“Contractarea pietei a fost cauzata in primul rand de problemele economice din ultimii ani si apoi de cele climatice, de seceta”, afirma Luchi Georgescu, presedintele Vincon, Vrancea.
Ea arata ca aceste probleme majore, care afecteaza nu doar piata vinului, au creat treptat alte cateva probleme specifice diverselor arii de productie.
“Spre exemplu, scaderea pietei vinului imbuteliat, ca urmare a contextului economic nefavorabil, a determinat o crestere a segmentului vrac, mai accesibil ca pret”, spune Luchi Georgescu.
Schimbarile climatice la nivel european din ultima perioada au dus la dublarea costului materiei prime in ultimele trei campanii de recoltare. In acest an, in Romania, productia de struguri este mai mica cu peste 40% fata de potentialul viticol al tarii. Astfel ca se constata in prezent o crestere semnificativa a pretului vinului imbuteliat.
“Cei care vand vin vrac prefera aceasta metoda, pentru ca astfel dispar unele costuri, precum cele de imbuteliere. Doar ca reaparitia pe piata a vinului vrac a dus la o scadere a celui imbuteliat”, explica presedintele Vincon.
Invazia bauturilor „no name”
Aceasta s-a mai referit si la aparitia pe piata a unor diverse vinuri ‘no name’, precum si la un alt tip de concurenta.
“Introducerea pe piata a bauturilor ‘tip vin’ a inceput sa devina o problema foarte puternica in 2008. Intre timp a fost reglementata legislativ, dar din pacate au inceput sa apare alte tipuri de bauturi sub diverse branduri, care au doar denumirea de vin, insa daca citesti eticheta constati cu totul altceva”, spune Luchi Georgescu.
Cum incurca angrosistii afacerile producatorilor
Apoi, odata cu criza, a mai aparut pe piata vinului un fenomen care, potrivit marilor producatori, bulverseaza total piata, la nivel de distributie.
“Noi vindem partea de brand modern printr-o distributie directa, iar partea de traditional retail am facut-o prin distribuitor. Insa odata cu aparitia acestei monstruoase crize au inceput sa apara intr-o pondere din ce in ce mai mare angrosistii. Ei fac diverse schimburi, fac trocuri si atunci producatorul nu mai reuseste sa realizeze distributie coerenta. Astfel piata a inceput sa sufere niste modificari serioase”, explica femeia de afaceri.
“Acolo unde incercam sa construim ceva controlat, sa acoperim niste teritorii, sa cream distributie targetata, apare acest fenomen care bulverseaza total distributia din piata.
In aceasta situatie este foarte greu sa iti faci o strategie”, mai adauga ea, sustinand ca singura solutie prin care ar putea fi combatuta aceasta metoda de comert ar fi inasprirea legislatiei si a mijloacelor de verificare si control.
Profilul consumatorului roman
Romania este pe locul 10 in lume dupa consumul de vin, dupa Franta, Italia, Statele Unite, Germania, Spania, China, Marea Britanie, Argentina, Rusia si este urmata de Portugalia si Australia.
Datele statistice arata ca romanii consuma anual circa 24 litri de vin pe locuitor, situandu-se pe locul 10 in topul mondial, dar la jumatate fata de consumul din tarile dezvoltate, unde acesta este de 50 litri pe locuitor anual.
Vinul se afla pe locul 4 in clasificarea bauturilor consumate lunar. Si in sortimentele de vin preferate de romani sunt diferente comparativ cu cetatenii din UE. Astfel, daca in Romania sunt preferate vinurile albe, in proportie de 67%, demiseci si demidulci (aproximativ 85% din piata), in Uniunea Europeana creste consumul de vin rosu, sec.
Profilul consumatorului roman este segmentat in functie de tipul de vin consumat, fiind clasificat in categoria consumatorului de vin de masa la PET si a celui de origine controlata. Acesta din urma are ca nucleu de consumatori barbatii din mediul urban cu venituri medii si peste medie.
In timp ce tendinta europeana este de crestere a consumului de vin rosu, sec, in Romania, consumatorii prefera vinul alb care detine aproximativ 67% din totalul pietei.
In ceea ce priveste tipul de vin consumat, sunt preferate vinurile demidulci si demiseci care detin 85% din piata de vin.
Explicatia sta in faptul ca vinul demisec este mai accesibil, din punct de vedere al gustului, unei categorii mai largi de consumatori, in timp ce vinul sec este consumat mai degraba de catre cunoscatori, iar cel demidulce si dulce este preferat si de catre femei.
Piata se va maturiza pe termen mediu
Se estimeaza, pentru perioada urmatoare, cresterea vinurilor demiseci, pe segmentul mediu, si a celor seci pe segmentul super premium. O alta tendinta este si cresterea consumului de vin roze.
In ceea ce priveste cifrele pietei vinului in acest an presedintele
Vincon Vrancea este de parere ca nu putem vorbi in nciun caz de o
evolutie pozitiva.
“Totusi, aceasta piata tinde catre o
maturizare in urmatorii 4-5 ani, datorita cresterii interesului
consumatorilor pentru vinul de calitate, a calitatii mai bune a
vinurilor romanesti si a fragmentarii pietei care creste si nivelul
concurentei”, spune presedintele Vincon.
Vincon Vrancea a incheiat 2011 cu o cifra de afaceri de peste 30
milioane de euro. Vanzarile din IKA au reprezentat aproximativ 45%, iar
comertul traditional si Horeca au contribuit cu aproximativ 55%.
Pe
fondul scaderii constante a pietei cu circa 25% in perioada 2008
-2012, pentru 2012 compania estimeaza o cifra de afaceri aproximativ
egala cu cea din 2011.
Intr-un top al celor mai mari producatori
autohtoni de vin, realizat in functie de veniturile companiei, Vincon
se afla la finele anului trecut pe locul 4 dupa Murfatlar, Cotnari,
Jidvei.