Aceasta piata a avut o valoare de 4,95 miliarde euro in 2007, in crestere cu 51% fata de 2006.
Leasing-ul auto a detinut cea mai mare pondere, de 71% din totalul pietei in 2008, pana la valoarea de 3,38 miliarde euro, in timp ce leasing-ul de echipamente a reprezentat 22% din piata, avand o valoare de 1,08 miliarde euro.
Cea mai mica pondere a ocupat-o leasing-ul imobiliar, cu o cota de 7%, si o valoare de 351 milioane euro.
In cadrul leasingului auto, autoturismele detin o cota de 55%, vehiculele comerciale grele 27%, vehiculele comerciale usoare 15%, iar alte tipuri de vehicule un procent de 3% din total.
„Desi in anul 2008 importul autoturismelor rulate a depasit semnificativ volumul achizitiilor vehiculelor noi, leasingul si-a pastrat orientarea sa de a finanta vehicule noi in proportie de 95% in detrimentul celor second hand (5%)”, potrivit ALB.
La finantarea categoriei echipamentelor, o cota de 50% o reprezinta domeniul constructiilor, 6% domeniul echipamentelor IT si software, 5% industria metalurgice, 3% industria alimentara, 3% domeniul medical, 3% industria tipografica, 5% sectorul agricol, 2% industria de prelucrare a lemnului, 3% echipamente pentru stivuit, 4% industria chimica si 16% alte domenii.
[img=119]Click pentru marire[/img]
Finantarea sectorului imobiliar este dominata de categoria cladirilor industriale si comerciale cu un total de 35%, spatiile de birouri cu 25%, sectorul rezidential 18%, cel hotelier 3%, in timp ce restul de 19% reprezinta terenuri.
Pe fondul crizei internationale, piata leasingului imobiliar a fost afectata semnificativ incepand cu luna iulie, 2008, au spus reprezentantii ALB.
Un factor adaugat celui international il constituie si cel local, prin gradul inalt de fiscalitate si taxare notariala, precum si prin neacceptarea unei amortizari accelerate pe perioada contractului de leasing. Acestea sunt cauze care explica o scadere anuala de 24% si o crestere a costurilor finale ale consumatorului de leasing imobiliar in comparatie cu alte surse de finantare.
Clientii corporativi au atras cea mai mare parte (89%) din totalul finantarilor, urmati de componenta de retail (10%) si de sectorul public (1%).
Din punct de vedere al duratei contractului de leasing, perioada cea mai des intalnita este de 4-5 ani ani (33%), urmata de cea de 3-4 ani (28%), 2-3 ani (18%), peste 5 ani (13%), 1-2 ani (5%) si de 1 an (3%).
In anul 2008, ALB a reprezentat o cota de piata de 95% (4.601 milioane euro) din totalul finantarilor, iar Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) o cota de piata de 3% (122 milioane euro). Piata neafiliata a fost estimata la 2%.
Numarul total al contractelor de leasing incheiate a fost de 146.325, din care ALB – 141.758 , iar ASLR – 4.567).
Piata de leasing ar putea scadea in 2009 cu 20-30%
Piata de leasing din Romania ar putea sa scada in 2009 cu 20-30%, comparativ cu 2008, aceasta fiind o evaluare optimista, a declarat Jean Claude Boloux, presedintele ALB.
„Pentru anul 2009, in contextul evolutiei actuale a economiei romanesti si a conjuncturii economice internationale, ALB prognozeaza o scadere intre 20 si 30% a volumului total al finantarilor in leasing”, a spus Boloux.
Aceasta diminuare ar putea reduce piata pana 3,37-3,85 miliarde euro.
Cea mai mare scadere ar putea fi inregistrata de leasing-ul imobiliar, care ar putea sa ajunga la o pondere de 4% din piata in 2009, fata de 7% in 2008.
Leasing-ul de echipamente ar putea scadea cu 1 punct procentual, pana la 21% din totalul pietei. Leasing-ul auto se asteapta sa creasca la 75% din totalul pietei, fata de 71%, ponderea detinuta in 2008, potrivit Asociatiei Societatilor Financiare – ALB Romania.