„Personal, nu ma deranjeaza ca o parte dintre cetatenii romani inmatriculeaza autovehicule in Bulgaria, nu in Romania, pentru evitarea taxelor locale si a asigurarilor RCA emise de companiile locale. Sunt deranjat ca asiguratorii bulgari tergiverseaza plata daunelor provocate in Romania de autovehicule inmatriculate in tara vecina”, a declarat, marti, Ionel Dima, directorul general al brokerului Avus International, citat de Mediafax.
El a adaugat ca in 2010, potrivit datelor Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR), din cele peste 10.200 de accidente provocate pe plan local de autovehicule inmatriculate in strainatate, 3.138 de accidente au revenit celor din Bulgaria.
„Practic, ponderea accidentelor provocate de masini inmatriculate in Bulgaria a urcat pe locul 1, devansand Italia, cu o pondere de peste 30% din total. In urma cu cinci ani, Bulgaria se plasa locul 9 in totalul accidentelor, cu o pondere putin peste 3%, respectiv 156 de accidente, la un total de peste 4.400 de accidente. In 2005, Italia detinea prima pozitie in acest clasament”, a spus Dima.
Daunele provocate de un autovehicul inmatriculat in afara Romaniei sunt acoperite prin asigurarea Carte Verde. Sistemul Carte Verde a fost creat in 1949.
In Romania, care a aderat la Cartea Verde in 1964, sistemul este in responsabilitatea BAAR, care reuneste societatile de asigurare autohtone autorizate sa practice asigurarea de raspundere civila auto (RCA) obligatorie si, dupa caz, si mandatate sa elibereze documente de asigurare de raspundere civila auto Carte Verde.
Din 2007, in Romania, asigurarea Carte Verde este parte integranta a politei RCA.
Dima a spus ca, dupa inmatricularea autovehiculelor, fie pe numele unui cetatean bulgar, fie pe o societate inregistrata in Bulgaria, cetatenul roman incheie o procura, care ii permite sa circule cu masina in orice tara, si un contract de vanzare-cumparare a autovehicului.
„Practic, cetateanul roman isi ia toate masurile pentru a fi proprietar pe masina si independent de cetateanul bulgar. In cazul unui accident, asiguratorii bulgari motiveaza tergiversarea achitarii despagubirilor prin faptul ca autovehiculul nu mai apartine unui cetatean bulgar, ci unuia roman, caz in care acesta ar fi trebuit sa detina o polita RCA emisa de un asigurator roman”, a explicat Dima.
El a afirmat ca al doilea motiv invocat de asiguratorii bulgari este faptul ca polita RCA incheiata in Bulgaria este emisa pe numele cetateanului bulgar, dar nesemnata de acesta, ci de cetateanul roman, si, in acest caz, contractul de asigurare nu este valabil.
„Exista si situatii cand autovehiculul implicat intr-un accident din Romania sa aiba placute de inmatriculare din Bulgaria, dar este radiat din evidentele Politiei din tara vecina, si atunci se ajunge ca plata despagubirilor sa se faca din Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS), care se constituie prin aplicarea unui procent la totalul subscrierilor celor 13 asiguratori romani care practica RCA. In mod normal, plata ar trebui facuta de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Bulgaria”, a spus reprezentantul Avus International.
Potrivit datelor FPVS, despagubirile platite in 2010 au totalizat 6,57 milioane de lei, in crestere cu 107% fata de anul precedent.
Defalcat, despagubirile platite pentru daune materiale au insumat 3,37 milioane de lei, de la 2,08 milioane de lei in 2009. Pentru vatamari corporale, sumele achitate au crescut cu 192%, la 3,199 milioane de lei.
In 2010, numarul de contracte RCA a crescut cu 7%, la 6,52 milioane, iar subscrierile au urcat cu 14%, la 2,46 miliarde de lei, potrivit datelor CSA.
Despagubirile platite de asiguratori pe segmentul RCA au atins 1,59 miliarde de lei, cu 4% mai mult decat nivelul consemnat in 2009.
Datele privind subscrierile si despagubirile pe segmentul RCA nu includ si cifrele referitoare la politele Carte Verde.