cat si a dinamicii acestuia, jumatate dintre companii inregistrand o
    pierdere neta la sfarsitul anului 2012.

Diferenta
semnificativa intre evolutia pozitiva a cifrei de afaceri si dinamica
negativa a rezultatului net indica o incarcare top-down a contului de
profit si pierdere cu o serie de cheltuieli operationale si
financiare in crestere. Prin urmare, ponderea cheltuielilor cu
amortizarea si a celor financiare au crescut, comparativ cu cifra de
afaceri.

Din perspectiva
atragerii de resurse de finantare si a alocarii de resurse pentru
investitii pe termen lung se poate aprecia ca:

  • In ultima
    perioada, companiile din sectorul analizat au alocat resurse pentru
    investitii semnificative in vederea cresterii numarului de active
    fixe, 2 din 10 companii dublandu-si valoarea activelor;
  • Firmele din
    sectorul transporturilor rutiere de marfuri au fost marcate de un
    fond de rulment usor negativ, in conditiile in care resursele atrase
    pe termen lung nu au fost suficiente pentru acoperirea investitiilor
    pe termen lung (active fixe corporale);
  • In ceea ce
    priveste ponderea numerica a companiilor supraindatorate, cifrele
    arata ca 5 din 10 companii prezinta un grad de capitalizare negativ
    (echivalent cu o indatorare mai mare de 100%), acestea fiind cu
    preponderenta firmele de dimensiune mica sau sub medie.

Indicatorii de
lichiditate s-au deteriorat pe parcursul ultimilor ani, pe fondul
cresterii soldurilor la furnizori si banci si cresterea medie a
duratei de plata a datoriilor pe termen scurt. Acest lucru inseamna
ca firmele din sectorul analizat au redistribuit o parte dintre
resursele atrase pe termen scurt (rularea facturilor in sold catre
furnizori, care asigura in permanenta un credit furnizor in crestere
si cresterea soldurilor datoriilor catre banci) pentru investitii pe
termen lung, in conditiile in care gradul de capitalizare a fost
foarte redus, iar veniturile, desi in crestere, nu s-au concretizat
intr-un rezultat net pozitiv.

Analiza
lichiditatilor companiilor din sectorul de transporturi rutiere de
marfuri este completata de investigarea fluxului de numerar, in
cadrul careia se pot observa tranzactiile efective de plati si
incasari pentru toate activitatile operationale, financiare sau
investitionale.

In cadrul studiului
Coface s-a optat pentru o analiza de corelatie intre dinamica cifrei
de afaceri si indicatorii de lichiditate efectiva si s-a constatat ca
70% dintre firmele care au raportat o cifra de afaceri in crestere
intampina in realitate probleme de lichiditate. Aceasta confirma ca
dezvoltarea comerciala din perioada 2011 – 2012 a companiilor
analizate nu a fost una calitativa din punctul de vedere al
veniturilor (acestea prezinta volatilitate si un grad redus de
persistenta monetara).

Evolutia companiilor
din sectorul Transporturilor rutiere de marfuri din anii anteriori se
resimte in 2013
Situatia financiara
delicata a firmelor din sector, marcata in mod special de performanta
operationala slaba si lichiditatea precara si-a lasat amprenta asupra
evolutiei companiilor pe parcursul anului 2013.

Mai exact, 4.295 de
companii din sectorul transporturilor rutiere de marfuri si-au
incetat activitatea, acestea avand o medie de 12 ani de activitate, o
cifra de afaceri cumulata de 1,25 miliarde lei, in conditiile in care
datoriile totale depaseau 2,5 miliarde lei.

Volumul si calibrul
companiilor care si-au incetat activitatea pe parcursul anului 2013
este relativ egal cu cel al companiilor infiintate in sector in ambii
ani, 2011 & 2012, la un loc.

Pentru anul 2013,
Coface a analizat individual, din punctul de vedere al clasei de risc
si al comportamentului de plata un esantion de 2.752 de companii din
sector, existente in propriul portofoliu, care genereaza aproximativ
61% din totalul cifrei de afaceri inregistrate la nivelul intregului
sector.
S-a constatat ca 71%
dintre companiile analizate prezinta un risc de insolventa peste
medie, 1/3 din acestea inregistrand un risc ridicat.

Din punctul de
vedere al regimului de plata, aproximativ 55% dintre companii
efectueaza platile foarte lent, sau nu respecta conditiile
contractuale si doar 20% efectueaza platile fara intarzieri.

Desi Guvernul a
luat masuri concrete pentru mentinerea preturilor si a
competitivitatii la nivel regional, in ceea ce priveste transportul
rutier de marfuri, ramane de vazut si ce impact va avea majorarea
accizei pe carburanti asupra rezultatelelor financiare pe 2014 ale
firmelor din sector. Chiar daca vor recupera 4 centi din cei 7,
situatia lor financiara deja precara, propagata din trecut, ar putea
avea efecte asupra profitabilitatii si stabilitatii pe termen lung”,
a declarat Constantin Coman, country manager, Coface Romania.

Citeste si: Adio bani de autostrazi! In loc sa creasca incasarile, acciza de 7 centi produce gaura in buget

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Șoferii români vor fi obligați să plătească un nou tip de rovinietă din 15 ianuarie 2025. Cine trebuie să plătească această taxă de drum
Șoferii români vor fi obligați să plătească un nou tip de rovinietă din 15 ianuarie 2025. Cine ...
România intră oficial în Visa Waiver. Tot ce trebuie să știi pentru călătoriile fără viză în SUA!
România intră oficial în Visa Waiver. Tot ce trebuie să știi pentru călătoriile fără viză în SUA!
Locul de muncă plătit cu aproape 600 de lei pe zi. Se oferă cazare, transport gratuit și 3 mese pe zi. Candidații nu au nevoie de studii superioare
Locul de muncă plătit cu aproape 600 de lei pe zi. Se oferă cazare, transport gratuit și 3 mese pe ...
Cei 7 care pot schimba jocul. Cum ar putea Crin Antonescu să rămână fără șansa de a candida. Tensiuni între PSD și PNL
Cei 7 care pot schimba jocul. Cum ar putea Crin Antonescu să rămână fără șansa de a candida. Tensiuni ...
Cresc sau nu salariile profesorilor în 2025. Daniel David: „Educația a fost asumată ca o prioritate. Premierul are de onorat niște promisiuni”
Cresc sau nu salariile profesorilor în 2025. Daniel David: „Educația a fost asumată ca o prioritate. ...
Amenzi de până la 30.000 de lei pentru deținătorii de centrale termice care ignoră o operațiune obligatorie pe timp de iarnă
Amenzi de până la 30.000 de lei pentru deținătorii de centrale termice care ignoră o operațiune ...
Totul despre taxele din 2025. Cine și cât trebuie să plătească
Totul despre taxele din 2025. Cine și cât trebuie să plătească
Crin Antonescu, mesaj pentru Marcel Ciolacu. Ce îi promite dacă va ajunge președinte: ”Nu voi face intrigi! Pot să-i garantez două lucruri”
Crin Antonescu, mesaj pentru Marcel Ciolacu. Ce îi promite dacă va ajunge președinte: ”Nu voi face ...
Se propune ca trei zile de concediu medical să nu mai fie plătite! Reacție dură din partea sindicatelor
Se propune ca trei zile de concediu medical să nu mai fie plătite! Reacție dură din partea sindicatelor
Câți bani trebuie să scoți din buzunar pentru o noapte în casa lui Tudor Chirilă din Viscri
Câți bani trebuie să scoți din buzunar pentru o noapte în casa lui Tudor Chirilă din Viscri
Au început cozile la ghișee în 2025. Mircea Coșea: „Populație care trăiește numai din oferte”
Au început cozile la ghișee în 2025. Mircea Coșea: „Populație care trăiește numai din oferte”
Prognoza meteo 10 ianuarie 2025. Ce anunță meteorologii pentru țară și Capitală
Prognoza meteo 10 ianuarie 2025. Ce anunță meteorologii pentru țară și Capitală
Județul care are cea mai scumpă apă potabilă din România. Metrul cub a depășit 10 lei
Județul care are cea mai scumpă apă potabilă din România. Metrul cub a depășit 10 lei
O importantă fabrică din București a fost scoasă la vânzare. De la peste 600 de angajați, acum e îngropată în datorii
O importantă fabrică din București a fost scoasă la vânzare. De la peste 600 de angajați, acum ...
Semnul de circulație care le dă bătăi de cap șoferilor în 2025. Mulți nu știu ce semnificație are și riscă amenzi usturătoare
Semnul de circulație care le dă bătăi de cap șoferilor în 2025. Mulți nu știu ce semnificație ...
Amenzi de până la 3.000 lei pentru românii care stau la bloc. Greşeală fatală dacă ţii administratorul la uşă
Amenzi de până la 3.000 lei pentru românii care stau la bloc. Greşeală fatală dacă ţii administratorul ...
Ce prețuri au cireșele care se vând acum în supermarketuri. Clienții nici nu îndrăznesc să se atingă de ele
Ce prețuri au cireșele care se vând acum în supermarketuri. Clienții nici nu îndrăznesc să se ...
VIDEO Influencerul Makaveli a avut, în trecut, o tentativă de suicid. De ce a vrut susținătorul lui Călin Georgescu să își pună capăt zilelor
VIDEO Influencerul Makaveli a avut, în trecut, o tentativă de suicid. De ce a vrut susținătorul lui ...