„Aceasta crestere a fost determinata atat de avansul in volum a pietei, de 4,1%, la peste 20 milioane hectolitri, cat si de majorarea preturilor in ritm cu rata inflatiei”, a explicat pentru DailyBusiness.ro, Constantin Bratu, directorul general al asociatiei Berarii Romaniei.
Asociatia are, incepand cu ianuarie 2009, un nou membru – Romaqua, companie care s-a alaturat celorlalti 4 membri: Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod (URBB) si Ursus Breweries.
Crestere mai mica de 4% pentru piata berii in 2009
Pentru 2009, reprezentantii asociatiei estimeaza un ritm mai lent de crestere a pietei in volum fata de cel de 4,1% inregistrat anul trecut.
„Speram sa nu scada consumul de bere. Ne bazam pe sezonul de vara. Depinde cum va fi vara aceasta”, a declarat Shachar Shaine, presedintele asociatiei, care este si presedintele URBB, producatorul marcii Tuborg.
El a explicat ca, in opinia sa, consumul de bere nu va scadea pentru ca romanii vor continua sa consume alimente, berea fiind incadrata in aceasta categorie.
In plus, seful asociatiei mizeaza si pe consumul de bere in casa.
Berarii Romaniei, investitii de 200 milioane euro in 2008
Cei cinci membri ai asociatiei „Berarii Romaniei”, care acopera peste 80% din industria berii, au facut investitii de 200 milioane euro anul trecut.
Numai Romaqua, noul membru, a investit in 2008 peste 40 milioane euro in fabrica din Sebes, unde produce marca Albacher.
Investitiile totale ale celor cinci membri din 2008 a fost in scadere cu 5% fata de invesitiile de 210 milioane euro, realizate in 2007, de primii 4 membri.
Totalul investitiilor de la intrarea celor cinci companii pe piata insumeaza 966 milioane euro, conform datelor asociatiei.
Anul trecut, membrii asociatiei au vandut 16,46 milioane hectolitri de bere, reprezentand 81,5% din volumul total al pietei locale.
In functie de tipul de ambalaj, segmentul de bere la doza (can) a fost cel mai dinamic anul trecut, micsorand cota de piata a celorlalte segmente.
Astfel, vanzarile pe acest segment au urcat cu 25%, pana la 13% din totalul pietei, fata de cota de 10,4% detinuta in anul precedent.
Segmentul de bere la PET continua sa domine vanzarile, cu o cota de 46,5% din totalul pietei in 2008, in scadere usoara fata de 2007, cand avea 45,6% din vanzarile totale.
Cea mai mare scadere a cotei de piata s-a inregistrat pe segmentul de bere la sticla, de la 40,5% in 2007, la 37,5% in anul trecut.
Importurile, sub 2,5% din consum
Anul trecut, un roman a consumat in medie 93 de litri de bere, cu 4 litri mai mult decat in 2007, Romania numarandu-se printre primele 10 de tari din Europa la consumul de bere pe cap de locuitor, potrivit datelor asociatiei Berarii Romaniei.
Cat priveste importurile, acestea s-au situat la sub 2,5%, romanii consumand, cu preponderenta, brandurile din productia interna de bere, au mentionat reprezentantii asociatiei.
„Nu merita sa importi bere in Romania”, a declarat Shachar Shaine.
El a explicat ca importurile de bere nu se justifica in Romania, pentru ca aici preturile la bere sunt cele mai mici din Europa, in afara de Bulgaria.
In plus, costurile de logistica si transport precum si piata foarte competitiva din Romania, sunt alte „piedici” in calea importurilor, potrivit lui Shaine.
In Romania se vand peste 30 de marci de bere, dar niciuna nu are o cota de piata dominanta, de peste 15-17%, au explicat reprezentantii asociatiei competitivitatea din industria locala a berii.