Afacerea companiei a fost insa inevitabil afectata de scaderea pietei auto. La nivelul grupului, scaderea de pe segmentul leasing a fost insa partial compensata de afacerile bune inregistrate de creditarea auto, prin Porsche Bank, si prin expasiunea afacerilor pe asigurari.
Porsche Leasing Romania a incheiat 4.103 contracte noi de leasing auto de 72 milioane euro in primul semestru. In primele sase luni din 2008 contractele de leasing financiar incheiate de Porsche Finance Group depaseau 221 milioane euro.
La final de an, Leitner se asteapta ca grupul Porsche Finance sa inregistreze un profit cu cel mult 40% sub cel din 2008.
Grupul Porsche Finance cuprinde cinci companii: Porsche Leasing Romania, Porsche Bank Romania, Porsche Broker de Asigurare, Porsche Mobility (companie de leasing operational) si Porsche Asigurari.
DailyBusiness.ro:Cum au fost afacerile Porsche Leasing in 2009?
Kurt Leitner: Noi fiind o institutie captiva de leasing, suntem conectati la afacerea cu masini. Piata auto are un minus de 60%, iar aceasta scadere a influentat si piata de leasing.
DB: Ca si alte firme, ati reziliat o parte din contractele cu clientii, din cauza intarzierilor. Unde vindeti masinile recuperate? V-ai orientat, ca si alte firme, spre piete externe pentru vanzarea acestora?
KL: Nu, le vindem prin partenerii nostri de aici. Avem circa 90 de dealeri in Romania, daca luam in calcul si dealerii Skoda si pe cei Audi. Clientii pot gasi aceste masini in cadrul portofoliilor lor second hand.
DB: Credeti ca veti iesi in profit in acest an?
KL: Da. Eu sunt responsabil pentru intregul grup Porsche Finance in Romania, iar cand vorbesc de profit, am in vedere imaginea de ansamblu. In trecut, Porsche Leasing a fost cea mai importanta companie din grup, din punct de vedere al profitului si cifrei de afaceri. Anul acesta, lucrurile s-au mai echilibrat. Banca a avut un parcurs mai bun, prin creditele auto acordate, iar activitatea de aici compenseaza oarecum scaderea pe care am resimtit-o pe segmentul de leasing. De asemenea, segmentul de asigurari a cunoscut o crestere importanta, pentru ca anul trecut am demarat afacerea de asigurari de masini in cadrul grupului. Per ansamblu, ca activitate de grup, suntem multumiti de evolutie.
DB: La ce profit va asteptati pentru acest an?
KL: In ceea ce priveste profitul Porsche Leasing, n-as putea sa va dau informatii. Sper ca la nivel de grup sa nu avem, raportat la 2009, o scadere de profit de aceeasi amplitudine ca si aceea de pe vanzari. Vanzarile grupului au scazut cu circa 40%. Anul acesta am crescut gradul de penetrare in piata, astfel ca fata de 2008, cand aveam un grad de penetrare de 35%, acum avem 50%.
DB: Ce schimbari ati aplicat la nivel de strategie, pentru a supravietui crizei?
KL: Nu au existat schimbari majore. Dar, ca si alte companii de pe piata, am incercat sa eficientizam procedurile, am redus la circa jumatate bugetul de marketing. Acum incercam sa facem astfel ca fiecare leu sa fie cheltuit cu folos.
DB: Ati facut si disponibilizari?
KL: Nu.
DB: In 2009, v-ati remarcat prin faptul ca ati continuat sa sustineti activitatea de baza finantarea, contrar multor altor competitori. Nu e riscant sa sustineti vanzarile acum, in perioada de criza?
KL: Riscul e in mainile noastre, este o parte a meseriei noastre. Meseria pe care o facem chiar la asta se refera, sa facem o balanta intre vanzari si risc.
DB: Sunt firme de leasing care se plang ca nu exista un cadru macroeconomic predictibil, asa incat sa poate realiza bugete pe baza unor parametri clari. Cum vedeti lucrurile?
KL: Cred ca exista predictii pentru toti indicatorii macro, dar problema este ca ne aflam in mijlocul unor trasformari atat de dinamice, incat este foarte greu sa se faca predictii. Cine credea acum doi ani ca s-ar putea produce o criza? Cred ca tot ce putem face este sa luam lucrurile lucrurile asa cum le stim, sa ne bazam pe experienta, si cam atat.
DB: Cum va asteptati sa fie 2010 pentru Porsche Leasing?
KL: As zice ca va fi la acelasi nivel ca in 2009. Daca ne uitam la piata auto, vedem ca s-a produs o oarecare stabilizare, desigur la un nivel foarte de jos al pietei. Sper la anul vom vedea o stagnare a pietei auto si nu o scadere. Daca suntem norocosi, piata ar putea reintra pe crestere in a doua jumatate a lui 2010. Daca nu, sper ca macar in 2011.
DB: Cum va transforma criza piata de leasing?
KL: Cred ca marii competitori vor supravietui. Pentru companiile mici de leasing de pe piata, este destul de greu sa supravietuiasca sau a fost deja prea greu sa supravietuiasca.
DB: Ce parere aveti de viata politica si de felul in care aceasta va afecteaza afacerile?
KL: Sper ca pana in decembrie sa avem un guvern, asa incat in primavara sa vedem lucrurile puse pe roate din punct de vedere politic. Desigur ca si criza politica ne afecteaza, pentru ca lumea este in asteptarea unei clarificari a situatiei, asa ca in prezent nu se misca nimic.