“Cele mai mari dificultati constatate
in prezent la proiectele carora le asiguram contabilitatea sau
auditul sunt legate de faptul ca unii beneficiari nu au reusit sa
aduca in totalitate cofinantarea la care s-au angajat, iar in alte
cazuri au existat probleme privind rambursarile de prefinantari
neconsumate”, a aratat Mirela Serban, managing partner R&M
Audit Contabilitate.
In prezent R&M
Audit Contabilitate asigura contabilitatea sau auditul in special pe
proiecte din Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea
Resurselor Umane (POSDRU), unde obiectivul general vizeaza
dezvoltarea capitalului uman si cresterea competitivitatii prin
corelarea educatiei si invatarii pe tot parcursul vietii cu piata
muncii.Majoritatea celor care sunt clienti R&M Audit
Contabilitate pe acest program operational au fost ONG-uri si
IMM-uri.
Acum „se
trage linie” si se depun cererile intermediare si finale de
rambursare, in care fiecare indicator
trebuie sa se realizeze pentru a nu inregistra abateri si posibile
refuzuri de rambursari sau returnari ulterioare de fonduri, a
precizat Mirela Serban.
La initiativa Ministerului Fondurilor
Europene a fost realizat un
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/ghid-cu-solutii-si-bune-practici-pentru-beneficiarii-de-fonduri-europene-92539/]ghid
cu solutii si bune practici[/url] pentru beneficiarii de fonduri
europene.
Cea mai mare problema constatata
de R&M Audit Contabilitate a fost ca o serie de beneficiari nu au
reusit sa aduca in totalitate cofinantarea la care s-au angajat; in
plus, in cazul acelor proiecte care au beneficiat de prefinantare de
35%, daca aceasta nu a putut fi dedusa prin cererile de rambursare
intrucat nu s-au indeplinit diferite criterii, acum beneficiarii
trebuie sa restituie prefinantarea incasata, ceea ce creeaza probleme
clare de cash-flow.
De asemenea, in cazul POSDRU, este
foarte important ca la finalul proiectului sa fie realizati
indicatorii cu privire la atingerea grupului tinta in ponderea
prevazuta in bugetul proiectului (femei/barbati, varste, etnii,
categorii sociale, persoane angajate si mentinute in campul muncii,
in numarul si structura prevazute in cererea de finantare etc),
respectiv obtinerea in totalitate a indicatorilor tehnici, indicatori
care influenteaza in mod semnficativ gradul de realizare si
implementare a proiectului si care pot diminua corespunzator
finantarea acordata initial.
„Neindeplinerea acestor indicatori
poate aduce beneficiarului penalizari semnificative cu impact
asupra sumelor solicitate la rambursare, sume care pot fi diminuate
pe motivul nerealizarii indicatorilor si/sau a grupului tinta. In
cazul in care gradul de realizare a indicatorilor si a grupului tinta
este mai mic de 100%, ajustarea se aplica asupra valorii eligibile a
proiectului, iar in cazul beneficiarilor care au intocmit si acte
aditionale pentru restituirea TVA, se aplica un coeficient de
ajustare inclusiv la valoarea TVA”, a precizat Mirela Serban.
Astfel, echipa de management financiar
trebuie sa identifice scenarii si strategii pentru a putea finaliza
cu succes proiectul, sa elaboreze strategii de rambursare in functie
de cash flow si sa „creioneze” optiuni de prefinantare din
partea partenerilor, desi acestea nu sunt intotdeauna dorite,
intrucat in anumite cazuri pot „incurca” intregul mers al
proiectului si documentatiei.
„Aspectele
legate de contabilitatea proiectelor ajung sa aiba o importanta
maxima in aceasta etapa, intrucat sumele respinse anterior la
rambursare se pot introduce doar in cererea finala si de aceea
trebuie corelate cu scrisorile de informare si contabilitatea
proiectului, trebuie documentate, justificate si, in final,
reintroduse la rambursare”, a aratat Mirela Serban.
Urmarirea calendarul de activitati
din punct de vedere al contractelor incheiate este critica, de
asemenea, intrucat cheltuielile trebuie sa fie proportionale pana la
momentul inchiderii perioadei de implementare, iar aici se regasesc
in special chiriile, utilitatile, comunicatiile etc.
„Arhivarea ocupa apoi locul
important, intrucat toate documentele originale privind activitatile
si cheltuielile eligibile, inregistrarile si registrele contabile
trebuie arhivate si pastrate timp de 5 ani de la inchiderea oficiala
a PO 2007-2013, iar beneficiarul este obligat sa anunte Autoritatea
de Management si Organismele Intermediare cu privire la locul
arhivarii. Daca tinem cont de dimensiunile multor proiecte, pastrarea
tuturor actelor devine in unele cazuri o problema complicata si aici
vorbim deja de externalizarea acestui serviciu”, a spus
oficialul R&M Audit Contabilitate.
Proiectele cu finantare europeana sunt
deci intr-o perioada a reconcilierilor, atat din punct de vedere al
indicatorilor la care s-au angajat beneficiarii acestora, cat si per
total proiect si pe fiecare partener, privind executia bugetului,
calendarul activitatilor, aspectele bancare etc. „Ceea ce nu
se rezolva acum, se va pierde„, a aratat Mirela Serban.
La final de proiect trebuie realizate,
de asemenea, o serie de activitati specifice care presupun
publicitate, informari prin care se anunta realizarile proiectului si
inchiderea sa etc.
„Foarte important este si efectul
inchiderii programelor operationale 2007-2013 asupra pietei muncii,
intrucat echipele de implementare angajate doar pe perioada de
implementare a proiectului raman la inchiderea proiectului fara
obiect si respectiv fara loc de munca, cel putin pentru o perioada.
Exista si cazuri in care „despartirea” de proiect este
neplacuta si are urmari grave intrucat, stiind ca proiectul se
inchide, echipa de implementare nu mai este atat de motivata in ceea
ce priveste modul in care se realizeaza finalizarea acestuia…”,
a mai spus Serban.
Infiintata in anul
2000, R&M Audit – Contabilitate ofera servicii de audit,
consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare,
controlling si arhivare. Compania este certificata de Camera
Auditorilor Financiari din Romania, Camera Consultantilor Fiscali,
precum si de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania (CECCAR).