Industria alimentara romaneasca este una caracterizata de paradoxuri.
Anul trecut, spre exemplu, potrivit statisticilor Ministerului Agriculturii, Romania a exportat 58.500 de tone de carne si preparate din pui, in valoare de 81,5 milioane de euro si a importat cantitati de doua ori mai mari, de 93.500 tone, in valoare de 114,9 milioane de euro.
Ilie Van, presedinte Uniunea Crescatorilor de Pasari din Romania, spune ca datele releva un comportament firesc, dat de legile economiei de piata.
„Daca va uitati in structura exporturilor, veti descoperi ca cele mai multe vizeaza produse de calitate superioara, de la piept de pui la diverse produse procesate – semipreparate, specialitati”, afirma omul de afaceri.
Cele mai multe importuri de carne de pui vizeaza pulpe si aripioare.
„Romanii prefera aceste produse in principal din cauza pretului mai mic. Occidentalii nu le prea mananca. La noi, insa, din cauza saraciei, se mananca orice, asa ca imporuturile ieftine sunt favorizate”, mentioneaza Van.
Practic, firmele romanesti prefera sa iasa la export unde castiga bani buni, decat sa isi adapteze oferta pentru piata locala. „Afara, consumatorii se uita in primul rand la calitatea produsului, la nivelul de grasime, si apoi la pret. La noi e tocmai invers”, explica reprezentantul patronatului.
Situatia este oarecum similara si in piata carnii de porc. Anul trecut, in Romania s-au taiat 2,73 milioane de porci, care insa nu au acoperit decat 54% din necesarul de carne. Restul de 46% a fost adus din import.
[quote=Ilie Van, Uniunea Crescatorilor de Pasari]In Vest, consumatorii se uita in primul rand la calitatea produsului, la nivelul de grasime, si apoi la pret. La noi e tocmai invers[/quote]
„Din import vine in special carne de lucru, pentru ca occidentalii nu consuma, spre exemplu, ceafa de porc, ciolane, slanina etc”, explica Stanca Tudor, directorul executiv al Patronatul Roman al Carnii de Porc.
„Spre deosebire de piata carnii de pui, acolo unde avem exporturi importante, la carnea de porc acestea sunt destul de reduse, cel putin pe piata europeana. Oportunitatile de export sunt in tari precum China sau Rusia”, a spus Tudor.
El a mai aratat ca in Occident, obiceiurile de consum sunt ceva mai diferite fata de Romania. Acolo nu se consuma atata ceafa de porc, piept de porc, slanina, organe sau ciolane. „Acestea sunt insa cautate la noi, atat in industria de preparare cat si in consumul obisnuit, avand in vedere preturile foarte mici”, a explicat expertul.
De ce prefera romanii „puiul cu patru picioare”
Sorin Minea, presedintele Romalimenta, spune ca situatia din industria alimentara romaneasca n-ar trebui sa surprinda. „Pana la urma, ne aflam intr-o piata libera, in care pretul dicteaza. Firmele romanesti prefera sa iasa la export cu produsele ceva mai scumpe, iar in tara sa isi adapteze oferta”, afirma acesta.
Unul dintre cele mai bune exemple de adaptare la cerere il reprezinta „puiul familist”, vandut de Agricola International din Bacau. Pachetul promotional include doua pulpe pentru parinti si doua pentru copii.
„Romanii cumpara pulpele de pui si ceafa de porc, ca sa va dau doar doua exemple, nu neaparat din cauza pretului. Tine de comportamentul de consum, de bucataria traditionala. Pretul este relevant, dar nu reprezinta criteriul primordial”, afirma presedintele Romalimenta.
In urma lansarii acestui produs vanzarile Agricola au crescut anul trecut, potrivitMoney.ro.
Sorin Minea, care este si directorul firmei Angst, spune ca succesul ofertei Agricola dovedeste ca daca iti adaptezi ofertele, iti poti creste vanzarile si in plina criza. „Piata romaneasca este, intr-adevar, afectata de scaderea puterii de cumparare, insa nu atat de mult pe cat se spune. Nu toata lumea mananca numai slanina si pulpe de pui. Dovada ca galantarele sunt pline cu zeci si sute de specialitati. N-ar fi acolo daca n-ar fi cerere”, afirma Minea.
El spune ca schimbarile determinate de criza au vizat in primul rand cantitatea achizitionata.
„Lumea cumpara mai putin, insa cel putin in domeniul carnii, se merge in continuare pe produsele obisnuite. Am observat chiar o crestere a interesului pentru produsele de calitate superioara, ce-i drept achizitionate in cantitati reduse din cauza pretului mai mare. Insa e un trend ce semnifica faptul ca romanii au inteles ca sanatatea lor depinde si de calitatea mancarii”, a mai spus presedintele Romalimenta.