Retailerul Diverta detine aproape 4% din piata locala a jucariilor, au spus oficiali ai companiei.
In 2006, vanzarile de jucarii din cadrul Diverta au crescut cu 39% fata de 2005, ajungand la 1,4 mil. euro. Oficialii companiei estimeaza pentru 2007 vanzari in crestere cu aproximativ 30%, pana la suma de 2 mil. euro.
Institutul de Cercetari al Uniunii Europene (Eurostat) evalua piata de jucarii din Europa de Est la un nivel de 580 mil. euro la finele lui 2006. Pentru anul in curs, estimarile Eurostat indica un total de 620 mil. euro, echivalentul unui ritm de crestere de 7%.
Conform acelorasi masuratori, piata de jucarii din Romania reprezinta 9% din totalul pietei din Europa de Est, ajungand in 2006 la suma de 52,2 mil. euro.
„Nu exista inca studii de calitate in ceea ce priveste jucatorii mari de pe piata jucariilor si ponderea lor pe piata din Romania. Putem insa estima ca doar aproximativ 30% din vanzarile de jucarii provin din activitate de retail sau magazine specializate. Majoritatea jucariilor inca se vand pe strazi si in piete”, a spus Ligia Zaharia, director de marketing Diverta.
Numarul mare de locuitori si nivelul de trai in crestere mareste piata romaneasca
„Cresterea nivelului de trai si deschiderea tot mai mare a romanilor catre calitate ne permit sa mizam pe o crestere cu 1 punct procentual a pietei romanesti de jucarii, astfel incat la finele acestui an Romania sa ajunga la o cota de 10% din totalul pietei europene, echivalentul a 62 mil. euro”, a spus Zaharia.
Eliminarea taxelor vamale, maturizarea produselor de pe piata jucariilor precum si orientarea in crestere a clientilor catre produsele de marca vor influenta de asemenea in mod pozitiv vanzarile, a completat Andrei Dragut, director general la magazinul online de jucarii CrazyToys.ro
Un alt argument in favoarea cresterii cotei de piata a Romaniei in comparative cu tarile din zona est-europeana este populatia sensibil mai mare fata de acestea. In Romania exista, statistic, 22 mil. de locuitori, care insumeaza un consum de jucarii egal cu 9% din volumul pietei est-europene.
In acelasi timp, in Cehia populatia este de 10,2 mil. locuitori, la fel si in Ungaria, iar ponderea fiecareia dintre tarile mentionate se ridica la aproximativ 15-16% din piata est-europeana de jucarii, au spus oficiali ai Diverta, citand studiul Eurostat.
O familie de romani cheltuieste, in medie, doar 15-20 euro/an pentru jucarii
In medie, bugetul mediu anual alocat jucariilor pentru copii de catre o familie din Romania era in 2006 de 15 euro, in conditiile in care media bugetului anual pe copil in tari precum Slovenia, Cehia si Ungaria se situa la 50 de euro inca din 2003.
„Estimam ca, in medie, anul acesta un copil din Romania va primi jucarii in valoare de 20 de euro sau chiar peste, cu aproximativ 40% mai mult fata de 2006. Cresterea se va datora si cererii mai mari pentru produsele de brand, care sunt mai sigure si au o componenta educationala semnificativa”, este de parere Zaharia.
Parintii prefera jucarii educative pentru copiii lor
Ponderea jucariilor care sa dezvolte imaginatia si creativitatea copiilor (lego, puzzle, scrabble, rummy, etc.) atinge aproape 50% din rulajul total al jucariilor vandute in reteaua Diverta.
Celelalte subgrupe de produse, jucariile cu destinatie specifica (fete/baieti) detin aproximativ 16%, respective 28% din vanzarile totale de jucarii din Diverta. Ponderile nu au inregistrat variatii semnificative de la un an la altul.
In perioada verii sunt mai cautate jucariile ce pot fi folosite in aer liber, iarna si toamna fiind preferate cele ce sunt folosite in casa. Perioadele in care se inregistreaza cele mai bune vanzari sunt Sarbatorile de Craciun si Pascale.
Vanzarile de jucarii sunt influentate de serialele de desene animate care ruleaza pe canale de televizune specializate si de lansarile de film in cinematografe si pe DVD, dar si de noutatile editoriale destinate copiilor, a spus Dragut.
In primele sase luni ale lui 2007, cel mai bine vandut produs din segmentul de jucarii a fost trenuletul Thomas.
„Brandul Thomas&Friends, vechi in Anglia de aproape 30 de ani, a provocat practic o `isterie a vanzarilor` la noi. Acest lucru, datorita desenelor animate cu acelasi nume difuzate pe canalul de televiziune MiniMax. Pretul unui trenulet si a sinei de cale ferata este, in medie, de 120 de lei”, a spus Dragut.
Pe locul 2 al clasamentului de jucarii din Diverta in perioada mentionata este Scooby Doo, pe locul trei aflandu-se figurinele Littles PetShop. Jocul Monopoly ocupa a patra pozitie.
Brandurile de jucarii comercializate in reteaua Diverta sunt Tomy (UK), K`Nex (SUA) si Marvel. 80% din produsele comercializate de Diverta provin din import. Unul dintre brandurile romanesti bine vandut este Noriel.
In 2006, Diverta a realizat o cifra de afaceri de 38 mil. euro. Pentru anul in curs oficialii companiei estimeaza o cifra de afaceri de 42 mil. euro.
In 2006, magazinul de vanzari online CrazyToys.ro a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 300.000 euro, estimand o crestere cu cel putin 80% acest an. Compania activeaza exclusiv online, acceptand comenzi din intreaga tara si livrand jucariile printr-o firma de curierat. Preturile de livrare variaza in functie de greutate, valoare, volum si distanta, a specificat Dragut.