Hard Rock Cafe a fost deschizatorul de drumuri in 2008 pe piata francizelor. Dupa celebrul lant de cafenele, ce a deschis prima unitate in Bucuresti, in parcul Herastrau, a urmat o franciza in domeniul creditelor nebancare, doua francize pe entertainment si o alta educationala, declara, pentru DailyBusiness, presedintele Asociatiei Romane de Francize, Anton Costin. Pe piata romaneasca vor intra, printre altii, lanturile de fastfood Subway si Burger King, casa de moda Armani si firma americana Gap.
Hard Rock Café Bucuresti apartine firmei Midi Development, care a achizitionat o master franciza pentru Romania pe 20 de ani si a investit 2,4 milioane de euro in afacere.
„Piata francizelor va creste cu 15-20%, la 1,5-1,6 miliarde de euro. Va fi o dezvoltare putin mai redusa decat anul trecut, cand a crescut cu 20%, pana la circa 450 de francize, dar o crestere de substanta, in fapt o perioada de consolidari si repozitionari pe piata”, spune Costin.
„Piata s-a consolidat, iar intrarea Hard Rock Cafe vine sa sustina acest lucru. Marile firme au ajuns deja in Romania, iar acum, cei care vor veni vor fi cei care, din varii motive, fie au preferat sa astepte pentru a vedea evolutia economica a Romaniei, sau erau prea scumpi pentru a fi francizati”, a mai spus specialistul.
„Anul 2008 va fi un an cu cresteri ce tin atat de numarul brandurilor ce opereaza in sistem de franciza, ce prognozam ca va ajunge la 500 (operatori internationali si nationali), dar si a numarului total de unitati deschise sub un brand franciza la peste 1.500”, a declarat Adrian Gheorghe, managerul de la Thing Big, compania de consultant ce are in portofoliu, printre altele, francizele Four Star Pizza, Sheriff’s, Segafredo, Gloria Jean’s, Coffeeright si Gregory’s.
„Francizele in Romania sunt cu precadere de retail (aproximativ 47%) care, avand in vedere noile proiecte de centre comerciale ce vor fi deschise in tara anul acesta, isi vor mentine ritmul accelerat de deschidere de noi unitati. Un alt segment al pietei francizei este cel de food&beverage care de asemenea va beneficia de cresteri notabile a numarului de unitati francizate, de pana la 15-17%”.
Anul trecut, conform unui studiu al companiei de consultanta CHR Consulting, numarul retelelor de franciza a ajuns la 350, in crestere cu 20% fata de anul precedent, iar afacerile totale ale acestora au reprezentat 1,3 miliarde de euro.
In 2007 au intrat in piata 20 de noi branduri internationale, ce au necesitat investitii de 3,5 milioane de euro si au creat peste 250 de noi locuri de munca. Cele mai multe francize au provenit din Statele Unite, 23, urmata de Franta (15), Italia (14), Germania si Spania (cate 5), Marea Britanie (4) si alte tari (34).
„Peste 90% din francize sunt concentrate pe retail si servicii, iar aproape 65% dintre acestea reprezinta business-uri din retail”, a declarat anul trecut Razvan Blid, manager al firmei de consultanta pe domeniul francizelor CHR Consulting.
Piata francizelor din Romania s-a dezvoltat puternic, in special pe segmentul francizelor de import. Producatorul german de imbracaminte Takko si compania austriaca de articole sportive Hervis Sport, Inditex, distribuitorul marcilor Zara sau Pull and Bear, s-au aflat printre marile companii care au decis, anul trecut, sa intre oficial pe piata romaneasca. In 2008 sunt asteptate, printre altii, celebra casa de moda Armani, Subway, americanii de la Gap si retailerul spaniol H&M.
„Piata s-a dezvoltat in special pe segmentul de retail urmare a potentialului urias de consum din piata romaneasca. Acest trend estimez ca va urma si in acest an, deschiderea celor 20 de mall-uri anuntate pentru 2008 urmand sa influenteze in mod direct prezenta in piata a francizorilor”, a mai declarat presedintele Asociatiei Romane de Francize.
Francize pentru toate buzunarele
Gama de francize disponibile in prezent pe piata romaneasca cuprinde o paleta extrem de larga de oferte, atat ca pret cat si ca domeniu de activitate. Astfel, pentru 2.000 de lei, se poate cumpara o franciza pentru un magazin de tip „Consignatia” offline si online, pentru 500 de euro se poate achizitiona un concept de afacere la cheie in franciza pe segmentul imobiliar, iar pentru 800 de euro, se poate cumpara o agentie matrimoniala la „cheie”.
Pretul francizei creste la 3.500 de euro in cazul serviciilor profesionale de curatenie, pe piata fiind disponibila franciza Danymond Cleaning, iar pentru 5.000 de euro, de pilda, se poate lansa o afacere sub umbrela marcii franceze Lollipops, ce vinde posete, genti mici de piele si de calatorie, incaltaminte, curele, palarii sau bijuterii.
Cei interesati de domeniul imobiliar pot deschide cu 25.000 de euro propria firma de constructii, prin intermediul francizei Mikit, primul constructor din Franta de case individuale traditionale. Pe plan international, Mikit este prezent in SUA, Marea Britanie, Maroc, Elvetia si Romania. Firma are deja 15 francizati in Romania. Pentru 39.000 de euro, poate fi achizitionata franciza House Factory International, un sistem de constructie care are la baza structuri metalice, ce promite constructii ieftine si mai ales rapide.
Exista, bineinteles, si francize scumpe si foarte scumpe. Pentru 160.000 de euro, poate fi deschis un fast-food Southern Fried Chicken, pentru 200.000 de euro, este disponibila franciza pentru un restaurant cu specific francez, La Boucherie, iar pentru 250.000 de dolari, cei interesati pot deschide un restaurant aparte, cu specific african – Manuka este o franciza din Africa de Sud, fondata in 2001, avand la baza un concept original: o combinatie intre restaurant si magazin de vinuri fine.
„Ofertele sunt extrem de variate. Totul depinde de investitor, de domeniul in care vrea sa activeze, de fondurile de care dispune, de conditiile geografice si alte conditii de piata”, considera Anton Costin.
Expertii din domeniu francizelor estimeaza ca, si in 2008, se va merge in continuare pe aceleasi doua domenii principale de pana acum, adica serviciile si retailul. Pentru ca ele presupun interactiunea directa cu clientul, astfel de francize genereaza cash constant si niveluri investitionale rezonabile. Plaja de investitii pentru fiecare francizat se va situa intre 10.000 de euro si pana la 200.000 de euro. Specialistii CHR Consulting estimeaza astfel, ca piata francizelor va ajunge, in acest an, la 1,5 miliarde de euro.
Capcanele francizelor
Achizitia unei francize nu aduce automat succesul in afaceri, spun specialistii din piata. Exista multe francize ce nu se pliaza pe economia romaneasca, care necesita investitii sau determina costuri de vanzare mult prea mari pentru puterea de cumparare a romanilor. Din acest ultim aspect, cel mai relevant exemplu este Armani, marca de lux care abia in acest an urmeaza sa intre in piata, pentru ca nu a gasit un partener si un spatiu pretabil dezvoltarii unui magazin la standarde de lux.
Specialistii spun, pe de alta parte, ca exista francize care, dezvoltate insuficient sau cu costuri reduse, pot aduce un deznodamant nefericit, iar cele mai multe multe falimente au fost semnalate in domeniul serviciilor, in special in alimentatie.
„Degeaba cumperi o franciza pentru un restaurant cu specific frantuzesc, daca tu il deschizi la parterul unui bloc, fara sa te ocupi de toate detaliile afacerii. Sunt multe aspecte ce trebuie luate in calcul, inclusiv pericolul ca franciza pe care o cumperi sa fie o pacaleala”, spune presedintele Asociatiei Romane de Francize.
„Sunt multe firme care inventeaza francize peste noapte si, vrajiti de pretul mic si promisiunile de castiguri fabuloase peste noapte, multi cad in plasa. E bine sa fii atent cand cumperi o asemenea franciza”, a mai spus presedintele ARF.
Marea problema a francizelor, crede Adrian Gheorghe, managerul de la Thing Big, este data de lipsa conditiilor ce se preteaza afacerilor.
„Am avut si avem inca un deficit important de spatii de clasa superioara, premium, pentru dezvoltarea unor francize importante in Romania. Pe masura ce se vor inaugura noi complexuri de servicii – cele peste 20 de mall-uri anuntate in acest an – si vor fi renovate spatiile vechi dar cu vad comercial bun, ne putem astepta la o dezvoltare pe masura a afacerii francizelor”, a spus Gheorghe.
Faptul ca nu toate francizele aduc profit este reliefat cel mai bine de statistici. Din cele 350 de francize din 2007, aproape 220 nu au inregistrat in primul an profit, iar peste 100, desi au fost cumparate anul trecut, abia in acest an ar urma sa fie implementate.