Koch, care conduce business-ul kika alaturi de tatal sau, vrea sa deschida in Romania, unde business-ul va fi administrat de country managerul Alexandru Ion Creanga, cele mai multe magazine din regiune, in urmatorii 5-6 ani.
Afacerea kika a pornit in 1973, cand tatal lui Paul, Herbert Koch, originar dintr-o familie de macelari cu venituri reduse, a deschis primul magazin in Austria, bazat pe conceptul revolutionar la acea data – cash&carry (cu majoritatea produselor disponibile imediat).
Koch a explicat, intr-o prima intalnire cu jurnalistii marti la Bucuresti, metodele prin care s-ar putea derula un parteneriat cu Mobexpert.
„Am fost interesati de magazinele Mobexpert si de productie, pentru ca este foarte buna. Un posibil parteneriat cu Mobexpert se poate derula in doua moduri. Primul prin preluare, in care partenerul cel mai mare il preia pe cel mic. Nu ni s-a parut sustenabil acest mod pentru ca kika este foarte diferita de Mobexpert, si cand vorbim de stabilirea unui brand, necesita prea mult timp pentru a obisnui clientii, care vor spune: Nu e Mobexpert, e celalalt magazin, cu sigla rosie!”
„Celalalt mod, mai realist pentru viitor, este pe partea de productie, care presupune posibila preluare a unor linii de productie, si, bineinteles, acordarea unor drepturi de exclusivitate, pentru ca daca noi vindem acele produse, si le vand si ei, atunci care mai este rostul? Cautam sa avem producatori care sa ne vanda in mod exclusiv.”
DailyBusiness: Cum se pozitioneaza Romania intre celelalte piete externe pe care activati (Ungaria, Cehia, Slovacia, Croatia)?
Paul Koch: In 5-6 ani, Romania va deveni principala piata externa a kika dupa numarul de magazine, din regiune. In perioada mentionata, estimam ca vom deschide 8 magazine.
DB: Dar la nivel de vanzari, cand va ocupa Romania primul loc?
PK: In cel mai optimist scenariu, magazinele din Romania ar putea genera cele mai mari vanzari ale kika in 10 ani. Acest lucru s-ar putea intampla insa si in 20 de ani. In prezent, magazinele din Austria, in numar de 33, aduc cele mai mari vanzari ale companiei, nu numai datorita numarului lor mare ci si a nivelului de trai mai ridicat. Vanzarile de produse de calitate, la preturi mai mari, reprezinta circa 50% din afacerile kika in Austria, in timp ce in pietele externe ating doar 15-20% din total.
DB: Cu ce furnizori locali de mobila colaborati?
PK: In prezent avem in jur de cinci furnizori locali de mobila, printre care MCA si ADA, dar vrem sa ne extindem colaborarile cu producatorii de mobila romani, pe masura ce vom cunoaste mai bine piata locala.
DB:Cum a decurs procesul de intrare in Romania?
PK: Am studiat atat preferintele consumatorilor cat si concurenta. Initial, am studiat si procesul de productie al Mobexpert si ne-am gandit sa colaboram cu ei. Am avut discutii legate de un posibil parteneriat cu cei de la Mobexpert, tatal meu fiind in relatii foarte bune cu proprietarul Mobexpert. Am decis insa sa intram pe piata fara ei, asa ca nu putem spune ca suntem in aceste conditii cei mai buni prieteni. Totusi, nu excludem posibilitatea unei colaborari in viitor.
DB: Care sunt principalii concurenti ai kika pe piata din Romania?
PK: Noi nu concuram direct nici cu Ikea, nici cu Mobexpert, pentru ca niciunul dintre acestia nu au produse ca ale noastre, care sunt foarte variate. Dorim sa realizam un mix sanatos de produse, din care 10% sa fie special adaptate pietei locale, avand in vedere preferintele din Romania pentru mobilier din lemn de cires si stejar. Din cauza globalizarii insa, clientii devin din ce in ce mai greu de multumit. De aceea noi oferim de la canapele scumpe pana la suporturi de pantofi.