Vanzarile de inghetata in ultimele 3 luni au crescut cu pana la 50%, spun producatorii. Daca in 2006, productia totala de inghetata din Romania a fost circa 30.000 de tone, la o cifra de afaceri de 45-50 de milioane de euro, in 2007, volumul ar putea creste. Vanzarile din hypermarketuri sustin previziunile producatorilor.
Nestle Romania, cel mai important producator din domeniu, si-a majorat vanzarile in primul trimestru cu 40%, fata de perioada similara din 2006.
In aceasta vara, Nestle Ice Cream (divizia de inghetata a grupului) intentioneaza sa isi diversifice portofoliul de produse, sa creasca vizibilitatea acestora la punctele de vanzare si sa perfectioneze sistemul de distributie, astfel incat sa aiba o acoperire mai mare la nivel national, potrivit directorului general al Nestle Romania, Paul Nuber.
Si alte companii din domeniu prognozeaza evolutii ascendente. Firma Top Gel estimeaza o majorare medie de 30-40% a vanzarilor din 2007, Bonissimo mizeaza, de asemenea, pe o crestere de cel putin 15%, iar Kubo Ice Cream vizeaza un „salt” de 10% fata de anul trecut. Totodata, firma Alpin 57 Lux a lansat pe piata sortimente noi, extinzandu-si portofoliul cu 35% in aceasta vara.
„Piata este in continua dezvoltare, pe toate segmentele, atat cele clasice, cat si „horeca” (hoteluri, restaurante, cafenele). Apreciem pentru urmatorii 3-5 ani o crestere in medie cu 10% pe an”, a declarat Florin Rosescu, manager general Kubo Ice Cream.
Campanii pentru a impune inghetata drept cel mai bun desert
Producatorii de inghetata incearca sa impuna inghetata drept cel mai bun desert. Campaniile de publicitate, marketing si strategiile generale dezvoltate in piata sustin ideea unui produs calitativ superior, cu o aroma variata, igienic si competitiv ca pret.
„Romanii au inteles ca inghetata nu trebuie sa fie neaparat la cornet si ca o pot cumpara si savura acasa, nu pe strada sau in alte medii aglomerate. De aici a venit, cred, cresterea”, a declarat, pentru DailyBusiness, analistul economic Daniel Mihailescu. „Oamenii au mers in super-marketuri si au inceput sa cumpere inghetata pentru acasa, la caserola sau in alte forme de prezentare. Un produs mai ieftin, mai gustos si poate mai putin caloric decat prajiturile, torturile si celelalte dulciuri traditionale”, a mai spus Mihailescu.
El considera ca extinderea retelelor de tip hypermarket a favorizat cresterea vanzarilor. „Practic, in acest moment, piata romaneasca a inghetatei este la nivelul celei din Occident. Avem peste 20 de producatori si o gama de peste 200 de produse, pe toate segmentele, de la inghetata la cornet, la cea super-lux”, a aratat Mihailescu.
Desi magazinele mici raman principala sursa de aprovizionare, consumatorii cumpara tot mai des inghetata din supermarketuri. „Se remarca o crestere a vanzarilor in special pe segmentul portiilor familiale. Tendinta este una spre calitate si mai putin spre cantitate”, declara Florin Rosescu, manager general Kubo Ice Cream.
Studiile de piata confirma aceste teorii. Potrivit unei cercetari de piata realizata de MEMRB, segmentul „take home” au crescut anul acesta de la 20% la peste 23% din totalul pietei. Segmentul „inghetatelor de impuls”, ce include inghetata la cornet, la pahar, inghetata pentru copii, pe bat, baton, sandvis si vafe, ramane cu o cota de aproape 70 % din piata, insa in scadere cu 2,5%.
In privinta locului de achizitie, consumatorii prefera in continuare sa isi cumpere inghetata, indiferent de sortiment, de la magazinele alimentare mici (49,7%), urmate de alimentarele mari (15,4%) si supermarketuri (14,4%).
Segmentul hypermarket inregistreaza, in acest an, cele mai mari cresteri. Directorul de comunicare al lantului de magazine Auchan, Mariana Dragan, a declarat ca, in ultimele doua luni, vanzarile de inghetata au inregistrat un plus de 300% fata de o perioada obisnuita, cea mai semnificativa crestere din toata gama de produse.
Oferta pentru vara 2007
Marii jucatori de pe piata inghetatei din Romania concureaza pe o piata de 100 milioane de euro, aruncand la bataie toate „armele” specifice: rebrand-uirea unor produse mai vechi, lansarea altora noi, o campanie mai agresiva de vanzari si publicitate.
Nestle Ice Cream, cel mai mare producator din Romania, care a achizitionat anul trecut firma Delta, detine peste 60% din piata cu marcile Best, Aloma, Joe, Nestea, Top Gun, Hit, Super Vafa, Premium Vafa, Dream, Nirvana, Kiss, Kiss Familia, Nesquik, Pen, Pretty, Bruni, Fantastico, Crunch, Choco Delight, Maxi Bon, Glamour, Cool&Slim.
Napolact a pregatit o alta strategie, structurata pe lansarea unor noi produse si consolidarea celor existente. Printre noile sortimente ale companiei din Cluj-Napoca se numara un gen de inghetata – mousse cu capsuni – care dupa 20 de minute devine foarte cremoasa, cu o textura gen budinca. Si compania Betty Ice a iesit pe piata, in aceasta perioada, cu o noua gama, oferind inghetate de pepene galben, tiramisu, cu nuci, fistic si lime.
Top Gel propune in acest sezon inghetata Mellone, cu aroma de pepene verde si inghetatele pe bat Mali si Axel. Pe de alta parte, Top Gel mizeaza in 2007 pe gama Amadeus.
Si producatorii Kubo Ice Cream si Alpin 57 Lux au lansat, de asemenea, in aceasta perioada, mai multe produse noi. In timp ce Kubo Ice Cream s-a axat pe produsele premium, cea mai semnificativa oferta fiind tortul Obsession 550g Crispy Rocher, Alpin 57 Lux vine cu Madrigal, Junior si Alpinini.
Un eveniment inedit a avut loc cu ocazia finalei Cupei Romaniei la fotbal. Meciul dintre Rapid si Poli Timisoara a marcat debutul pe piata a inghetatei Viola, in culorile clubului din orasul de pe Bega, alb-violet. Viola este comercializata in pahare transparente cu capac violet, la preturi cuprinse intre 1-1,5 lei.
Consumul de inghetata, 1,1 kg de persoana
Potrivit statisticilor, un roman consuma, in medie, anual, circa 1,1 kg de inghetata. Consumul este unul mic fata de media europeana, dar aproape dublu fata de anii ’90. In Romania se consuma de 8 ori mai putina inghetata decat in Polonia si Ungaria si de aproape 20 de ori mai putin decat in Italia. Polonezii mananca anual 4 kg. de inghetata, cehii 5 kg, belgienii 15,5 kg iar italienii 17 kg.
Reprezentantii producatorilor spun insa ca, in anii viitori, consumul de inghetata in Romania va continua sa creasca, urmare a modificarilor comportamentale ale consumatorilor si cresterii retelei hypermarketurilor si supermarketurilor, locatiile preferate ale cumparatorilor de inghetata.
„Gusturile se schimba de la un an la altul. Daca pana in acum 4-5 ani, romanii preferau inghetata la cornet si cea pe bat, acum se merge foarte mult pe arome, pe inghetata de tip premium. Aromele au devenit tot mai diverse, iar formele de prezentare sunt din ce in ce mai variate. Tendintele pe aceasta piata, in urmatorii ani, vor insemna cresteri pe segmentul premium dar si pe cel al produselor la caserola”, a mai declarat Florin Rosescu, manager general Kubo Ice Cream.