Cresterea din 2008 va fi de peste 3 ori mai mica in comparatie cu cea din 2006, releva datele patronatului din domeniu.
Piata de bere din Romania va creste in volum anul acesta cu 5%, la 20,37 milioane de hectolitri, estimeaza Mihai Ghyka, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.
Aceasta in ciuda Campionatului European de fotbal, la care va participa si echipa nationala a Romaniei. „Pentru acea perioada estimez un consum intens, cu 20% peste medie, daca va fi cald”, a declarat Constantin Bratu, director general al Asociatiei Berarii Romaniei.
Cu toate ca volumele de vanzari au pastrat ritmul ascendent, piata inregistreaza o incetinire a ritmului de crestere. In 2006, piata berii era cu 16,4% mai mare fata de cea din 2005, iar in 2007 cu 9,6% fata de anul precedent, potrivit reprezentantilor Asociatiei Berarii Romanei.
Piata berii a ajuns la 19,4 milioane de hectolitri in 2007, cu 9,6% mai mult fata de 2006, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei, care reprezinta mari companii ca Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries.
Aceste companii au insumat o cota de piata de 80% in 2007, cu vanzari de 15,1 milioane hectolitri de bere, in crestere cu 20% fata de 2006, peste nivelul pietei.
Mihai Ghyka explica aceste crestere peste nivelul pietei prin valoarea investitiilor in publicitate care au crescut consumul pe anumite marci. „Potrivit rate-cardului publicitarilor, industria de bere a investiti anul trecut 100 milioane euro in publicitate, fiind a doua categorie ca si volum dupa telefonie”, au explicat reprezentantii Asociatiei de profil.
Berea bulgareasca insumeaza jumatate din importurile de anul trecut
Potrivit directorului general al Asociatiei Berarii Romaniei, importurile care au inclus si achizitiile intracomunitare, s-au ridicat la 180.000 de hectolitri, dintre care jumatate au provenit din Bulgaria.
Importurile si achizitiile intracomunitare au reprezentat insa doar 1% din totalul pietei de anul trecut, desi au crescut de 5,6 ori, de la valoare de 32.000 hectolitri in 2006.
Pe de alta parte, exporturile au scazut cu 66%, de la 76.000 hectolitri in 2006 la 26 hectolitri anul trecut.
Romanii prefera berea la PET
In ceea ce priveste preferintele romanilor pentru diferite tipuri de ambalaje, PET-ul a detronat sticla, cu o cota de piata de 45,6%. Vanzarile de bere la sticla au inregistrat o pondere de 40,5% anul trecut, spre deosebire de 2006 cand aveau o cota de 46,2%.
Ghyka explica interesul romanilor in crestere fata de berea la PET prin comoditatea acestora, care nu mai prefera ambalajele returnabile, ca sticla.
Pe de alta parte, consumatorii traditionali de bere din Occident prefera ambalajele de sticla din obisnuinta, potrivit unor studii citate de reprezentantii Asociatiei Berarilor.
Piata de bere, calculata dupa pretul mediu la consumator, a crescut anul trecut cu 25%, depasind valoarea de 1 miliard de euro, potrivit lui Constantin Bratu,
In privinta consumului de bere pe cap de locuitor, acesta a crescut anul trecut la 89 litri in Romania, fata de 81 litri cat a fost in 2006. Anul acesta, consumul anual pe cap de locuitor va ajunge la 95 litri.
Conform statisticilor furnizate de Berarii Europei, in 2006, un ceh consuma 160 de litri de bere pe an, un neamt 116 litri, un austriac sau un luxemburghez 108 litri, un englez 92 litri si un belgian 98 litri.
Pe piata locala de bere activeaza companii Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries, Sab Miller, European Food si Bere Mures.