Cei patru mari jucatori de pe piata romaneasca de bere, SAB Miller Plc, United Breweries Bereprod SRL (URBB), Heineken si InBev, estimeaza ca 2007 le va aduce cele mai mari incasari de cand activeaza pe piata romaneasca, pe fondul unei cresteri a vanzarilor si implicit a productiei cu peste 25% fata de anul 2006.
De altfel, datele financiare raportate de cele patru mari companii, grupate in Asociatia „Berarii Romaniei”, si care detin aproximativ 75% din totalul pietei, indica o crestere a vanzarilor cu 20 pana la 40% in primele patru luni ale acestui an.
„Piata berii este in continua crestere, atat ca productie, vanzari si diversificare a ofertei, cat si in ceea ce priveste sortimentele de bere sau producatorii. E un trend pe care il anticipam, avand in vedere cresterea puterii de cumparare a romanilor, cresterea calitatii produselor, a investitiilor in promovare si de ce nu, o consecinta a vremii tot mai calde”, a declarat directorul general al Asociatiei „Berarii Romaniei”, Constantin Bratu.
Vanzarile de bere ale celor patru mari firme de pe piata din Romania au atins in primul trimestru 2,54 milioane de hectolitri, fata de 1,85 milioane de hl in 2006.
URBB, ce produce Tuborg si Carlberg, a anuntat o crestere a vanzarilor de 25% in volum iar InBev, care detine printre altele marcile Bergenbier, Stella Artois, Beck’s, Leffe, Lowenbrau si Noroc, a raportat o majorare a cifrei vanzarilor de 40%.
InBev Romania, majorare-record a vanzarilor
Printre companiile care s-au apropiat de acest ritm de crestere se numara InBev Romania, care a inregistrat in perioada ianuarie-martie 2007 o majorare a vanzarilor in volum cu 40%, cel mai mare ritm de crestere din Europa Centrala si de Est in cadrul grupului (Ucraina – 33,3%; Rusia – 22,4%).
„Datele financiare inregistrate in aceasta perioada, coroborate cu progonozele meteo si rezultatele studiilor facute pe consumatori, ne indreptatesc sa credem ca volumul de vanzari va creste in acest an peste cifrele prognozate anterior”, a declarat anterior Catalin Ignat, vicepresedinte Marketing URBB.
La randul lor, reprezentantii Ursus Breweries, care produce berea Ursus, Peroni Nastro Azzuro, Timisoreana, Ciucas, Stejar, Pilsner Urquell si Heineken Romania, care vinde pe piata romaneasca berile Ciuc, Heineken, Gösser, Schlossgold, Silva, Golden Brau, Bucegi, Gambrinus, Harghita, Hategana si Zipfer, au anuntat o crestere a volumului de vanzari in 2007 intre 18 si 25 %.
Si producatorii independenti, printre care se afla Martens Galati, Bere Mures si European Drinks, ce detin aproape un sfert din piata romaneasca de bere, se lanseaza in aprecieri pozitive privind cresterea productiei, a vanzarilor si diversificarea ofertei de produse.
Cele 16 companii reunite sub egida Patronatului Societatilor Producatoare de Bere din Romania considera ca piata romaneasca va reusi, in 2007, o crestere puternica, bazata pe cresterea puterii de cumparare a romanilor, a schimbarii tot mai vizibile a comportamentului cumparatorilor si pe influentei caniculei.
Piata ar putea ajunge, conform estimarilor celor 16 companii, la peste 1 miliard de euro.
Produse noi, campanii de marketing si vanzari record in vara lui 2007
Companiile de bere din Romania incearca, in aceasta perioada, sa atraga o bucata cat mai mare din piata, avand in vedere comportamentul consumatorilor, influentat de conditiile meteo.
Numai in primele patru luni ale anului, berarii au investit peste 54,3 milioane de euro in promovare, fata de 42,2 milioane de euro in aceeasi perioada din 2006, releva datele Asociatiei Berarilor.
„Pe piata berii, vom asista, in aceasta vara, la un adevarat razboi de marketing”, a declarat analistul economic Daniel Mihailescu. „Companiile au anuntat bugete de zeci de milioane de euro menite sa lanseze, sustina, promoveze noi produse si sa creasca cota de vanzari. Asocierea bere-canicula este cea mai prezenta, producatorii mizand pe faptul ca temperaturile record ce se vor inregistra in urmatoarele luni vor determina consumatorii sa cumpere mai mult”, a mai spus Mihailescu.
Berea Ciuc, de pilda, se relanseaza printr-o campanie de imagine realizata de agentia Saatchi & Saatchi care are ca tema principala ideea de „relaxare”.
Din cadrul campaniei de imagine face parte si schimbarea etichetei de pe sticla de Ciuc, care va aparea intr-o varianta grafica simplificata fata de cea veche.
Bergenbier, care se prezinta intr-un ambalaj nou, ce include o minge de fotbal, Ursus, care a lansat berea fara alcool si Tuborg, care a venit cu un nou ambalaj, vin sa sustina ideea unor oferte cat mai atragatoare.
Si investitiile sunt pe masura. Tuborg a investit 10 mil. euro intr-o noua prezentare: sticla verde, transparenta si sistem de deschidere „tuby-cap”.
URBB aloca in 2007 o suma de peste 20 milioane de euro pentru extinderea capacitatii de productie pana la 2,5 milioane hectolitri. Ursus Breweries are in derulare proiecte de investitii in valoare de circa 50 milioane de euro pentru marirea capacitatii de productie pana la 4,5 milioane de hl in 2007.
Si tot in acest an, pe piata va intra si Romaqua, producatorul apei minerale Borsec, ce va investi aproximativ 31 milioane de euro intr-o fabrica de bere la Sebes – judetul Alba.
Berea la PET scade spre 40% din piata
Romanii adora berea blonda pils, mediu alcoolizata, nu cu multa spuma si ieftina ca pret, arata studiile.
Fata de anii trecuti, procentul vanzarilor de bere la PET a scazut de la 54,7% in 2005 la 46,5% anul trecut. A crescut in schimb consumul de bere la sticla, in special pe segmentul premium, in locatii dedicate (restaurante, terase, cluburi etc.) si a berii vanduta la PET, in hypermarketuri, supermarketuri si magazinele alimentare de mici dimensiuni.
Conform companiei de cercetari AC Nielsen, cea mai vanduta bere pe segmentul retail volumic este Burger, a companiei European Food. Pe pozitia a doua se plaseaza marca Bergenbier (Interbrew), iar podiumul este completat de Neumarkt (Bere Mures). Urmeaza, in ordine, Golden Brau, Bucegi, Timisoreana, Noroc, Skol, Ursus si Ciucas. In ceea ce priveste retailul valoric, topul este cam acelasi. Burger pe primul loc, Bergenbier pe 2, urmate de Neumarkt, Golden Brau si Timisoareana.
Pretul este principalul criteriu in alegerea berii, sustine cercetarea AC Nielsen. In ceea ce priveste locul de achizitie, cele mai mari vanzari sunt in magazinele alimentare (80,2%), urmate de alte tipuri de magazine (8%).
Analistul economic Dan Mihailescu a aratat ca berea la PET ramane preferata romanilor. „Cantitate mare la pret mic – e filozofia alegerii pentru clientul roman”, afirma Mihailescu. „Cu cat volumul este mai generos, cu atat mai bine. Iar campaniile de promovare au intuit inteligent predispozitia romanilor spre acest timp de prezentare de produs, dovada ca piata este invadata de astfel de ambalaje. Exista, pe de alta parte si alte avantaje pentru recipientii din plastic. Nu se sparg, sunt usor de spalat si refolosit si mai ales, nu costa in plus, ca in cazul recipientilor din sticla”, conchide analistul economic.
„PET-ul este un produs competitiv pe piata romaneasca. Iar rezultatele pe care le-am inregistrat in aceasta perioada, odata cu lansarea „PET-ului cu fotbal inclus”, a Q-Pack-ului si a berii Noroc, ne indreptatesc sa mergem mai departe cu acest tip de produs”, a declarat Mihai Ghyka, reprezentantul Interbrew.
Consumul de bere, 81 de litri pe cap de locuitor
Eforturile companiilor din piata de a atrage cat mai multi cumparatori se dovedesc a fi de succes. Cresterea vanzarilor este reliefata cel mai bine in cresterea consumului mediu de bere pe cap de locuitor. Astfel, un roman a a ajuns sa bea in medie 81 de litri, in crestere cu 16% fata de anul trecut.
Romanii au depasit astfel in clasamentul european, polonezii (77 litri), slovenii (74 litri) dar mai au pana sa ajunga din urma ungurii, ce au un consum mediu pe cap de locuitor de 83 de litri anual, slovacii (90 de litri) si cehii, campionii europeni in materie (161 litri de bere pe cap de locuitor).