- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Piata training-urilor corporate creste cu 20%, sustinuta de specialistii romani

04 May, 13:01 • Redactia DailyBusiness
Piata de traininguri din Romania se va ridica anul acesta la 20-25 de milioane de euro, in crestere cu circa 20% fata de anul trecut, a declarat Nineta Ceaus, training manager Codecs, pentru DailyBusiness.
Piata training-urilor corporate creste cu 20%, sustinuta de specialistii romani

Anul trecut, piata s-a ridicat la circa 17 mil. euro, a spus Ceaus.

In Romania activeaza peste 600 de firme romanesti si straine care ofera cursuri si programe pentru formarea si dezvoltarea profesionala a angajatilor. Printre acestea se numara TMI, Codecs, AxA Consulting, Trend Consult, Ascendis, Human Invest, Asebuss, BPP Professional Education, Compass Consulting, Corporate Dynamics International.

Firmele care activeaza pe aceasta piata ofera pe de o parte cursuri de specializare, cum este de exemplu programul MBA, iar pe de alta parte, cursuri deschise, personalizate in functie de nevoile clientului.

Cristia Maksutovici, managing partner AxA Consulting, spune ca definirea unui program se face la finalul unei analize a nevoilor companiei care cuprinde discutii cu managerul de resurse umane sau managerul departamentului care urmeaza a fi antrenat, pentru a afla care sunt nemultumirile fata de performanta angajatilor, evaluarea procesului de munca de catre compania care ofera trainingul si obtinerea de date privind angajatii, chestionarea participantilor pentru a afla care sunt asteptarile acestora cu privire la curs.

In urma culegerii acestor date, se fac propuneri cu privire la tipul de curs care trebuie urmat de angajati si impreuna cu clientul se stabileste un program final.

De obicei, astfel de traininguri se desfasoara fie la sediul firmei care ofera acest tip de servicii, fie se organizeaza excursii de doua-trei zile in afara orasului. Grupurile care participa la astfel de traininguri nu depasesc 12 persoane, iar preturile variaza intre 1.000-1.800 euro pe zi pentru un grup.

Cele mai importante domenii in ceea ce priveste cererea pentru astfel de cursuri sunt vanzarile, managementul, marketingul, advertisingul, dar si domeniul financiar.

„De obicei, pentru ca veniturile sunt vazute a fi direct legate de echipa de vanzari, acesta este si grupul tinta in care se investesc programe de vanzare, de conducere si motivare a echipei de vanzari, negociere. Pentru echipele de suport si nu numai, cele mai cerute programe sunt cele de dezvoltare a echipelor de inalta performanta, de dezvoltare a increderii intre membrii acesteia”, a spus Nineta Ceaus, training manager Codecs.

Companiile care au apelat la serviciile unor astfel de firme sunt cele care activeaza in sectorul bancar, telecomunicatii, consultanta, servicii, companiile farmaceutice, producatorii de tutun si bere. In ultimul timp, si sectorul auto apeleaza tot mai des la astfel de cursuri, au spus oficialii Asebuss pentru DailyBusiness.

Cererea de training-uri este in crestere

Interesul pentru aceste cursuri este tot mai mai mare, in conditiile in care companiile realizeaza ca au nevoie de ele pentru a supravietui pe piata.

„Pe langa companiile multinationalele si cele locale mari care au bugete prevazute pentru formarea profesionala a angajatilor, au inceput sa apeleze la astfel de servicii si companiile mai mici”, a declarat Cristia Maksutovici, Managing Partner AxA Consulting.

Desi managerii sunt din ce in ce mai interesati sa le ofere angajatilor astfel de cursuri, „investitiile in formarea profesionala a angajatilor nu sunt inca la nivelul la care ar trebui”.

Mai mult decat atat, Nineta Ceaus este de parere ca insisi managerii „nu sunt inca saturati de astfel de cursuri”.

Insa cat de eficiente sunt aceste cursuri si cum pot fi masurate rezultale acestora?

„Eficienta se poate masura doar in momentul in care clientul participa activ in timpul si dupa programul de training la implementarea outputurilor. Feed-back-ul de la participanti poate fi de tipul ‘nu mai sunt stresat sa fac un anumit lucru, pentru ca stiu ce anume urmaresc si ce instrumente am la dispozitie’ sau ‘au crescut vanzarile’, ‘a scazut fluctuatia de personal'”, a spus Nineta Ceaus.

Preferinta pentru trainerii romani

La momentul in care aceasta piata a inceput sa se dezvolte si in Romania, aceste cursuri erau mai ales apanajul specialistilor straini. In prezent, exista firme care colaboreaza cu traineri straini, dar costurile sunt mai mari si acest fapt se reflecta si in taxa pe care o platesc clientii. Aceasta majorare a costului se datoreaza si cheltuielilor de transport si de cazare pe care le presupune o astfel de colaborare, a explicat Cristia Maksutovici.

In prezent, exista insa si traineri romani care tin astfel de cursuri, existand chiar o preferinta pentru acestia. Si asta pentru ca romanii cunosc mai bine piata si realitatile locale, astfel incat, partea teoretica care este preluata din literatura de specialitate este dublata cu studii de caz autohtone. Aceasta particularizare reprezinta tocmai avantajul oferit de trainerii romanii fata de cei straini care prezinta situatii de piata ce nu pot fi aplicate in spatiul romanesc.

„La inceput, firma a oferit programe cu specialisti straini (in principal britanici)”, insa treptat si-a dezvoltat o echipa de specialisti mixta (romani si straini)”, a spus Matilda Crossman, Managing Director BPP pentru Romania si Serbia.

„Un trainer roman intelege mai bine care sunt dificultatile si obstacolele pe care o organizatie este nevoita sa le depaseasca. Toate aceste avantaje il face sa fie mult mai dezirabil decat un trainer strain. Daca know-how-ul adus de cei din afara uneori facea diferenta, in acest moment suntem un caz fericit: traineri romani, cu experienta si cu maturitate utilizeaza un know-how extern”, a spus Nineta Ceaus.

Alternativa conferintelor de o zi

Paralel cu ofertele acestor companii, exista conferintele organizate pe diverse teme, de la management si vanzari pana la advertising, de catre romanii care au obtinut vizibilitate si autoritate in domeniile respective.

Printre ei se numara Bogdan Naumovici, Maria Tudor, Andrei Savu, Mona Opran, Ciprian Teleman.

Astfel de conferinte se desfasoara pe parcursul a una sau doua zile cu grupuri ce nu depasesc 16 participanti. Preturile pentru astfel de conferinte variaza in functie de notorietatea lectorului si firma care le organizeaza, dar in medie ele se situeaza in jurul a 200 de euro pe zi de persoana.

In acest domeniu, preferintele sunt oarecum inversate, lectorii straini fiind inca mai cautati decat cei romani.