Potrivit premierului, pana la 1 septembrie vor fi recalculate 6.250 pensii speciale ale personalului auxiliar din instante, diplomatilor, parlamentarilor, personalului aeronautic si al Curtii de Conturi, iar pana la sfarsitul acestui an vor fi recalculate 168.000 pensii militare de stat, urmand ca acestea sa fie achitate intr-un nou cuantum dupa ianuarie 2011.
Nu vor fi diminuate pensiile militare de stat mai mici de 3.000 lei.
Economiile prognozate de Guvern prin recalcularea pensiilor speciale ale personalului auxiliar din instante, diplomatilor, parlamentarilor, personalului aeronautic si al Curtii de Conturi se ridica la 86,8 milioane de lei in 2010, 260,6 milioane de lei in 2011, 267,9 milioane de lei in 2012, 274,6 milioane de lei in 2013 si 281 milioane de lei in 2014.
Media pe cinci ani a acestor economii este estimata la 234,2 milioane lei.
Normele metodologice de recalculare a pensiilor speciale au fost aprobate, miercuri, de Guvern.
Actul normativ care include normele de recalculare a pensiilor speciale stabileste ca, in termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare, pensiile de serviciu ale personalului auxiliar din instante, diplomatilor, parlamentarilor, personalului aeronautic si al Curtii de Conturi, stabilite in baza legilor cu caracter special, cuvenite sau aflate in plata, se recalculeaza prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, utilizandu-se algoritmul de calcul prevazut de Legea 19/2000.
In cazul persoanelor carora la data stabilirii pensiei de serviciu li s-a determinat si punctajul mediu anual in sistemul public, in cadrul procesului de recalculare li se atribuie acel punctaj mediu anual si cuantumul pensiei din sistemul public corespunzator acestuia.
Pensiile de serviciu care au regimul unei pensii anticipate sau anticipate partiale si pentru care, la data astabilirii acestora, li s-a calculat punctajul mediu anual in sistemul public, devin pensii pentru limita de varsta si se recalculeaza in conformitate cu pervederile Legii 19/2000, prin eliminarea diminuarii, dupa caz, precum si prin adaugarea perioadelor asimilate si a eventualelor stagii de cotizare realizate in perioada de anticipare.
In situatia persoanelor carora, la data stabilirii pensiei de serviciu, nu li s-a calculat punctajul mediu anual in sistemul public intrucat nu erau indeplinite conditiile de varsta si/sau de stagiu de cotizare prevazute de Legea 19/2000, recalcularea se efectueaza considerandu-se a fi indeplinite aceste conditii.
„In situatia persoanelor pentru care, la data acordarii pensiei de serviciu, nu s-a calculat punctajul mediu anual in sistemul public de pensii, intrucat nu erau indeplinite conditiile de varsta si/sau de stagiu de cotizare prevazute de Legea 19/2000, recalcularea se efectueaza considerandu-se a fi indeplinite aceste conditii. In aceste situatii, punctajul mediu anual se determina in functie de stagiul de cotizare calculat in raport de data nasterii. Stagiul realizat este stagiul de cotizare efectiv al beneficiarului pensiei stabilite in baza legii cu caracter special, iar unctajul se determina valorficand veniturile realizate in intreaga cariera profesionala”, se arata in document.
Recalcularea pensiilor de serviciu, prin determinarea punctajului mediu anual in sistemul public, este efectuata pe baza documentelor existente in dosarele de pensii.
In cazul in care la stabilirea pensiei de serviciu s-au avut in vedere perioade realizate in alte sisteme de asigurari sociale, neintegrate in sistemul public, punctajul mediu anual se determina tinand cont tot de prevederile Legii 19/2000. La determinarea punctajului mediu anual se valorifica numai perioadele realizate pana la data stabilirii sau, dupa caz, a recalcularii pensiei de serviciu in baza legii speciale.
Si la recalcularea pensiilor de invaliditate, stabilite doar in baza unor legi speciale, si pentru care nu s-a determinat punctaj mediu anual in sistemul public, stagiul potential va fi calculat conform Legii 19/2000.
In cazul persoanelor care au realizat stagiu de cotizare mai mic decat jumatate din stagiul de cotizare necesar in raport cu varsta, stagiul potential se determina ca diferenta intre stagiul de cotizare si stagiul de cotizare necesar. Stagiul potential rezultat nu poate fi mai mare decat stagiul de cotizare pe care asiguratul l-ar fi putut realiza de la data invaliditatii pana la implinirea varstei standard de pensionare.
Data invaliditatii este cea prevazuta in decizia medicala initiala de incadrare in grad de invaliditate.
Perioada in care o persoana a beneficiat de pensie de invaliditate, numai in baza legii cu caracter special, si careia nu i s-a determinat punctajul mediu anual in sistemul public nu constituie perioada asimilata stagiului de cotizare.
„Conform prevederilor din Legea 19/2000, se asimileaza stagiului de cotizare perioadele necontributive in care asiguratul a beneficiat de drepturi de asigurari sociale, respectiv perioadele in care a beneficiat de pensie de invaliditate, ori in situatia pensiilor de invaliditate, pentru care nu s-a calculat in paralel si pensie din sistemul public, este evident faptul ca nu se poate pune problema recunoasterii stagiului asimilat”, este aratat in document.
Pensiile de urmas se recalculeaza, dupa caz, din pensia pentu limita de varsta sau din pensia de invaliditate gradul I, in cazul in care, la data decesului, sustinatorul era beneficiarul unei pensii de invaliditate de orice grad.
Drepturile de pensie de serviciu recalculate se acorda pe baza deciziei de recalculare emisa de catre casele teritoriale de pensii in evidenta carora se afla beneficiarii.
Prevederile se aplica si in cazul persoanelor ale caror drepturi de pensii de serviciu se stabilesc incepand cu data intrarii in vigoare a actului normativ. In cazul acestor persoane, casele teritoriale de pensii emit atat decizia de pensie de serviciu stabilita in baza legii speciale, cat si decizia de recalculare a acesteia.