„Piata romaneasca de leasing va creste in 2009 cu cel mult 10%, intr-un scenariu optimist”, a declarat Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare din Romania – ALB.
Aceasta considera ca piata a ajuns la 5,5-5,7 miliarde euro la sfarsitul anului 2008, sub estimarea initiala anuntata de ALB, de 6 miliarde euro.
„Este dificil sa facem o estimare, data fiind dinamica situatiei financiare internationale, precum si factorii interni cu impact major ce pot influenta situatia de anul acesta”, a declarat Dan Constantinescu, managing director la Unicredit Leasing.
El considera ca acest domeniu ar putea suferi o usoara contractie din punct de vedere al volumelor finantate.
„Piata de leasing ar putea inregistra anul acesta mai degraba o conservare a rezultatelor din 2008, in cel mai bun caz, dar nu este exclusa nici o comprimare a pietei”, este de parere directorul UniCredit Leasing.
Si Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, considera ca nivelul pietei din 2009 se va mentine la cel din anul anterior.
„Este posibil sa fie mai dificil sa derulam afaceri acum, dar au existat si vor exista intotdeauna companii de succes, chiar si in situatii economice mai putin stabile. Depinde de companii sa fie suficient de flexibile pentru a se adapta la conditii de piata variabile, in schimbare”, a declarat Kurt Leitner, CEO Porsche Finance Group.
Care sunt segmentele cele mai afectate si care sunt oportunitatile
„In prima jumatate a anului 2009, segmentul echipamentelor de constructii este cel care va stagna sau va inregistra chiar un regres fata de 2008, datorita stagnarii proiectelor de imobiliare si de infrastructura. Ulterior insa, estimam ca fondurile europene destinate dezvoltarii infrastructurii vor readuce cresterea”, a spus Diaconescu.
Acesta a adaugat ca o stagnare sau chiar un regres vor inregistra si vanzarile de autoturisme mici si de autoutilitare.
La randul sau, Dan Constantinescu de la Unicredit Leasing crede ca „vor fi afectate cu siguranta constructiile, transporturile si industria auto, ca segmente ale pietei de leasing”.
Razvan Diaconescu, seful Impuls Leasing, considera ca se vor dezvolta segmentele autoturismelor second hand si al autoturismelor cu pret scazut, cel medical, precum si cel agricol.
[quote=Kurt Leitner, CEO Porsche Finance Group]Deciziile de cumparare vor fi amanate pentru date ulterioare, cu exceptia cazurilor in care achizitiile sunt absolut necesare.[/quote]
Dan Constantinescu a precizat ca acum este momentul oportun pentru lansarea in forta a leasingul operational si operatiilor de fleet management.
Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB, considera ca piata de leasing auto va avea in continuare o pondere importanta in total piata de leasing, chiar daca nu va inregistra aceeasi tendinta de crestere ca pana acum.
„Media cresterii anuale la nivel european este cuprinsa intre 5% si 12%. Piata romaneasca de leasing ajunge la maturitate din punct de vedere al raportului cerere-oferta. Romania ar putea inregistra o crestere in trendul pietelor europene de leasing, neafectate de criza”, a spus Ahciarliu.
Aceasta a adaugat ca din punct de vedere al sofisticarii produselor oferite de companii, oferta ar putea fi mai diversificata, in timp ce leasingul operational are potential de crestere si in 2009.
„In actualul context economic, leasing-ul operational este vazut din ce in ce mai mult ca o solutie, deoarece asigura reducerea costurilor, precum si previzionarea acestora pe toata durata contractului si elimina totodata situatia in care companiile trebuie sa-si vanda vehiculele pe cont propriu”, a spus Dudy Perry, CEO Sixt New Kopel.
De asemenea, Cornel Constantinescu, presedintele MKB Romexterra Leasing, estimeaza ca piata de leasing operational ar putea creste cu 40% in 2009, in conditiile in care tot mai multe firme vor alege acest produs pentru o mai buna gestionare a costurilor, pe fondul crizei financiare.
El a aratat ca ratele de leasing operational sunt deductibile fiscal integral si in acest fel, companiile elimina o parte din problemele legate de administrarea activelor.
„Leasingul operational parcurge o continua dezvoltare, piata romaneasca are un potential considerabil”, a declarat Theofilos Romaios, directorul general al Hertz Lease.
Acesta estimeaza pentru 2009 o crestere semnificativa a leasingului operational, cu pana la 5-6 puncte procentuale, la 15-16% din intreaga piata de leasing.
Ponderea segmentului auto scade in portofoliul leasingului
In 2009, companiile de leasing vor scadea ponderea finantarilor pe segmentul auto, in avantajul echipamentelor, potrivit jucatorilor din piata.
„In 2008, structura portofoliului a fost 55% auto, 35% echipamente 10% real estate. Pentru 2009 ma astept la o scadere a segmentului auto in favoarea echipamentelor”, a declarat seful UniCredit Leasing.
In cazul Impuls Leasing, la sfarsitul anului trecut, autoturismele ocupau 70% din finantari, in timp ce camioanele si echipamentele de constructii aveau 25%, iar sectorul imobiliar – 5%. „Pentru anul 2009 estimam urmatoarea structura a portofoliului de finantari: 50% autoturisme, 25% camioane si echipamente de constructii, 5% imobiliar, 20% echipamente”, a precizat Razvan Diaconescu, directorul companiei.
In primele 10 luni ale anului trecut, 28% (68.181) din masinile vandute in Romania au fost achizitionate prin leasing, dintr-un total de 243.475 de masini, restul fiind cumparate prin rate si cash, conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Piata romaneasca de leasing a ajuns, dupa primele 9 luni ale lui 2008, la o valoare a bunurilor finantate de 4,296 miliarde euro, in crestere cu 29,74% fata de aceeasi perioada a anului anterior, nivel inferior avansului de 42% consemnat in primele 3 trimestre din 2007, cand a fost de 3,31 miliarde euro.