Conform oficialilor retelei de distributie si vanzare de echipamente montane Himalaya, la finele acestui an este foarte posibil sa-si faca intrarea pe piata autohtona doi concurenti puternici – lanturile de magazine frantuzesti Decathlone Montagne si Intersport.
Decathlone Montagne este prezent in 13 tari, avand deschise peste 35 de magazine si aproximativ 30.000 de angajati.
Intersport este deja prezent in Romania prin 4 magazine operate in sistem de franciza de catre compania elena Genco, estimand pentru 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 9 mil. euro.
Grupul, format in Paris in 1968 detine in momentul de fata 4.900 de magazine in 32 de tari si venituri de 8,37 mld. euro.
„Intrarea acestor mari jucatori pe piata autohtona va exercita presiune asupra noastra, dar consider ca vom face fata. Din cate se cunoaste, vor intra intai in vestul tarii, urmand ca in Bucuresti sa ajunga, poate, spre finele lui 2008”, a spus pentru DailyBusiness Iuri Petcu, administrator Himalaya.
Reprezentantii magazinelor montane estimeaza piata echipamentelor de munte din Romania, incluzand si accesoriile si produsele specializate pentru profesionisti, la aproximativ 40-50 mil. euro.
Liderul pietei este reteaua de magazine si de distributie Himalaya, cu o cota de piata estimata de aproximativ 60%. Compania importa echipamente din Europa, aprovizionand in tara alte aproximativ 12 magazine, a spus Petcu.
Magazinul Ascent, care detine o cota de piata de aproximativ 10%, a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 15 mil. lei (circa 4,4 mil. euro), estimand pentru acest an o crestere de aproximativ 40-50%.
Concurenta in crestere si vremea calda maresc simtitor vanzarile
„Am inregistrat de la inceputul anului o crestere a vanzarilor cu aproximativ 35%. Numarul de clienti a inceput sa creasca simtitor, acestia calatorind din ce in ce mai mult. Alt factor care a influentat cresterea vanzarilor a fost caldura, oamenii refugiindu-se din ce in ce mai des la munte”, a spus Mihai Iliescu, director comercial al Ascent.
Acum cativa ani, pe piata din Romania era dificil de gasit echipament montan de calitate, iar preturile erau ridicate. In ultimii ani insa, s-au deschis mai multe magazine, aparand si cele ce comercializeaza produsele online. Concurenta in crestere a scazut preturile si a marit oferta, spun oficiali ai magazinelor ce comercializeaza produse de munte.
Corturile, cele mai cautate produse, indiferent de sezon
Intr-un magazin cu o gama diversa de produse, precum Himalaya, Ascent sau Surmont, produsele specializate (hamuri, pioleti, coltari etc.) ocupa 30-35% din vanzari, in timp ce produsele clasice (corturi, imbracaminte, saci de dormit, lanterne, etc) ocupa 50-55%. Accesoriile de munte (sireturi, aparatori, bidoane) ocupa o pondere de aproximativ 10%.
O alta ramura in expansiune este alpinismul utilitar. Magazinele Himalaya au distribuit si au vandut anul trecut echipamente necesare alpinismului utilitar in valoare de 262.000 euro.
In toate sezoanele, cele mai cautate produse sunt corturile, a spus Iulian Nichita, director al magazinului online de produse de munte Montline.ro. Preturile corturilor variaza in magazinele romanesti intre 200 si 1.500 de lei.
„Pe timpul verii sunt cautate corturile simple si cu un pret mai scazut, dar in restul timpului performanta tehnica a produselor este pe primul loc. S-au vandut bine chiar si corturile cu un pret ridicat, dar care fac fata celor mai extreme conditii montane”, a subliniat Nichita.
De asemenea, in timpul verii se comercializeaza foarte bine si sacii de dormit, izoprenele si sandalele, precum si rucsacurile. „Cei mai cautati saci de dormit sunt sacii cu o arie extinsa de confort termic. Clientul doreste ca propriul sac de dormit sa ii ofere confort chiar si la temperaturi de minus 15-20 grade Celsius”, a spus Nichita.
In sezonul de iarna, cele mai comercializate produse sunt bocancii cu membrana respirabila (Gore-tex mai ales), precum si ski-urile, claparii, costumele de ski si snowboard-urile.
Clientii au inceput sa caute din ce in ce mai des si produsele complexe, de precizie, care, la preturi relativ mari reusesc sa starneasca interesul profesionistilor si nu numai. „Un ceas cu altimetru, barometru, termometru si busola digitala, al carui pret este in jurul sumei de 500 lei, s-a epuizat rapid de pe stocul nostru”, a spus Nichita.
Conform statisticilor, cei mai multi clienti ce intra in magazinele de produse de munte sau comanda online sunt tinerii intre 18 si 28 de ani care practica drumetia, avand mai mult timp liber la dispozitie.
Site-ul de vanzari online Outdoorshop.ro s-a lansat in decembrie 2006, investind in publicitate aproximativ 4.000-5.000 lei. Pana la finalul lui iunie, site-ul a inregistrat vanzari in valoare de aproximativ 40.000 lei.
Vanzarea online poate aduce preturi mai accesibile clientilor, fiind si mai comod de accesat si de primit comanda, este de parere Nichita care a subliniat insa ca multi oameni sunt inca „neincrezatori in ceea ce se numeste comert virtual”.