Amway Romania estimeaza venituri de 38 milioane de euro in 2008, in crestere cu 20%.
DailyBusiness: Cum functioneaza reteaua de vanzari a companiei?
George Popescu: Amway are o structura arborescenta de vanzari, care stimuleaza pe fiecare participant sa promoveze mai departe produsele companiei, si sa creeze o structura solida in echipa sa. Vanzarile echipei sale ii influenteaza veniturile. In niciun caz recrutarea de noi distribuitori nu aduce in sine venituri, ci abia dupa ce acestia incep sa faca performanta.
DB: Cat de mare este echipa de vanzari?
GP: Forta de vanzari creste in permanenta. Avem in mod activ in baza de date circa 50.000 de distribuitori, care sunt si clienti in acelasi timp. Marea majoritate, 80%, sunt clienti directi.
DB: Ce exemple de succes in randul distribuitorilor aveti ?
GP: Sunt foarte multe exemple de succes. Noi avem un sistem al performantelor foarte bine pus la punct, bazat pe un algoritm matematic foarte clar. Sunt oameni care sunt de zece ani in afacere si castiga foarte bine. Numarul liderilor de distribuitori, cu experienta in afacerea Amway, se ridica la ordinul a zeci de persoane.
DB: Care sunt cei mai performanti distribuitori?
GP: Cei mai performanti distribuitori Amway din Romania sunt doua persoane, sot si sotie, care au ajuns la nivelul de calificare diamant executiv. Nu pot da mai multe detalii, insa in total, distinctia diamant este detinuta in Romania de 7 persoane.
DB: Ce alte niveluri de calificare exista, si ce venituri le corespund?
GP: Nivelurile de calificare sunt de la producatori de argint, aur, platina, rubin, perla, safir, smarald, diamant, pana la coroana si ambasador al coroanei. Pentru un distribuitor ajuns la nivelul platina, intr-un exemplu prezentat de noi, veniturile lunare brute pot ajunge la circa 6.600 lei (1.800 euro).
DB: O asemenea structura sofisticata necesita un software special?
GP: Softul cu planurile de vanzari si marketing a fost conceput special pentru Amway de catre achipa de IT a companiei. Inainte de a deveni director de filiala, am lucrat in echipa de IT a Amway, din 1997 pana in 2005. M-am ocupat de partea de IT cand s-au deschis pietele din Ucraina si Rusia, precum si cand a avut loc procesul de denominare a monedei in Turcia si Romania. Am avut proiecte si in Africa de Sud si in SUA, la Michigan, unde am stat un an.
DB: Cum ati promovat din echipa de soft in conducerea Amway Romania?
GP: Am terminat Facultea de Automatica din cadrul Politehnicii, dupa care am intrat in echipa de IT a Amway, in care am avut, treptat, mai multe functii de raspundere, pana am ajuns sa coordonez implementarea proiectelor IT pe Europa de Est. Avand experienta, proiectele pe care le-am coordonat implicand in medie 20 de programatori, pasul catre conducerea unei filiale nu a fost dificil.
DB: Ce provocari ati intalnit cat ati fost in echipa de IT a Amway?
GP: Munca de IT este cam peste tot la fel. Mediul de business este cel care face diferenta. Normal ca atunci cand te duci mai spre Est, in Ucraina si Rusia, conditiile sunt diferite fata de restul Europei, ceea ce face ca munca noastra sa fie mai dificila, implica un efort mai mare.
DB: Care este, in medie, investitia anuala in proiectele IT?
GP: Mi-este greu sa inaintez o cifra, pentru ca toate proiectele se centralizeaza la nivel de grup. Pot sa va spun ca se investeste foarte mult in IT. Exista schimbari legislative, tehnologice astfel ca se lucreaza mereu la soft. Circa 70% din vanzari se fac pe internet, asa ca trebuie sa ai o tehnologie serioasa in spate. In Romania, echipa de IT este formata din 2 persoane, care raporteaza la nivel european. Neavand productie, investitiile in Romania sunt doar de mententanta.
DB: Dar pe piata locala, ce provocari aveti ca branch manager Amway?
GP: Pe piata din Romania nu avem provocari mari. Ca orice firma din Romania, suntem atenti la toate schimbarile. Depunem atentie in a avea o echipa solida, fara miscari de personal mari. In acest sens sustinem motivatia staff-ului, care lucreaza cu foarte multi clienti. E important ca acestia sa aiba un moral foarte bun. In acest sens organizam training-uri in tara.
DB: Cum este pozitionata filiala locala in regiune dupa profitabilitate?
GP: Filiala Amway din Romania are performante foarte bune din punct de vedere al profitului. Romania se afla in Top 10 al filialelor Amway din Europa.
DB: Cum veti sustine cresterea de 15-20% anuntata pentru 2008?
GP: Lansarile din gamele de cosmetice si suplimente nutritive vor asigura cresterea prognozata pentru acest an. Cresterile foarte mari in vanzari coincid cu lansarile, urmand ca in lunile urmatoare sa se stabilizeze. In aprilie, de exemplu, in urma lansarii unei noi colectii din gama cosmeticelor, vanzarile au crescut cu 30% fata de aceeasi luna din 2007. In iunie vom lansa o bautura energizanta in gama suplimentelor, urmand ca pana la finalul anului sa lansam mai multe produse in ambele game. Pe viitor, va fi o tendinta de crestere pe segmentul suplimentelor.