Companiile membre ale ALB si ASLR au acoperit 96% din piata romaneasca de leasing, restul de 4% fiind firme neafiliate la asociatii. Potrivit datelor celor doua asociatii, ALB si ASLR totalul contractelor semnate (n.r. dupa valoarea activelor finantate) de catre membrii ALB si ASLR insumeaza 3,12 miliarde euro.
„Este un ritm de crestere comparativ cu anii anteriori, insa mai mare”, a declarat, pentru NewsIn, secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu. Piata a crescut cu 45% in 2004 si cu 50% in 2005.
Reprezentantul ALB este de parere ca noua reglementare va aduce noi jucatori importanti pe piata leasingului romanesc. Estimarile privind dezvoltarea pietei romanesti de leasing in 2007 vor fi facute in perioada urmatoare, pe baza previziunilor fiecarei companii membre a ALB, a adaugat Ahciarliu.
Membrii ALB estimeaza o concentrare pe sectoarele imobiliar si de echipamente, in contextul scaderii ponderii sectorului transporturilor in totalul pietei romanesti de leasing.
„Pe masura ce domeniul constructiilor se dezvolta, noi suntem pregatiti sa il finantam”, a spus Ahciarliu. Sectorul imobiliar reprezenta sub 1%, iar in momentul de fata a ajuns la 5% din valoarea totala a pietei. In plus, leasingul de echipamente pentru constructii are o pondere semnificativa in totalul leasingului de echipamente, a remarcat secretarul general al ALB.
ALB a finantat active in valoare de 2,28 miliarde euro – circa 70% din valoarea totala, iar ASLR a finantat active in valoare de 842 milioane euro – 26%. Numarul total al contractelor incheiat de ALB si ASLR la 31 decembrie 2006 era de 130.318, din care ALB a incheiat 82.353, iar ASLR – 47.965.
„Diversitatea finantarilor acordate sectoarelor economiei nationale reiese din faptul ca 20% (625 milioane euro) din totalul finantarilor au vizat echipamentele cu scop industrial, 5% (147 milioane euro) sectorul imobiliar si 75% (2,35 milioane euro) sectorul transporturilor”, conform datelor asociatiilor.
Portofoliul sectorului transporturilor este dominat de autoturisme, cu o cota de piata de 71%, in timp ce vehiculele comerciale grele insumeaza 15%, cele usoare – 13% si alte tipuri de vehicule – 1%.
In domeniul constructiilor, echipamentele au avut cea mai mare cota, de 33%, in timp ce echipamentele IT si software reprezinta 11% din totalul portofoliului.
Echipamentele destinate industriei alimentare detin 7% din totalul portofoliului de leasing pentru echipamente, cele destinate industrie tipografice – 6%, industria petroliera – 4%, industria de prelucrare a lemnului – 4%, service auto – 3%, echipament medical – 3%, echipament agricol – 2%, industriei textile – 2% si alte domenii – 25%.
In finantarile in sistem de leasing pentru sectorul imobiliar, cladirile industriale si comerciale domina portofoliul, cu o pondere de 52%. Achizitiile de spatii de birouri clasa A, B si C reprezinta 33% din portofoliu, in timp ce restul de 15% a fost destinat sectorului rezidential si blocurilor de apartamente.
Cea mai mare parte din finantari a fost atrasa de clientii corporatisti – 83%, 14% de catre sectorul de retail si 3% de catre sectorul public.
Din punct de vedere al duratei contractului de leasing, perioada cea mai des intalnita este de trei – patru ani (32%), urmata de cea de doi – trei ani (25%), patru – cinci ani (25%), peste cinci ani (11%), unul – doi ani (5,0%) si de un an (2%), potrivit oficialilor celor doua asociatii.
Leasingul financiar a reprezentat 98% din totalul activelor finantate, in timp ce restul a fost dat de leasingul operational. Leasingul extern a reprezentat, in 2006, sub 1% din valoarea pietei.
Companiile de leasing ale bancilor detin 75% din piata, in timp ce societatile de leasing independente inregistreaza 17,5% si companiile captive – 7,5%.
„Se poate sustine ca leasingul a devenit o sursa de finantare a investitiilor pe termen mediu capabila sa sprijine dezvoltarea diverselor sectoare ale economiei nationale la costuri de finantare competitive”, au comunicat reprezentantii celor doua institutii.