Acest domeniu resimte efectele crizei economice, dar pe fondul concurentei acerbe, si cu speranta ca cererea nu va scadea semnificativ, alege sa investeasca masiv in anii viitori, pentru a acumula cote cat mai mari din piata.
Dupa ce a dat lovitura cu magazinul din Baneasa, unde a realizat vanzari de 100 de milioane de euro intr-un singur an, dublu fata de estimarile initiale, Ikea a anuntat ca va inaugura alte 4 noi magazine, pentru care analizeaza 6 locatii din Timisoara, Cluj, Iasi, Constanta, Craiova si Galati. Nu a luat inca o decizie, dar planurile de afaceri raman neschimbate, au declarat oficialii companiei.
Mobexpert, liderul pietei de mobila din Romania, a anuntat, la randul sau, ca isi continua ritmul de extindere de 3 magazine pe an.
In acelasi timp, Elvila a precizat ca isi mentine intacte planurile de dezvoltare pana in 2010, in ciuda estimarilor privind scaderea afacerilor in 2009 cu 5%, pe fondul stagnarii pietei din cauza crizei constructiilor, intentionand sa deschida 2 noi magazine.
Retailerul austriac Kika, cel mai nou jucator intrat in piata romaneasca de mobila, a investit in Bucuresti 31 milioane de euro intr-un prim magazin si a anuntat ca va inaugura pana in 2011 alte 3 magazine, pentru care are deja terenurile si finantarea (30-40 mil. euro pentru fiecare unitate in parte – n.r).
[quote=Viorel Catarama, patron Elvila]Piata are nevoie de locuinte noi, cerere exista, dar pretul locuintei si al creditarii influenteaza invers proportional volumul desfacerilor de mobila[/quote]
In contextul deblocarii creditarii, o varianta inevitabila, in opinia lui Viorel Catarama, firmele din domeniu vor sa fie pregatite pentru a veni in intampinarea cererii.
„Dezvoltarea industriei constructiilor si tendinta de extindere a fondului locativ sunt principalele sectoare care determina cresterea pietei de mobilier si a celei de accesorii si decoratiuni”, a declarat Cornel Oprisan, retail managerul Ikea Romania.
„Exista inca spatii locative in faza de finalizare, asa ca piata de mobilier si accesorii pentru casa va continua sa creasca, desi intr-un ritm mai putin alert. Pentru 2008 estimam o crestere a pietei de mobila de aproximativ 10-12% fata de anul trecut”, a mai spus Oprisan.
Compania isi mentine astfel estimarile de crestere a vanzarilor si spera ca la sfarsitul anului de catalog Ikea 2009 (1 septembrie 2008 – 31 august 2009) sa depaseasca 110 milioane de euro in vanzari.
Mobila pentru vremuri de criza
Pentru a contracara efectele crizei, jucatorii din industria mobilei cauta solutii pentru a se adapta unei cereri tot mai selective. De la reduceri de preturi (Ikea, Mobexpert), la servicii de transport gratuit (Kika) si mobilier tot mai variat (Ikea, Kika, Elvila), toti marii jucatori dar si micii producatori cauta solutii alternative pentru a face fata perioadei de criza ce se va simti cel mai puternic in prima decada a anului viitor.
In timp ce Ikea a ieftinit o gama intreaga de produse, investind totodata masiv in distributia catalogului-oferta, Kika a intrat pe piata cu o puternica campanie outdoor, solutie aleasa si de Mobexpert.
[quote=Cornel Oprisan, retail manager Ikea Romania]Consumatorii vor fi probabil mai atenti la cheltuieli si mai exigenti in privinta raportului calitate-pret, dar potentialul pietei este in continuare crescut[/quote]
Potrivit specialistilor, anul viitor, cele mai mari vanzari se vor inregistra pe segmentul mobilierului modular, multifunctional, din materiale usoare si ieftine.
Cum arata acesta? „Un mobilier construit din placi usoare, cu multe elemente ce pot fi usor modificate, simplu de transportat, usor de intretinut si care arata foarte bine”, a explicat Aurel Rizea, presedintele Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR).
Emilia Ionita, directorul general al companiei Mundo Mob, a declarat ca ofertele de mobilier vor include si reduceri importante de preturi, in special la modelele din import, ce acopera 40% din oferta de pe piata romaneasca.
„Preturile la mobila, in special la cea provenita din Spania, vor scadea in cursul anului viitor, incepand cu luna februarie, probabil cu circa 15%, dupa ce in ultima jumatate a anului 2008, acestea au scazut deja cu 7%”, a declarat Ionita.
Mobexpert a decis sa deschida primul sau outlet in complexul Fashion House din Bucuresti, unde vinde produse iesite din oferta, la preturi reduse cu 30% pana la 70%.
Dincolo de deschiderea outlet-ului, Dan Sucu, presedintele Mobexpert, a declarat insa ca oferta companiei va ramane la acelasi nivel, fiind convins, ca si Viorel Catarama, patronul de la Elvila, ca exista o piata pentru toate produsele de mobila, indiferent de pret. Mobexpert a declansat, astfel, o campanie de promovare in care isi impulsioneaza clientii sa iasa din cotidian si sa aleaga „spectaculosul”.
APMR estimeaza piata locala de mobila la circa 1,1 miliarde de euro, in crestere cu 15-20% de la an la an, pe fondul expansiunii sectorului constructiilor.
Exporturile devin prioritare
In conditiile in care piata locala va stagna sau va creste foarte putin, jucatorii din industrie cauta la export noi piete pentru a-si extinde afacerile.
Potrivit datelor APMR, din totalul productiei locale de mobilier, peste 60% este exportata, principala destinatie fiind piata UE. Cum insa piata europeana a intrat in criza, exportatorii isi indreapta acum atentia tot mai puternic catre fostul spatiu sovietic.
Producatorii reuniti in Asociatia Producatorilor de Mobila din Romania (APMR) au cerut astfel Guvernului initierea negocierilor cu Rusia si tarile din Comunitatea Statelor Independente pentru relansarea exporturilor romanesti pe aceste piete.
„Fosta piata sovietica reprezinta o destinatie extrem de interesanta de export pentru mobilierul romanesc”, a declarat Aurel Rizea, presedintele APMR.
„Rusii, ucrainenii sunt interesati in special de mobilierul clasic, din lemn masiv, care la noi nu mai este atat de cautat. Este o oportunitate importanta pe care, cu ajutorul autoritatilor, speram ca o fructificam, mai ales in aceasta perioada de criza cand piata UE este tot mai inaccesibila”, a conchis Rizea.