- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Plata TVA la incasare: Sunt firmele pregatite pentru acest sistem?

26 Sep, 11:47 • monica.manea
Cea mai noua modificare a Codului Fiscal a venit prin ordonanta de Guvern la sfarsitul lunii august si introduce plata TVA la incasarea totala sau partiala a facturilor emise de firme cu o cifra de afaceri care nu depaseste 2,25 milioane lei. Cat de pregatite sunt firmele?
Plata TVA la incasare: Sunt firmele pregatite pentru acest sistem?

Pentru facturile care nu au fost incasate in termen de 90 de zile calendaristice, ordonanta prevede ca TVA intervine in cea de-a 90-a zi de la data emiterii facturii.

”Acest nou sistem poate insemna atat o
oportunitate prin efectul pozitiv asupra numerarului companiilor furnizoare sau
prestatoare, dar poate determina in acelasi timp o intarziere in exercitarea
dreptului de deducere a TVA pentru companiile care achizitioneaza bunuri si
servicii”, sustine Ioana Iorgulescu, senior manager in cadrul departamentului
de asistenta fiscala si juridica al Ernst & Young Romania.

”In acest scurt timp ramas pana la
introducerea sistemului la 1 ianuarie 2013, agentii economici trebuie in primul
rand sa inteleaga sistemul si sa determine daca le este aplicabil, nu numai din
perspectiva vanzarilor, dar si a achizitiilor de la furnizorii care il aplica”,
mai spune Iorgulescu.

Ea este de parere ca implicatiile pentru
companiile care vor fi obligate sa adere la acest sistem sunt insa mai extinse si
trebuie adresate cu o atentie deosebita.

Procedurile interne de facturare si raportare
trebuie revizuite pentru a raspunde noilor cerinte de monitorizare. Mai mult
decat atat, sistemele IT vor necesita recalibrari care implica eforturi si
costuri ce nu au fost probabil planificate pentru perioada urmatoare.

”Companiile cu care lucram in Romania fac
eforturi pentru a intelege implementarea noului sistem, insa ne-au impartasit
mai multe neclaritati care trebuie analizate”, afirma Ioana Iorgulescu.

Guvernul estimeaza o crestere cu 0,5% a PIB in
urma introducerii platii TVA la incasare, cu efecte directe in cresterea
ocuparii si a veniturilor populatiei, principalul efect pozitiv al acestei
masuri.

Totusi, trebuie mentionat ca implementarea
acestei masuri poate genera o crestere a activitatilor contabile a
societatilor. Aceasta se traduce in ore si competente suplimentare, deci in
personal supliementar, la care se adauga costurile cu actualizarile de programe
informatice pentru tinerea evidentei contabile.

„In general agentii economici cu cifre de afaceri sub 500.000 nu sunt
dispusi sa investeasca in servicii contabile si fiscale de calitate, adesea
evidenta contabila fiind deficitara. Odata cu aplicarea noii masuri vor fi
obligati sa-si suplimenteze activitatea contabila si implicit sa plateasca
suplimentar pentru astfel de servicii, altfel riscand amenzi in urma
controalelor fiscale”, a declarant  Luminita Ristea, partener CRG
Nexia.

Urmărește Daily Business pe Google News