Valoarea pietei de
BCA a scazut anul trecut cu aproximativ 5%, chiar daca volumul a
ramas la un nivel similar, principala cauza fiind reprezentata de
cresterea ponderii produselor economice, potrivit Xella Ro.
In acelasi timp,
cererea de produse premium a inregistrat o evolutie ascendenta,
atingand nivelul maxim din ultimii ani si avand acum o pondere de
circa 15% din piata de zidarie termoizolanta din beton celular
autoclavizat.
Datele din piata de zidarie (BCA si
caramida) evidentiaza o puternica polarizare a cererii in functie de
preturile produselor. In 2013 vanzarile de produse premium in piata
de BCA au crescut cu peste 10%.
Vanzarile companiei
Xella Ro, producator de materiale de zidarie termoizolanta, au
crescut in 2013 cu peste 10%, pana la aproximativ 9,8 milioane euro.
„In 2013, mare
parte din investitiile rezidentiale au vizat segmentul locuintelor
unifamiliale, unde decizia de cumparare apartine, in buna masura,
clientilor finali. Izolarea termica a locuintelor inca din faza de
constructie a devenit o preocupare pentru clientii din Romania.
Aceasta a condus la cresterea cererii de solutii pentru zidarie,
astfel ca vanzarile Xella au avut un parcurs ascendent in ultimii
trei ani”, a spus Marius Dragne, CEO-ul Xella Ro.
Cresterea
investitiilor in dezvoltarea de locuinte multifamiliale constituie
una dintre principalele tendinte din piata pentru perioada urmatoare.
Numarul actual de blocuri din Romania este inca la un nivel foarte
scazut, comparativ cu nevoia de fond locativ sau cu media europeana.
Contextul economic nefavorabil a condus la diminuarea investitiilor
in proiecte rezidentiale de anvergura. Astfel, in prezent,
satisfacerea nevoii de apartamente se contureaza ca o tendinta pentru
urmatorii ani, in conditiile in care majoritatea constructiilor noi
realizate in ultimul timp au fost case unifamiliale.
„Remarcam doua
categorii de investitori interesati de cladiri multifamiliale. Primii
sunt investitorii care construiesc apartamente in ansambluri
rezidentiale de mari dimensiuni situate la periferia marilor orase,
care se incadreaza in standardele programului Prima Casa. O a doua
categorie este reprezentata de dezvoltatorii care mizeaza pe proiecte
cu un numar mic de unitati locative, cu suprafete mai mari, situate
in centrul oraselor sau in zonele cu potential de dezvoltare”, a
adaugat CEO-ul Xella.
Reprezentantii Xella Ro se asteapta la
o evolutie ascendenta a cererii de produse de zidarie premium si in
2014.
Xella are 90 de
fabrici in 30 de tari. In Romania,
compania a inaugurat in anul 2010, la Ploiesti, o unitate de productie
de blocuri de zidarie tip BCA in urma unei investitii greenfield de
32 milioane euro.