Ministrul Transporturilor, Ovidiu Ioan Silaghi, a prezentat vineri, intr-o conferinta de presa sustinuta la Satu Mare, o parte din rezultatele controlului de audit, precizand ca unele aspecte legate de utilizarea fondurilor europene urmeaza sa fie verificate si de Oficiul European de Lupta Antifrauda, se arata intr-un [url= http://www.mt.ro/nou/comunicate.php?id=194]comunicat al MTI[/url].
„In total, Comisia Europeana a solicitat corectii de 141.488.000 euro bani cheltuiti care vor fi suportati de la bugetul de stat, cheltuieli neeligibile sau plati nejustificate. Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au cheltuit sute de milioane de euro fara respectarea legislatiei sau nejustificat, arata un raport efectuat de comisia de audit”, potrivit sursei.
Potrivit rapoartelor de control efectuate la principalele companii din cadrul MTI s-au constatat urmatoarele:
[b]Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta[/b]:
– plata nelegala a sistemului perimetral neexecutat in valoare de 1.743.764 lei (415.182 euro);
– prejudiciu datorat lipsei elementelor prefabricate care intra in componenta valorica a lucrarii in curs de executie „Pasarela pietonala si Port agrement zona Cazinou -Mamaia”, in suma de 487.132,45 lei (108.252 euro);
-incalcarea prevederilor contractuale privind constituirea garantiilor: valoarea garantiilor neconstituite la contractele de agent si de armator a fost in cuantum de 2.038.071 lei (452.905 euro);
– investitii asumate si nerealizate in valoare totala de 2.050.000 lei (500.000 euro);
-neincasarea sumelor aferente inchirierii terenurilor apartinand domeniului public, in cuantum de 2.525.425 lei (561.205 euro).
La [b]Compania Nationala de Cai Ferate „CFR” SA[/b], Curtea de Conturi a constatat ca a fost prejudiciat patrimoniul public al statului cu suma de 42.547.874 lei (9.455.083 euro), prin executarea silita a 101,5 km cale ferata, in favoarea unor operatori economici privati.
Departamentul de Lupta Anti Frauda (DLAF) a constatat incalcari ale prevederilor legale la atribuirea contractelor de lucrari in valoare de peste 52.000.000 euro, fapt ce poate conduce la aplicarea de corectii financiare in valoare de 100%, respectiv la suportarea acestor sume de la bugetul de stat.
Pentru reabilitarea Liniei de Cale Ferata Bucuresti – Constanta, s-au constatat intarzieri de peste 2 ani de zile si suplimentari ale valorilor contractuale in suma totala de peste 451.000.000 lei (110 milioane euro).
Corpul de Control al Primului Ministru a constatat ca la 31 mai 2011 ANAF a instituit sechestre asiguratorii asupra activelor companiei, in valoare de peste 700 milioane lei (155,55 millioane euro), iar din cauza managementului defectuos, patrimoniul privat al CFR a fost afectat astfel: 841 de vagoane calatori si marfa au fost instrainate, ca urmare a aplicarii sechestrelor; 166 de vagoane de marfa si uz administrativ au fost sustrase; 25 de vagoane au fost predate fara proces verbal catre societati private; 147 vagoane au fost neinventariate si 6 vagoane au fost taiate abuziv.
Corpul de Control al MTI a constatat ca, in derularea Contractului ISPA 2000/16/P/PT/001/03/02 incheiat de catre CN CF CFR SA pentru reabilitarea sectiunilor Baneasa – Fetesti, plata sumei de 5.670.189 lei (1.382.974 Euro), s-a realizat cu incalcarea unor prevederi ale Memorandumului de finantare si ale contractului de lucrari astfel ca suma a fost declarata neeligibila si, in consecinta, a fost suportata de la bugetul de stat, potrivit MTI.
Urmarirea defectuoasa a derularii contractului „Reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti – Constanta, Tronsonul Baneasa – Fundulea, Lotul nr.2” a generat un litigiu prin care CN CFR SA a fost obligata la plata sumei de 38.277.964 lei (8.506.214 euro).
In ceea ce priveste [b]Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR)[/b], in urma verificarii legalitatii utilizarii si rambursarii fondurilor provenite din credite externe rambursabile, Curtea de Conturi a constatat ca la contractul de finantare dintre Banca Europeana de Investitii (BEI), Romania si CNADNR, pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, costul proiectului a fost majorat cu suma totala de 138.161.747 lei (36.678.902 euro), prin includerea unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe si impozite, suportate din cofinantare.
De asemenea, au fost efectuate plati in suma de 11.043.234 lei (2.568.194 euro) fara respectarea clauzelor contractuale si, in consecinta, suportate de la bugetul de stat.
La Acordul de imprumut dintre Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) si Romania, pentru finantarea Proiectului de restructurare a transporturilor, suma de 225.000.000 lei (50.000.000 euro) din valoarea totala a proiectului (198.375.000 euro), a fost anulata din cauza gestionarii si utilizarii ineficiente a fondurilor, au fost facute plati nelegale de 5.109.720 lei (1.135.493 euro) si plati nejustificate de 3.008.900 lei (668.645 euro), pentru servicii de consultanta.
La Acordul de imprumut BEI 22.417 pentru finantarea Proiectului de construire a autostrazii Arad – Timisoara si a variantei de ocolire a orasului Arad, au fost constatate plati nelegale in suma totala de 6.041.149 lei (1.342.478 euro), fara documente justificative care sa probeze livrarea bunurilor sau efectuarea serviciilor si lucrarilor; acceptarea la plata a unor cantitati suplimentare de lucrari in valoare de 109.240.942 lei (24.275.765 euro), fara documentele justificative aferente si diminuarea veniturilor bugetului de stat cu suma de 9.526.088 lei (2.116.910 euro) deoarece nu au fost aplicate si deduse penalitati pentru intarzieri in executarea lucrarilor.
De asemenea, CNADNR SA a incredintat direct contracte de consultanta juridica in valoare de 57.354.220 lei (12.745.555 euro).
Suma de 6.397.000 lei (1.421.555 euro) a fost platita pentru activitati legate de exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul obiectivului de investitii Autostrada Bucuresti – Constanta, in conditiile in care la 31 decembrie 2011 exproprierile nu erau finalizate, precizeaza MTI.
Iar contractul „Sistem informatic pentru emitere, gestiune, monitorizare si control a rovinietei” in valoare de 34.292.006 lei (7.620.446 euro) a fost atribuit cu incalcarea prevederilor legale specifice privind achizitiile publice.