Acest lucru se
datoreaza unui mediu concurential foarte agresiv, intr-o piata
monopolistica care reuneste firmele cu un nivel ridicat al levierului
financiar si operational, potrivit unei analize Coface.
Ultimii ani au
marcat o perioada de crestere a investitiilor, dar care au fost
finantate intr-un mod defectuos, respectiv printr-un grad foarte
redus de capitalizare.
Conform situatiilor
financiare publicate de Ministerul Finantelor, firmele care au
domeniu principal de activitate „Transportul rutier de marfuri”
au generat in cursul anului 2012 o cifra de afaceri totala de 24
miliarde lei si 130.233 de locuri de munca, detinand astfel o pondere
de 3,5% din efectivul de salariati inregistrat la nivelul intregii
economii.
Desi ultima perioada
s-a remarcat prin evolutia pozitiva a cifrei de afaceri din cadrul
acestui sector, dinamica negativa a rezultatului net impune o analiza
din mai multe puncte de vedere a sectorului pentru a identifica
factorii care au determinat aceasta situatie.
Astfel, daca se
analizeaza distributia acestor companii in functie de cifra de
afaceri, se poate constata ca:
Urmarind structura
contului de profit si pierdere pentru companiile din cadrul
sectorului, precum si impactul acestuia asupra soldurilor
inregistrate in bilanturile consolidate, se pot remarca urmatoarele:
Diferenta
semnificativa intre evolutia pozitiva a cifrei de afaceri si dinamica
negativa a rezultatului net indica o incarcare top-down a contului de
profit si pierdere cu o serie de cheltuieli operationale si
financiare in crestere. Prin urmare, ponderea cheltuielilor cu
amortizarea si a celor financiare au crescut, comparativ cu cifra de
afaceri.
Din perspectiva
atragerii de resurse de finantare si a alocarii de resurse pentru
investitii pe termen lung se poate aprecia ca:
Indicatorii de
lichiditate s-au deteriorat pe parcursul ultimilor ani, pe fondul
cresterii soldurilor la furnizori si banci si cresterea medie a
duratei de plata a datoriilor pe termen scurt. Acest lucru inseamna
ca firmele din sectorul analizat au redistribuit o parte dintre
resursele atrase pe termen scurt (rularea facturilor in sold catre
furnizori, care asigura in permanenta un credit furnizor in crestere
si cresterea soldurilor datoriilor catre banci) pentru investitii pe
termen lung, in conditiile in care gradul de capitalizare a fost
foarte redus, iar veniturile, desi in crestere, nu s-au concretizat
intr-un rezultat net pozitiv.
Analiza
lichiditatilor companiilor din sectorul de transporturi rutiere de
marfuri este completata de investigarea fluxului de numerar, in
cadrul careia se pot observa tranzactiile efective de plati si
incasari pentru toate activitatile operationale, financiare sau
investitionale.
In cadrul studiului
Coface s-a optat pentru o analiza de corelatie intre dinamica cifrei
de afaceri si indicatorii de lichiditate efectiva si s-a constatat ca
70% dintre firmele care au raportat o cifra de afaceri in crestere
intampina in realitate probleme de lichiditate. Aceasta confirma ca
dezvoltarea comerciala din perioada 2011 – 2012 a companiilor
analizate nu a fost una calitativa din punctul de vedere al
veniturilor (acestea prezinta volatilitate si un grad redus de
persistenta monetara).
Evolutia companiilor
din sectorul Transporturilor rutiere de marfuri din anii anteriori se
resimte in 2013Situatia financiara
delicata a firmelor din sector, marcata in mod special de performanta
operationala slaba si lichiditatea precara si-a lasat amprenta asupra
evolutiei companiilor pe parcursul anului 2013.
Mai exact, 4.295 de
companii din sectorul transporturilor rutiere de marfuri si-au
incetat activitatea, acestea avand o medie de 12 ani de activitate, o
cifra de afaceri cumulata de 1,25 miliarde lei, in conditiile in care
datoriile totale depaseau 2,5 miliarde lei.
Volumul si calibrul
companiilor care si-au incetat activitatea pe parcursul anului 2013
este relativ egal cu cel al companiilor infiintate in sector in ambii
ani, 2011 & 2012, la un loc.
Pentru anul 2013,
Coface a analizat individual, din punctul de vedere al clasei de risc
si al comportamentului de plata un esantion de 2.752 de companii din
sector, existente in propriul portofoliu, care genereaza aproximativ
61% din totalul cifrei de afaceri inregistrate la nivelul intregului
sector. S-a constatat ca 71%
dintre companiile analizate prezinta un risc de insolventa peste
medie, 1/3 din acestea inregistrand un risc ridicat.
Din punctul de
vedere al regimului de plata, aproximativ 55% dintre companii
efectueaza platile foarte lent, sau nu respecta conditiile
contractuale si doar 20% efectueaza platile fara intarzieri.
„Desi Guvernul a
luat masuri concrete pentru mentinerea preturilor si a
competitivitatii la nivel regional, in ceea ce priveste transportul
rutier de marfuri, ramane de vazut si ce impact va avea majorarea
accizei pe carburanti asupra rezultatelelor financiare pe 2014 ale
firmelor din sector. Chiar daca vor recupera 4 centi din cei 7,
situatia lor financiara deja precara, propagata din trecut, ar putea
avea efecte asupra profitabilitatii si stabilitatii pe termen lung”,
a declarat Constantin Coman, country manager, Coface Romania.
Citeste si: Adio bani de autostrazi! In loc sa creasca incasarile, acciza de 7 centi produce gaura in buget