Cresterea pe perioada aprilie 2006 – martie 2007 (MAT 1 2007) a intrecut asteptarile analistilor, tinandu-se cont de cresterea de 19,2% inregistrata in anul 2006. Valoarea pietei corespunzatoare primului trimestru al anului 2007 a fost de 1,56 miliarde lei (479 milioane euro).
Pe segmentul de retail, piata farmaceutica a crescut in perioada MAT 1 2007 cu 29,5%, fata de aprilie 2005 – martie 2006 (MAT 1 2006), pana la valoarea de 4,63 miliarde lei (1,42 miliarde euro). Valoarea pietei de retail in primul trimestru al anului curent a fost de 1,27 miliarde lei (390,9 milioane euro). Piata de retail reprezinta 80,1% din valoarea totala a pietei farmaceutice romanesti.
In acelasi timp, valoarea pietei de spital a inregistrat o crestere lenta, de 3,8% in MAT 1 2007, insumand 1,15 miliarde lei (352,9 milioane euro), respectiv 287,7 milioane lei (88 milioane euro) in primul trimestru al anului in curs. Piata farmaceutica de spital reprezinta conform datelor Cegedim 19,9% din piata farmaceuticelor din Romania.
Pe segmentul de produse cu prescriptie medicala, piata a crescut ceva mai rapid decat cele fara prescriptie medicala.
Astfel, piata produselor cu prescriptie medicala a crescut cu 30,6% pana la 3,67 miliarde lei (1,12 miliarde euro) in MAT 1 2007, respectiv pana la 1 miliard lei (306 milioane euro) in primul trimestru al anului 2007. Piata de retail a produselor eliberate cu prescriptie medicala reprezinta 79,3% din intreaga piata farmaceutica de retail din Romania.
Piata produselor fara prescriptie medicala a crescut cu 25,5%, pana la o valoare de 960 milioane lei (239,9 milioane euro) in MAT 1 2007, respectiv 276 milioane lei (84,5 milioane euro) in primul trimestru al anului 2007.
Pe tendinta de crestere totala semnificativa, Cegedim a consemnat avansul tuturor grupelor terapeutice mari. Cele mai importante cresteri au fost inregistrate la grupa sange si organe hematoformatoare de 39,2%, la grupa de medicamente destinate sistemului cardiovascular cu 33,2%, pentru medicamentele pentru sistemul respirator cu 32,6%.
Potrivit Cegedim Romania, performanta primului trimestru infirma prognoza rezervata de la sfarsitul anului 2006, cele patru trimestre ale anului curent putand inregistra o crestere a pietei totale superioara valorii de 20%.
Principalele obstacole potentiale raman functionalitatea si finantarea sistemului de sanatate, a caror evolutie in urmatoarele trimestre ramane de confirmat. Cegedim estimeaza ca noul an electoral nu va inversa tendintele actuale.
In privinta celor mai importante companii care activeaza pe piata farmaceutica, GlaxoSmithKline (GSK) ocupa primul loc in topul celor zece cele mai bine cotate companii farmaceutice.
Vanzarile GSK, la care se adauga vanzarile Europharm, au atins in MAT 1 2007 vanzari de 465,3 milioane lei (circa 140 milioane euro), corespunzator unei cote de piata de 8,0% Nivelul vanzarilor GSK in primul trimestru al anului 2007 a fost de 130,2 milioane lei (39,86 milioane euro).
A doua companie in top este Hoffman La Roche care a consemnat vanzari de 405,8 milioane lei (circa 120 milioane euro), si o cota de piata de 7% in perioada aprilie 2006 – martie 2007 (MAT 1 2007). In primul trimestru al anului 2007 Hoffman La Roche a inregistrat vanzari de 103,4 milioane lei (31,6 milioane euro).
Reprezentanta din Romania a Sanofi-Aventis ocupa pozitia a treia, pentru MAT 1 2007 inregistrand vanzari de 380,7 milioane lei (circa 115 milioane euro) si o cota de piata de 6,6%. In primul trimestru al anului in curs compania a raportat vanzari de 104,6 milioane lei (32 milioane euro).
Potrivit raportului intocmit de Cegedim, primele zece companii clasate repezinta 55,3% din totalul pietei farmaceutice romanesti, iar impreuna cu urmatoarele zece companii din top 20 se acopera aproape trei sferturi din piata.
Pe locurile 11-20 se plaseaza, in ordine, companiile Eli Lilly, Actavis, Bayer Healthcare AG, Menarini, Labormed, Ozone Laboratories, Novo Nordisk, Gedeon Richter, Schering Plough si Merck & Co, companii care au avut cote de piata situate intre 1,5% si 2,2%.
Cegedim Romania a precizat ca datele prezentate estimeaza iesirile de produse din farmacii catre pacienti.