In urma impunerii normelor europene, Romania trebuie sa se alinieze cerintelor europene in domeniu. Mai precis, UE si-a propus ca pana in 2010, 10% din totalul combustibilului consumat sa fie biodiesel.
Astfel, investitiile in domeniu au inceput sa apara. Daca pana anul trecut investitorii erau mai mult interesati sa cultive rapita in Romania, pe care apoi sa o exporte, lucrurile s-au schimbat fundamental, anul 2007 anuntand deschiderea primelor rafinarii de biodiesel „made in Romania”, inclusiv de catre companii cu capital autohton.
„Romania poate deveni, in 2-3 ani, principalul exportator de biodiesel din Europa, cu investitii relativ reduse si castiguri maxime”, spune Dumitru Manoiu, vicepresedinte pe probleme de Cercetare-Dezvoltare la Grupul Rompetrol. Principalul avantaj pe care se mizeaza este calitatea naturala a terenurilor pe care se cultiva materia prima, rapita.
Biodieselul este un combustibil pentru motoare diesel 100% natural, realizat din ulei de rapita, palmier, soia, floarea-soarelui, masline etc. Mai exact, un carburant cu calitati superioare motorinei din punct de vedere al gazelor emise, obtinut din uleiul plantelor tehnice.
Biodieselul poate substitui dieselul obisnuit in motoarele moderne, fara a fi nevoie de modificari, in conditiile in care mentine capacitatea sarcinii utile. Si, cel mai important, nu este poluant. Biodieselul este biodegradabil, non-toxic si nu contine sulf. Pretul unui litru de biodiesel, fara taxe si accize, este la o treime din cel al unui litru de motorina. Un calcul simplu ce justifica, dupa cum afirma specialistii, cea mai mare afacere a mileniului III.
Ulerom Vaslui, firma controlata de omul de afaceri Adrian Porumboiu, pregateste o rafinarie in care vor fi investiti 18 mil. euro. De asemenea, Argus Constanta, Rompetrol, Petrom si Expur Urziceni sunt doar cateva dintre firmele care au anuntat investitii, totalul depasind 100 de milioane de euro. Si asta in conditiile in care suprafata cultivata cu rapita va depasi in acest an 200.000 de hectare fata de cele aproximativ 105.000 hectare anul trecut.
Cea mai mare investitie autohtona pe piata biodiesel-ului romanesc este preconizata de Rompetrol. Grupul petrolier detinut de Dinu Patriciu a anuntat alocarea a peste 19 milioane de euro pentru deschiderea unei instalatii de productie biodiesel la Navodari. Investitia va fi finalizata pina cel tarziu la finele lui 2007, contractor general urmand sa fie societatea Rominserv. Dumitru Manoiu, vicepresedinte Cercetare-Dezvoltare, Grupul Rompetrol, a declarat ca, in prima etapa, Rompetrol va produce biodiesel pentru utilajele proprii, iar apoi productia va fi extinsa – in special pentru export.
Instalatia Rompetrol va procesa peste 60.000 de tone de uleiuri vegetale pe an, pe baza unei tehnologii Desmet Ballestra Oleo. „Avem un potential urias in Romania care trebuie exploatat. Practic, estimam ca in 2009 vom putea ajunge la aproximativ 400.000 tone/an”, a mai spus Manoiu.
Investitii straine in carburantul verde
Potentialul agricol al Romaniei a devenit atractiv si pentru investitorii straini. Astfel, grupul portughez Martifer si germanii de la DTK au cumparat vaste suprafete agricole pe care vor cultiva rapita pentru productia de biodiesel. Martifer a anuntat si ca va deschide o rafinarie in Romania. Investitia, estimata la 50 de milioane de euro, ar urma sa prelucreze peste 50.000 de tone de produse vegetale iar biodiesel-ul urmeaza a fi destinat exclusiv exportului in tarile UE.
Proiectul va fi realizat prin intermediul a doua societati, Biomart Energy SRL si Agromart Energy SRL, ambele cu experienta pe piata de profil. Mai mult, grupul portughez si-a anuntat intentiile de a extinde suprafetele detinute cu peste 50.000 de hectare de teren, pe care vor fi cultivate floarea soarelui, rapita si soia.
Un alt proiect a fost anuntat de grupul MAN Ferrostaal, parte a concernului german MAN, care pregateste pentru urmatorii doi ani investitii de peste 138 mil. euro in cateva fabrici si alte activitati agricole conexe producerii de biodiesel.
Romania, la standarde europene
Investitiile de pe piata biodieselului vin in conditiile in care Uniunea Europeana isi propune ca, pana in 2020, 10 procente din totalul combustibilului consumat sa fie biocombustibil.
Romania, in calitate de membru UE, trebuie sa se alinieze acestei politici. Ponderea totala de biocombustibili la nivelul UE s-a dublat din anul 2003 (0,5% din totalul combustibililor) pana in 2005 (1%), atingand la sfarsitul anului 2005 un total de aproximativ 4 milioane tone. Germania si Suedia au fost cei mai mari producatori de biocombustibili in anul 2005, urmati de Austria, Franta si Lituania.