- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

PCC, actionar minoritar: Modelul fondurilor de investitii n-ar functiona la Oltchim

12 Jun, 00:01 • traian.badulescu
Wojchiech Zaremba, directorul de dezvoltare al grupului german Petro Carbo Chem (PCC), care detine 13% din Oltchim, a explicat intr-un interviu acordat DailyBusiness de ce compania sa este atat de interesanta de preluarea combinatului romanesc precum si care sunt planurile de dezvoltare in cazul realizarii achizitiei.
PCC, actionar minoritar: Modelul fondurilor de investitii n-ar functiona la Oltchim

DailyBusiness:

De ce sunteti atat de interesati sa cumparati Oltchim?
Wojchiech Zaremba: Pentru ca vrem sa ne dezvoltam si nu avem prea multe posibilitati in Europa in acest sens, iar proiectele greenfield necesita prea mult timp. Prin cumpararea Oltchim, creem sinergii in cadrul grupului, adica unele produse de la Oltchim vor putea fi folosite ca materii prime de catre o alta companie din grup.

DB: Mai exista si alte motive?
WZ: Oltchim este o companie buna, cu experienta si care are pozitie dominanta atat in Romania cat si in regiune. Are bune relatii cu companii din Turcia, Ucraina, Asia si Orientul Mijlociu. Pentru noi, Oltchim este cea mai mare oportunitate de dezvoltare. Suntem o companie tanara, cu 15 ani de activitate, in vreme ce Oltchim are o experienta de peste 40 de ani. Impreuna ne putem dezvolta si deveni una dintre cele mai mari companii din Europa.

DB: Potentialul pietei pe care activeaza Oltchim este un motiv in plus?
WZ: Viitorul nostru este industria chimica. Combinate ca Rokita (combinat detinut in Polonia – n.r.) si Oltchim sunt necesare pentru a satisface cererea tot mai mare.

DB: Ce planuri aveti cu Oltchim, daca reusiti sa-l cumparati?
WZ: In primul rand vom analiza situatia, sa vedem de unde vin pierderile. Dupa aceea, vom pregati o strategie pe termen lung, pe care cred ca trebuie sa o stabilim impreuna cu Oltchim. Investitiile de 1 miliard de euro, anuntate pe 5 ani de directorul general al combinatului, ar trebui sa se faca pe o perioda mai lunga.

DB: De ce?
WZ: Investitiile in industria chimica se fac pe termen mai lung decat in alte domenii din cauza ca termenul de recuperare a investitiilor este foarte mare, pana la 8 ani. Doresc ca Oltchim sa realizeze investitii si mai mari de 1 miliard de euro, dar nu pe perioade asa scurte, pentru ca nu avem destul de timp sa castigam bani pentru a returna imprumuturile. In plus, cand realizezi astfel de investitii, trebuie sa alegi cea mai buna tehnologie, pentru a face fata schimbarilor tehnologice.

DB: Dar la nivel de management?
WZ: La nivel de management, orice structura poate fi imbunatatita. Oltchim este acum intr-o perioada de acest gen, vrea sa angajeze 50 de ingineri noi.

DB Ce pondere ar putea detine Oltchim in business-ul total al grupului?
WZ: Daca il vom cumpara, combinatul chimic din Rm. Valcea va fi cea mai mare companie a noastra. Cifra de afaceri a Oltchim, de 524 mil. euro inregistrata anul trecut, este cu 30% mai mare decat cea a combinatului chimic Rokita, detinut de noi in Polonia.

DB: Ce partener ati prefera in cadrul Oltchim: statul sau un investitor privat?
WZ: Cred ca ne putem descurca si singuri, fara alti parteneri, doar cu angajatii de la Oltchim, si suntem pregatiti si din punct de vedere financiar. Suntem foarte determinati sa cumparam Oltchim, iar pentru aceasta e suficient sa cumparam doar 39% din actiuni de la AVAS, pentru a forma o majoritate de peste 51%.

DB: Daca veti cumpara Oltchim cu tot cu datorii, de unde veti avea si bani pentru investitii?
WZ: Avem solutii. Putem lua credite de la banci. Compania noastra are credibilitate ridicata si cel mai bun rating din piata, A, pentru ca avem un istoric bun de creditare. Avem insa si bani cash.

DB: De ce ar trebui Oltchim sa fie privatizat cu un investitor strategic ca PCC si nu cu un fond de investitii, dupa cum a propus Constantin Roibu (directorul general – n.r.)?
WZ: Fondurile de investitii aloca bani pe perioade scurte de timp, de pana la 4 ani, si vor sa obtinuta profituri mari pentru ca apoi sa se retraga din companie. La Oltchim investitiile se fac sistematic si pe perioade lungi. Nu poti investi anul acesta si sa te retragi peste 2 ani. In business-ul nostru, perioada de recuperare a investitiilor este de 8 ani, asa ca nu este convenabil pentru fondurile de investitii.

DB: Cum sunt salariile de la Oltchim in comparatie cu cele de la combinatul chimic Rokita?
WZ: Salariul mediu al angajatilor de la Oltchim este foarte mic, in jur de 300-400 euro/luna. La Rokita platim cele mai bune salarii din regiune, mult mai mari ca la Oltchim, dar nu pot da mai multe detalii.

DB: Ce veti face in privinta salariilor?
WZ: Domnul Preussner (CEO-ul PCC-n.r.) a spus adesea in sedintele actionarilor Oltchim ca salariile sunt prea mici. Dar cresterile salariale nu pot avea loc intr-o luna ci treptat, si trebuie sa se realizeze in conexiune cu procesul de restructurare. Si managementul ar trebui sa castige salarii mai mari. In plus, daca vom cumpara Oltchim, vom schimba schema de salarizare in sensul motivarii angajatilor performanti cu salarii mai mari.

DB: Ce planuri aveti cu Petro Carbo Chem Ploiesti (compania de trading a grupului german in Romania – n.r.)?
WZ: Ii vom schimba numele in acest an in PCC Ploiesti. Avem multe planuri in domeniul energiei. Pe langa achizitiile de microhidrocentrale prin licitatii, intentionam sa investim si in proiecte greenfield.

DB: Cum este piata locala, comparativ cu alte piete pe care activati?
WZ: In Uniunea Europeana, preturile sunt cam la fel peste tot, fiind create de piata comuna. Aceasta nivelare a preturilor se va intalni din ce in ce mai des. PCC opereaza in Rusia, Ucraina, Franta, Italia, Cehia, Ungaria si Slovacia. In sudul Europei, domina Oltchim, care este numarul 1 pe pietele pe care activeaza.

DB: Ce planuri aveti in Romania pe business-ul de transport feroviar?
WZ: Pentru compania de transport feroviar pe care intentionam sa o infiintam impreuna cu Oltchim, speram sa obtinem licenta in acest an. Pentru inceput, vom lucra cu 5-10 locomotive si vom inchiria sau folosi vagoane proprii. Vrem sa cumparam locomotive de cea mai buna calitate, al caror pret variaza intre 10-20 mil. euro/bucata. Este posibil sa cumparam chiar de la Electroputere Craiova, avand in vedere ca vom avea nevoie de locomotive care pot rula pe caile ferate din Romania.

DB: Ce opinie aveti despre sustinerea echipei de handbal Oltchim Rm. Valcea?
WZ: Echipa de handbal Olchim Rm. Valcea este foarte importanta pentru Valcea dar si pentru companie. Oltchim nu este cunoscut in lume doar ca producator chimic ci si ca echipa de handbal. Vom continua sa sustinem aceasta echipa daca preluam combinatul, aceasta fiind un bun mijloc de promovare a imaginii companiei.

DB: In Germania sustineti o echipa de fotbal, un sport mai popular. Vreti sa faceti la fel in Romania?
WZ: Fotbalul este intr-adevat un sport mai popular. Dar este mult mai scump sa sustii o echipa de fotbal decat una de handbal.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
1 leu pentru fiecare ambalaj SGR. Hipermarketul care promite românilor că nu vor mai sta la coadă
1 leu pentru fiecare ambalaj SGR. Hipermarketul care promite românilor că nu vor mai sta la coadă
Taxă nouă pe facturile românilor. Câți bani trebuie să plătești în plus dacă stai la bloc
Taxă nouă pe facturile românilor. Câți bani trebuie să plătești în plus dacă stai la bloc
Banii de pensie pentru decembrie. Anunț oficial de la Guvern! Probleme rezolvate, vești importante pentru români!
Banii de pensie pentru decembrie. Anunț oficial de la Guvern! Probleme rezolvate, vești importante ...
Cel mai înalt și mai frumos drum din România va fi modernizat. Anunț de la CNAIR pentru turiștii fascinați de Transalpina
Cel mai înalt și mai frumos drum din România va fi modernizat. Anunț de la CNAIR pentru turiștii ...
55.000 de euro pentru români. Încep înscrierile!
55.000 de euro pentru români. Încep înscrierile!
Este complet ilegal în locuințele din România. Poliția intră peste tine și confiscă tot
Este complet ilegal în locuințele din România. Poliția intră peste tine și confiscă tot
WhatsApp introduce funcția de transcriere a mesajelor vocale. Va salva foarte mult timp utilizatorilor
WhatsApp introduce funcția de transcriere a mesajelor vocale. Va salva foarte mult timp utilizatorilor
Scandal la Coca-Cola! Reclama de Crăciun din 2024, distrusă de furia publicului după ce s-a aflat cine a realizat-o
Scandal la Coca-Cola! Reclama de Crăciun din 2024, distrusă de furia publicului după ce s-a aflat ...
Bani de stat pentru români. Cine primeşte 2.300 de lei direct pe card de la 2 decembrie 2024
Bani de stat pentru români. Cine primeşte 2.300 de lei direct pe card de la 2 decembrie 2024
Concedieri masive la o firmă cu mii de angajaţi în România. Peste 5.500 de locuri de muncă sunt în pericol
Concedieri masive la o firmă cu mii de angajaţi în România. Peste 5.500 de locuri de muncă sunt ...
Ursula von der Leyen aduce vestea mult așteptată: România, aproape de aderarea la spațiul Schengen
Ursula von der Leyen aduce vestea mult așteptată: România, aproape de aderarea la spațiul Schengen
Pericol pentru UE. Un acord riscă să se prăbușească, iar pierderile ar fi devastatoare!
Pericol pentru UE. Un acord riscă să se prăbușească, iar pierderile ar fi devastatoare!
ANAF avertizează: Mesajele false care îți pot pune în pericol datele personale!
ANAF avertizează: Mesajele false care îți pot pune în pericol datele personale!
Tichete sociale de sărbători. Distribuirea începe pe 9 decembrie
Tichete sociale de sărbători. Distribuirea începe pe 9 decembrie
Acces la internet aproape total în orașele UE. 95% dintre gospodării sunt conectate!
Acces la internet aproape total în orașele UE. 95% dintre gospodării sunt conectate!
Aurul strălucește la maxim istoric. Prețul atinge un nou record mondial
Aurul strălucește la maxim istoric. Prețul atinge un nou record mondial
Elevii din România care vor primi 1100 lei. Condițiile pe care trebuie să le indeplinească
Elevii din România care vor primi 1100 lei. Condițiile pe care trebuie să le indeplinească
Problemele pieței de mașini electrice se adâncesc, atât în România, cât și la nivel global
Problemele pieței de mașini electrice se adâncesc, atât în România, cât și la nivel global