S-au dus vremurile cand producatorii de carne, oua, vin si ceilalti jucatori din industria alimentara inregistrau in perioada Pastelui vanzari record. Dupa ce bancile le-au inchis usile in nas, refuzand sa mai acorde credite cu buletinul, romanii s-au vazut constransi sa isi reduca cheltuielile, iar acest fapt s-a simtit in comportamentul de consum. 2009 a adus, astfel, o scadere a vanzarilor in magazinele alimentare, iar clientii au inceput sa se indrepte tot mai mult catre produsele ieftine. Iar perspectivele nu sunt deloc bune, in continuare, spun specialistii in domeniu, care se asteapta ca sarbatorile de Paste sa nu mai aduca recorduri de vanzari.
„Pastele lui 2009 va fi unul ceva mai auster, din punct de vedere al vanzarilor”, estimeaza presedintele Romalimenta, Sorin Minea. „Nu cred ca vom mai ajunge la nivelul anului trecut, nici macar pe segmentul produselor traditionale”, a mai spus Minea, care este si director la compania Angst.
Aurel Popescu, presedintele patronatului din industria de morarit si panificatie, Rompan, evita sa faca prognoze, insa spune ca, spre deosebire de anii trecuti, piata arata acum cu totul altfel.
„Cu siguranta, romanii vor cumpara ceva mai putin decat anul trecut, isi vor dramui mai atent cheltuielile, iar acest lucru va determina o anumita stagnare, daca nu scadere”, a spus Popescu, in timp ce reprezentantul Patronatului Viei si Vinului, Ovidiu Gheorghe, crede ca vanzarile vor fi cu siguranta mai mici decat anul trecut. „Singurul segment in care consumul va creste va fi cel de vin rosu, de masa, mai ales pe sortimentele ieftine”, a precizat Gheorghe.
Nici producatorii de oua si carne de miel nu mai sunt la fel de optimisti in privinta cresterilor de vanzari, la fel ca in anii trecuti. „Consumul va fi, in general, la nivelul celui din 2008, insa va depinde foarte mult de modul in care romanii isi vor cantari bugetul. Vanzarile de oua vor creste cu siguranta, cu 30-40%, dar pe ansamblu, in intreg anul 2009, nu cred ca vom mai ajunge la nivelul din 2008”, a declarat Ilie Van, presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR).
Potrivit specialistilor, in perioada Pastelui, romanii consuma, in medie, peste 4 milioane de miei, 180 de milioane de oua, 30 milioane de cozonaci si cateva sute de mii de sticle de bauturi alcoolice.
Cine vinde cel mai ieftin, castiga
Potrivit specialistilor, anul 2009 va fi caracterizat de migratia majoritatii clientilor catre produsele ieftine, indiferent de sortiment. Presedintele Romalimenta, Sorin Minea, spune ca fenomenul este unul normal, in conditiile scaderii puterii de cumparare, iar cei mai castigati sunt retailerii de discount.
„Pretul si nu calitatea va face diferenta in acest an, din pacate. Toti marii jucatori din industrie s-au concentrat, din acest motiv, pe restructurarea ofertei de produse, iar pe segmentul premium au ramas doar cei care s-au dovedit capabili sa isi formeze o clientela fidela„, a spus Minea, pentru DailyBusiness.ro.
Trendul „low-cost” a fost intuit de marii retaileri inca de anul trecut, iar promotiile si produsele marca proprie au acaparat rafturile majoritatii magazinelor.
„Oamenii vor alege acele branduri care pot sa-si justifice pretul si se vor reorienta de pe segmentul premium catre cel mediu”, considera Daniel Enescu, reprezentantul companiei de consultanta Daedalus Millward Brown.
„Din estimarile pe care le avem, consumul se va reorienta spre produse mai ieftine si un cos mai ponderat de cumparaturi, sau strict produse de baza pentru masa de Paste. Dat fiind contextul mentionat mai sus, ne asteptam la un nivel al vanzarilor similar celui din 2008 pentru perioada premergatoare a Pastelui”, au declarat oficialii Metro.
„Alimentele care fac parte dintr-un cos standard de cumparaturi (bauturi non-alcoolice, carne proaspata, alimente de baza – zahar, faina, ulei) vor avea o contributie importanta la vanzarile din perioada Sarbatorilor de Paste”, explica reprezentantii Metro.
„Cele mai cautate produse in aceasta perioada sunt cele specifice, traditionale: carne de miel, vin, oua rosii, cozonaci, pasca, ciocolata speciala”, au declarat reprezentantii Carrefour.
„Pe langa carne de miel, vin, oua, vopsea de oua, ciocolata, cozonac etc., in preajma Pastelui la mare cautare sunt si cadourile. Cel mai bine se vand pachetele-cadou cu produse cosmetice, decorurile pascale, lumanarile si candelele, chiar si produsele textile, cartile pentru copii si jucariile”, a explicat, anterior, Mariana Dragan, managerul de comunicare al MGV Distri-Hiper Romania, operatorul hipermarketului Auchan.
Vanzarile de pe piata neagra, avantajate de pret
Goana dupa cel mai mic pret posibil ii va indemna pe multi romani sa aleaga in acest an, de Paste, produsele de pe piata neagra, de la oua, la carne, branza si vin.
„Din pacate, criza ii va determina pe multi si se indrepte spre produsele vandute la coltul strazii”, spune Sorin Minea, presedintele patronatului din industria alimentara. El estimeaza ca nivelul pietei la negru, cea care nu plateste taxe, a trecut de 50%.
„Producatorii particulari, care nu platesc taxe, isi permit sa vanda mai ieftin cu pana la 30-40%, iar evaziunea a explodat odata cu criza. Ne asteptam ca de Paste, acestia sa profite insa ii sfatuim pe clienti sa aiba grija, pentru ca calitatea produselor poate fi un pericol”, a declarat Sorin Minea.
Potrivit estimarilor presedintelui Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara (FSIA), Dragos Frumosu, chiar daca producatorii nu vor avea niciun motiv sa creasca preturile, in preajma sarbatorilor, este de asteptat ca masa de Paste sa coste cu 20-30% mai mult ca anul trecut, pentru ca multe dintre produse vin din import, iar leul s-a devalorizat puternic in acest an.
„Chiar daca patronatele au spus ca preturile nu vor creste, de Paste, nu este exclus ca la raft sa vedem o cu totul alta situatie, retailerii urmand sa incerce sa isi mai acopere din pierderi in preturile din perioada Pastelui”, a declarat Frumosu, pentru DailyBusiness.ro.