Portul Constanța, cel mai mare port maritim din România și al patrulea ca mărime din Europa, a urcat puternic în topul celor mai importante porturi din Uniunea Europeană, în 2021.
Astfel, Constanţa a devansat portul Pireu din Grecia, care a căzut de pe locul nouă până pe locul 13, ca urmare a unei scăderi de 10,4% a cantităţii de marfă manipulată, potrivit datelor Eurostat.
În total, o cantitate de 3,5 miliarde de tone de marfă a fost manipulată anul trecut în porturile din UE, în creştere cu 4% comparativ cu 2020, după o scădere de 7% în 2020, comparativ cu 2019, din cauza pandemiei de Covid-19 şi a restricţiilor introduse ulterior.
Ţările de Jos au rămas cel mai mare transportator maritim de marfă din UE şi în anul 2021. Porturile din Ţările de Jos au manipulat 590 de milioane de tone de marfă, cu 32 de milioane de tone mai mult decât în 2020, adică 17% din volumul total al mărfurilor manipulate anul trecut în UE. Pe locurile următoare se situează Italia şi Spania, fiecare cu o pondere de 14%.
În topul celor mai mari porturi, Rotterdam (435 milioane de tone), Antwerpen (216 milioane de tone) şi Hamburg (111 milioane de tone), toate amplasate pe coasta Mării Nordului, şi-au menţinut poziţiile de cele mai importante porturi din UE, atât în termeni de cantitate brută de marfă manipulată cât şi după volumul containere manipulate.
Urmează în ordine Amsterdam, Algeciras (Spania), Marseille (Franţa), Valencia (Spania), Trieste (Italia), Le Havre (Franţa), Barcelona (Spania) cu 53,6 milioane de tone de marfă şi, pe locul 11, Constanţa cu 49,861 milioane de tone de marfă manipulată în 2021, în creştere faţă de 39,44 milioane de tone în 2020. După Constanţa se situează porturile Genova, Pireu, Bremen şi Gdansk.
De asemenea, în 2021 comparativ cu 2020, 16 state membre au înregistrat o creştere a activităţilor portuare la capitolul mărfuri, însă România a avut cea mai mare creştere procentuală (12,5%).
Totodată, în perioada 2011-2021, doar şapte state membre au înregistrat o scădere a activităţilor portuare. În contrast, Polonia şi România au avut cele mai mari creşteri relative, de 67,4% respectiv 36,5%.
Portul Constanța beneficiază de o poziționare geografică avantajoasă, fiind situat pe coridorul de transport pan-european Rhin-Dunăre.
Situat pe coasta vestică a Mării Negre, Portul Constanța ocupă o suprafață de 3.926 hectare, dintre care 1.313 hectare uscat și 2.613 hectare apa, având o lungime desfășurată a zonei perimetrale externe de peste 30 de kilometri între municipiul Constanta și sudul localității Agigea.
Așadar, Portul Constanța are un rol major în cadrul rețelei europene de transport intermodal, fiind favorabil localizat la intersecția rutelor comerciale care leagă piețele țărilor fără ieșire la mare din Europa Centrală și de Est cu regiunea Transcaucaz, Asia Centrala si Extremul Orient.
„Pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Constanţa, Portul Constanţa şi Galaţi, au fost aprobate două hotărâri de guvern. 5,3 miliarde lei este valoarea investiţiilor care vor fi realizate la Portul Constanţa, pentru o cale ferată care va fi modernizată pe o lungime de 257 de kilometri, respectiv alţi 13 kilometri de linie ferată nouă, care urmează să intre în proces de construcţie, la finalizarea acestui obiectiv având loc îmbunătăţiri substanţiale pentru derularea activităţilor comerciale şi pentru a consolida importanţa pe care Portul Constanţa, mai ales în contextul războiului din Ucraina, a dobândit-o la Marea Neagră”, a declarat Dan Cărbunaru, miercuri, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.