- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Peter Imre, Philip Morris: As dori foarte mult sa urcam pe primul loc in T1 2010

06 May, 00:01 • traian.badulescu
Peter Imre, director corporate affairs Philip Morris Romania si Bulgaria, a vorbit, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, despre cum se vede piata de tigarete din Romania in conditiile crizei si decalarii calendarului de majorare a accizelor, precum si despre tinta companiei de a urca pe primul loc in primul trimestru din 2010.
Peter Imre, Philip Morris: As dori foarte mult sa urcam pe primul loc in T1 2010

Philip Morris este al doilea jucator de pe piata locala, estimata la 2,2 mld. euro, unde alti jucatori importanti sunt British American Tobacco (BAT), liderul pietei, si Japan Tobacco International (JTI) (topul marilor producatori in functie de cifra de afaceri).

DailyBusiness.ro: Cum vedeti decalarea calendarului de majorare a accizelor?
Peter Imre: Cu cativa ani in urma, in 2001, s-a creat impreuna cu stafful Ministerului de Finante, pe baza unei analize macroeconomice si de impact, un tabel de timp pentru cresterea accizelor, pentru urmatorii 10 ani. La un moment dat, in 2006 s-a dat peste cap acel tabel de timp. Aici as sublinia cat este de greu sa aduci partile combatante la masa negocierilor ca sa gasesti o solutie in comun, si cat de usor o singura decizie nesabuita poate sa stearga efortul acestor negocieri.

DB: Ce decizie „nesabuita”?
PI: Aceasta nesabuinta pe vremea respectiva s-a numit taxa pe viciu, care bineinteles nu si-a facut menirea atat de trambitat declarata. Nu s-au construit mai multe spitale, dar a dat peste cap calendarul de crestere a accizelor. Sigur, acum „slagarul zilei” este criza economica, pentru care trebuie sa colectam mai multe accize.

DB: Si vor creste incasarile la buget?
PI: Cresterea accizelor pe hartie nu este egala cu colectarea unei sume mai mari la bugetul de stat. Poate sa fie egala in cazul in care cresterea accizelor este facuta in asa fel incat efectele negative sa nu fie mai mari decat cele pozitive. Daca accizele cresc, va creste pretul, dar si atractivitatea pietei paralele, a contrabandei si a tarabelor din targ care vand tigari de provenienta ilegala.

DB: Si atunci care credeti ca este solutia?
PI: Pentru orice crestere de acciza, in primul rand nivelul trebuie sa fie realist. Trebuie sa recunoastem ca felul in care Guvernul acesta a prevazut cresterea accizelor in doua etape atenueaza oarecum din bruschetea cresterii. In acelasi timp, sunt cateva elemente de care Guvernul trebuie sa tina cont cand mareste accizele. In primul rand, punctul de vedere al Philip Morris (pentru ca veniturile colectate la buget sa creasca – n.r.), vazut, cercetat si confirmat in majoritatea pietelor, este ca partea procentuala (variabila – n.r.) a accizei sa scada si sa creasca partea specifica, fixa (cum se calculeaza acciza la tigari – n.r.).

DB: Ce alte masuri trebuie luate?
PI: Intarirea controlului la frontiera si a activitatilor contra comertului ilicit. Un al doilea aspect, legat tot de accizare: ca sa colectezi mai multi bani la bugetul de stat, trebuie sa cresti la 100% acciza minima (de la nivelul actual de 91% din acciza aferenta tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta – n.r.).

DB: Concurentii au criticat propunerile dvs. legate de accize, avertizand ca vor disparea din piata tigarile mai ieftine.
PI: Nu tigarile ieftine dispar, ci o parte din profitul acelei companii care se plange.

DB: Si daca dispare profitul, nu dispar si compania si marca?
PI: Exista o lege economica foarte simpla, umplerea vidului. Daca o companie nu vinde, va vinde alta companie. Acum 10 ani, povestea era despre compania nationala Tutunul Romanesc, mandria nationala, perla coroanei, frumusetea muntilor, tigareta taranului roman autentic, Carpati fara filtru.

Nu este o nefericire nationala daca dispare o marca. Oamenii merg mai departe, fumeaza alte marci. Exista o competitie comerciala bazata pe valorile marketingului, pe calitate si pe dorinta consumatorului de a alege un produs fata de altul. Din aceasta competitie, pretul trebuie sa faca parte, dar nu trebuie sa fie elementul determinant.

DB: Care este situatia in celelalte tari europene?
PI: In UE, diferentele de pret intre produsele ieftine si mai scumpe sunt foarte mici, sunt comprimate. In Romania este de la unu la dublu. Si atunci, niciunul din cele doua obiective ale unui guvern, reducerea incidentei fumatului si colectarea de mai multi bani la bugetul de stat, nu se ating cu tigarile ieftine care platesc accize mici si cresc incidenta fumatului. Mai mult decat atat, eu personal nu cred ca o tigareta face mai mult sau mai putin cancer decat alta si atunci nu inteleg de ce trebuie accizata diferit.

DB: Ar trebui atunci sa existe o acciza unica?
PI: Efectul nociv este acelasi si al tigaretelor rulate de mana, si al tigaretelor umplute cu excavatorul, si al tigaretelor de 80 mm, si al tigaretelor cu filtru si fara filtru, ieftine si scumpe. Si atunci ar trebui sa se plateasca aceeasi acciza, numai ca acciza procentuala face ca, in functie de pretul de vanzare, sa difere valoarea accizei.

DB: Din cauza decalarii calendarului accizei, se estimeaza ca vanzarile legale vor scadea cu 20%. Cum comentati?
PI: Nu pot sa va dau o cifra, pentru ca acciza a crescut de la 1 aprilie. Asa ca, acum, dupa o luna, daca cineva imi spune care sunt efectele, inseamna ca e magician in afaceri. In mod evident, este o tendinta de crestere a contrabandei, fara sa va dau cifre, pentru ca nu le am. Intr-o situatie de criza, in care pretul este mai important decat calitatea, contrabanda creste, daca nu este controlata. Automat vor scadea si vanzarile legale.

DB: Inclusiv vanzarile Philip Morris?
PI: Noi crestem intr-o veselie. Vom fi compania numarul 1 din domeniu in Romania. Vrem sa fim pe primul loc asa cum suntem in lume. As dori foarte mult sa ajungem pe primul loc in primul trimestru al anului viitor.

DB: Ce cota de piata aveti in prezent?
PI: Mare, de peste 30%.

DB: La Finante, figurati in 2007 cu mai putini angajati decat in 2006. Cum explicati?
PI: In structura pe care o avem acum, avem in jur de 800 de angajati, mai multi decat aveam in 2006 si 2007.

DB: La fabrica din Otopeni, ce pondere mai merge la export?
PI: Tot 50%. Si dorim sa facem un centru de export foarte serios in Romania catre alte tari din Uniunea Europeana si nu numai. Dar, in egala masura, trebuie sa se inteleaga ca exista alte 26 de tari in UE care vor sa faca acelasi lucru. Este o competitie pe piata locurilor de munca si a conditiilor oferite unui producator.

DB: Ati putea muta productia in alta tara?
PI: Dumneavoastra ati spus-o. Am spus doar ca exista o competitie intre cele 27 de tari UE pentru a atrage forta de munca si a crea locuri de munca, mai ales in prezent. In perioada asta „maddoffiana”, toata lumea vrea sa creeze locuri de munca.

DB: Veti face disponibilizari in Romania?
PI: Am spus eu asa ceva? Am spus ca guvernantii ar trebui sa aprecieze ca totusi tinem locuri de munca si ar trebui sa fie mai deschisi la discutii.

DB: Ati cerut facilitati?
PI: Nu. Cerem doar sa se poarte normal, ceea ce, in mod evident, pentru guvernanti este foarte greu.

DB: Ce inseamna sa se poarte normal?
PI: Inseamna sa se consulte in procesul luarii deciziilor care au un impact asupra industriei tigarilor, sa nu fie demagogi si sa creasca accizele pe hartie, fara sa colecteze mai mult, sa securizeze frontierele si sa creasca acciza minima la tigari.

DB: Pe langa cresterea contrabandei si scaderea vanzarilor legale, ce alte tendinte estimati ca se vor manifesta in piata?
PI: Industria tutunului este foarte reglementata. Cred ca in viitor, ca si in UE, diferenta de pret va deveni mai mica. Consumatorul roman va alege produsele in functie de calitatea lor si nu numai dupa pret.

Urmărește Daily Business pe Google News