Sumele alocate de romani pentru cumparaturile lunare au crescut cu doar 2% in ianuarie fata de media lunara din 2006, intr-un ritm inferior cresterilor salariale, ceea ce arata ca o parte din venituri au fost directionate catre alte activitati, precum cele pentru petrecerea timpului liber, potrivit unui studiu al companiei de cercetare Nielsen, publicat miercuri.
O familie de romani a alocat in medie in ianuarie un buget de 624 lei cheltuielilor lunare obligatorii, cu aproape 2% peste media lunara a anului 2006, releva studiul Shopper Trends pe anul 2008, realizat de compania de cercetare de piata Nielsen.
Pe de alta parte, datele INS arata ca salariul mediu net a crescut in 2007 cu 8%, la 1.266 lei/luna (380 euro). Acest lucru demonstreaza faptul ca o mai mare parte din veniturile lunare ale romanilor au fost directionate catre activitati de petrecere a timpului liber.
Dragos Pislaru, directorul general al firmei de consultanta GEA, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca aceasta schimbare de comportament si cresterile salariale nu se reflecta in nivelul gradului de economisire.
Din contra, rata de economisire este ingrijorator de scazuta, ceea ce genereaza dezechilibre serioase pe termen mediu si lung asupra stabilitatii financiare de la nivel agregat a Romaniei, spune el.
„In timp ce asistam la o campanie de incurajare a consumului din partea retailerilor, nu exista o campanie de informare publica asupra riscului generat de consumul accelerat. Singurii care au facut ceva in acest sens au fost reprezentantii Bancii Nationale a Romaniei (BNR)”, a explicat Pislaru.
El considera ca Guvernul, impreuna cu bancile, ar trebui sa transmita un mesaj public prin care sa explice implicatiile negative ale tendintei de scadere a ratei de economisire.
Tigarile, cele mai bine vandute produse de larg consum
Potrivit Nielsen, cele mai vandute bunuri de larg consum au continuat sa fie si in 2007 tigarile. Astfel, romanii au cheltuit pentru aceste produse 1,52 miliarde euro, cu 19,4% mai mult decat in 2006, in vreme ce piata tigarilor a scazut cu 0,3% in volum.
Pe locul 2 s-a situat berea, cu vanzari de 693 milioane euro in 2007, cu 29,3% mai mari decat in anul precedent si la un volum cu 23,9% mai mare.
Bauturile racoritoare carbonatate au fost a treia categoria de produs de larg consum, cu cele mai mari vanzari in 2007, de 598 milioane euro, in crestere cu 32,8%, la un volum cu 22,9% mai mare decat in 2006.
Cea mai mare dinamica din topul celor mai bine vandute 10 produse de larg consum s-a inregistrat anul trecut la ulei. Vanzarile la acest produs au crescut in 2007 cu 96,6% in valoare, pana la 155 milioane euro, iar ca volum – cu 82,1%.
„Bugetul alocat cheltuielilor lunare creste mai mult in Capitala decat in celelalte orase mari. Totusi, ritmul este inferior cresterilor salariale medii, aratand o orientare a veniturilor mai mult catre alt tip de cheltuieli”, au explicat specialistii Nielsen.
Ei au adaugat ca romanii continua sa cheltuiasca mai mult de jumatate din bugetul lunar pe alimente proaspete, atat in orase mari, cat si in cele medii. In gospodariile cu venituri mai mari, ponderea acestor produse este, in mod firesc, mai mica, fiind raportata la o suma mai mare.
Sumele alocate alimentelor proaspete s-au ridicat la 355 lei/gospodarie in ianuarie 2008 si au reprezentat 57% din totalul cheltuielilor lunare, fata de ponderea de 56% in medie, consemnata in 2007.