- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Piata de curierat, gata de consolidare, accelereaza pana la 200 mil. euro

02 May, 00:25 • Redactia DailyBusiness
Piata de curierat se va stratifica accentuat incepand de anul acesta, companiile mari urmand sa-si consolideze pozitia, in timp ce acelea mici vor avea de ales intre specializarea pe nise, incheierea de parteneriate cu firmele puternice sau faliment.
Piata de curierat, gata de consolidare, accelereaza pana la 200 mil. euro

Criteriul hotarator pentru clienti, in alegerea unei firme de curierat, va fi calitatea serviciilor, iar firmele care folosesc strategia preturilor mici in lupta cu concurenta nu vor fi castigatoare pe termen lung, sunt de parere reprezentanti ai principalelor companii.

Piata de curierat va creste cu 40%, atat pe segmentul intern cat si pe cel extern, de la 135-140 mil. euro pana la 190-200 mil. euro. Pentru piata de curierat intern, saltul se va face de la circa 85 mil. euro pana la 120 mil. euro, cota de piata din total fiind de aproximativ 55%-60%.

TNT Romania si DHL Romania controleaza mai mult de 80% din piata de curierat international. Pe pozitia este Trans Courier Service (10%), agent autorizat al companiei americane UPS. Restul este impartit intre companiile mici care acum incearca prin fuziuni sau francize cu marile lanturi internationale sa-si ridice cota de piata.

[quote=Adrian Mihai, director Fan Courier]In momentul in care un nou competitor intra pe piata lovind in pret, atacand liderul, acesta are capacitatea financiara si stabilitatea necesare sa poata cobori pretul atat cat trebuie pentru a-l scoate din joc pe ‘intrus'[/quote]
Companiile autohtone, precum Fan Courier, Cargus, Alo Courier, Concorde sau Pegasus, nu par sa aiba insa motive de ingrijorare, desi competitia creste, atata vreme cat afacerile lor se vor dezvolta ca urmare a eliminarii taxelor vamale pentru circuitul intracomunitar de marfuri, a cresterii economice si investitiilor straine.

Investitiile accelereaza dezvoltarea

In aceste conditii, curierii si-au planificat pentru 2007 investitii sustinute, cu scopul de a creste mai repede decat piata si a-si consolida, astfel, pozitia detinuta.

Anul trecut, DHL a facut in Romania investitii de 2 milioane de euro in extinderea flotei auto, a retelei de distributie si pentru lansarea de noi servicii. In 2007, compania vizeaza consolidarea pozitiei pe toate segmentele de piata pe care activeaza (curierat expres international si national, la care se adauga segmentul reprezentat de transporturile internationale rutiere). DHL intentioneaza sa deschida aproximativ 20 de puncte noi de lucru in tara pe parcursul lui 2007.

Competitorul major al lui DHL este FedEx, insa FedEx opereaza numai pentru livrari in strainatate. Alte companii care ofera servicii de livrari internationele sunt UPS si TNT.

Dintre proiectele in curs de finalizare in 2007 ale firmei de curierat TNT Romania, Mirela Nemtanu, coordonator marketing, mentioneaza noua aeronava Boeing 737-300ERF dedicata din acest an relatiei cu Romania, lansarea serviciului Balkan Express (de transport pentru colete si/sau marfa in regim de curierat rapid, pe relatia dintre Romania, Bulgaria si Grecia, cu livrare in 1-3 zile lucratoare), dar si deschiderea unui nou centru operational pe Aeroportul „Henri Coanda” (Otopeni), cu capacitati de depozitare, manipulare si sortare.

La TNT Romania, investitiile in dezvoltarea retelei aeriene si rutiere au reprezentat in ultimii patru ani echivalentul a 7-10% din cifra de afaceri. Cifra de afaceri estimata pentru acest an ar trebui sa creasca fata de 2006 cu aproximativ 30%. „In 2006, ne-am reconfirmat, pentru al cincilea an consecutiv, pozitia de lider pe piata curieratului international din Romania, cu o cota de piata de 49% si o cifra de afaceri ce depaseste 25 de milioane de euro”, a declarat pentru DailyBusiness Mirela Nemtanu, marketing coordonator la TNT Romania.

Investitiile in flota se afla pe lista de prioritati in fiecare an pentru liderul pietei de curierat intern, compania Fan Courier. In 2007, acestea vor trece de 1 milion de euro, 600.000 de euro fiind deja investiti in marirea flotei in primul trimestru din 2007.

Planurile de dezvoltare ale Fan Courier includ marirea retelei de acoperire nationala de la 400 la 450 de localitati deservite fara a incasa kilometri suplimentari, deschiderea unui serviciu de marketing direct complet, precum si inaugurarea serviciului cargo, destinat livrarilor unor cantitati mari de marfa intr-o singura locatie sau in mai multe in cadrul aceluiasi traseu.

Investitiile totale pentru anul in curs se ridica la aproape 7 milioane de euro si au drept scop pastrarea standardelor de calitate a serviciilor oferite si consolidarea pozitiei de lider al pietei de curierat intern. Fan Courier estimeaza pentru 2007 o crestere de 45% si o cifra de afaceri de 32 de milioane de euro.

Cea mai veche companie romaneasca de curierat intern, Cargus, principalul competitor al Fan Courier, mizeaza pe o crestere de 45% a cifrei de afaceri, pana la 29 de milioane de euro. Compania a derulat un program de investitii de 2,5 milioane de euro in flota auto, in softuri si in promovare.

La randul sau, Compania Nationala Posta Romana (CNPR) accelereaza investitiile. Anul trecut, compania a cheltuit aproximativ 30 de milioane de euro pentru echipamente si informatizarea retelei, iar pentru acest an sunt programate investitii de doua ori mai mari, in trei centre locale de tranzit, la Cluj, Bucuresti si Bacau.

Investitia se va ridica la circa 60 de milioane de euro, din care 50 de milioane vor fi imprumutate de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare. Vor fi cumparate peste 200 de masini de peste 3,5 tone, printr-un leasing operational cu buyback, iar numarul oficiilor postale informatizate va creste de la 1.100 in prezent la circa 3.000, dintr-un total de 7.100. Investitiile vor ajunge la 20% din cifra de afaceri pe 2007, estimata la 300 mil. euro.

„Pretul mic este un semnal de alarma”

„Fie ca vorbim despre piata de curierat, fie ca vorbim despre orice alta piata, strategia pretului mic nu va fi niciodata o strategie castigatoare, cel putin din doua motive. Avem de-a face cu un consumator din ce in ce mai sofisticat, cu o cultura in achizitionarea de servicii din ce in ce mai bine pusa la punct, pentru care criteriul pretului mic nu numai ca nu mai reprezinta un criteriu de selectare a serviciilor, ba mai mult, este un semnal de alarma” afirma Adrian Mihai, director Fan Courier.

„In momentul in care un nou competitor intra pe piata lovind in pret, atacand liderul, acesta are capacitatea financiara si stabilitatea necesare sa poata cobori pretul atat cat trebuie pentru a-l scoate din joc pe ‘intrus'”, continua Adrian Mihai.

Si reprezentantii TNT Romania si-au exprimat pozitia fata de strategia preturilor mici. Pentru ei, „orientarea companiilor mici si medii spre segmente de nisa sau spre actiuni axate exclusiv pe elementul pret poate reprezenta o optiune fezabila, dar in special pe termen scurt. Trebuie tinut totusi cont ca marii operatori prezenti pe piata au integrat in strategia lor conceptul de solutie personalizata, ca raspuns la orice solicitare, avand de asemenea, si capacitatile si resursele materiale care sa sustina aceasta oferta completa.

De aceea, o sustinere a unei astfel de actiuni pe o perioada de timp indelungat, fara o analiza atenta a elementelor si a tuturor resurselor implicate, poate sa se dovedeasca in final ca avand efect de bumerang, lovind chiar in obiectivul urmarit de profitabilitate”.

Daca vor rezista pe piata ramane de vazut, pentru ca aceste companii mici isi doresc dezvoltarea afacerii si vor recupera in timp, consolidandu-si pozitiile prin parteneriate.

„Deocamdata, companiile mici practica preturi mici, acesta fiind atuul in fata clientilor care aleg sa lucreze cu o firma mica”, spune Anca Turhan, director la Fast Courier, o companie de curierat de dimensiuni mai mici. „Suntem in faza unor discutii in vederea incheierii unui parteneriat de investitii pentru a putea rezista pe piata. Probabil ca anul viitor vom avea mai multe de spus sau poate nu”, spune ea.

„Companiile mici, pe piata de curierat rapid vor avea succes in continuare datorita flexibilitatii de care dau dovada in aplicarea unor solutii fiabile, lucru de care nu pot da dovada companiile mari care au mai multe proceduri de indeplinit pentru anumite segmente de servicii”, este de parere si Ciprian Pulpa, executive manager la Fastius Curier.

Profitul poate veni din nise

Una din nisele de piata cu un procent ridicat al profitului o reprezinta pentru Fastius Curier serviciile premium de curierat rapid, nisa pe care o acopera cu succes prin serviciul Prioritar. Prin acest serviciu, Fastius Curier, livreaza garantat, in Bucuresti, in maxim 100 minute de la lansarea unei comenzi.

Serviciul care i-a consacrat pe cei de la Curiero este „Curiero 24”. „Datorita retelei in stea reusim sa acoperim cel mai bine si in cel mai scurt timp destinatiile din tara. Pentru tot ceea ce inseamna extindere si dezvoltare de hub-uri, lucram cu developeri de real estate, iar pentru extinderea flotei varianta leasing-ului operational este cea mai potrivita”, spune Teodora Radulescu, director de marketing la Curiero.

Politica de preturi mici nu este caracteristica doar companiilor mici. Fie ca managerul care alege aceasta strategie conduce o firma mica sau mare, aceasta politica nu poate fi sustinuta pe termen lung decat cu o conditie. Conditie, care, de altfel, este si principala pentru a rezista pe piata: si anume ca acea companie sa furnizeze un serviciu de calitate, astfel incat sa isi asigure volumele necesare mentinerii tarifelor la un nivel scazut.