De fapt, pana acum erau impozitate cu 16% si tichetele cadou, dar nu se
includeau in baza de calcul a contributiilor sociale. Incepand cu anul 2016, aceasta situatie se va schimba in sensul ca pentru
cadourile in bani si in natura, inclusiv pentru tichetele cadou, nu se mai
percepe impozit pe venit de 16% si nici nu intra in baza de calcul a
contributiilor sociale. Conditia necesara fiind aceea ca acestea sa fie
prevazute prin contractul de munca. Potrivit legii, cadourile in bani si in
natura, inclusiv pentru tichetele cadou, pot fi oferite astfel: copiii
salariatilor si salariatilor, de Paste, Craciun ori alte sarbatori de aceeasi
natura ale altor culte religioase; salariatelor, de 8 martie; si copiii
salariatilor, de 1 iunie. Asadar, salariatii, fara deosebire, dar si copiii
acestora pot primi asemenea beneficii in limita a 150 lei/persoana pentru
fiecare dintre evenimentele anterior mentionate.
Observatie:
Tichetele cadou depasesc limita prevazuta prin lege de 150 lei: Sa
presupunem ca valoarea pe care angajatorul decide sa o ofere pentru tichete
este de 300 lei. In aceasta situatie, partea care depaseste limita prevazuta
prin lege este de 150 lei. Astfel, suma de 150 lei reprezinta venit impozabil
din salarii. Asadar, 150 lei sunt neimpozabili si fara contributii, ceilalti
150 lei, suma care depaseste limita prevazuta de lege, sunt impozabili si intra
in baza de calcul a contributiilor. Exceptia este consta in tichetele cadou pe
care le primesc salariatii drept cheltuieli sociale, destinate altor situatii
decat cele prevazute de lege (de Paste, 1 iunie, Craciun, sarbatori de aceeasi
natura ale altor culte religioase) – situatie in care valoarea de 150 lei se va
impozita cu 16%, dar este fara contributii.
Angajatorii pot acorda
salariatilor vouchere de vacanta
Exista conditia ca prin regulamentul
intern al companiei sau prin contractul colectiv de munca sa se stabileasca
modul in care salariatii pot primi vouchere de vacanta. Astfel de reguli
trebuie sa includa urmatoarele aspecte: numarul si categoriile celor care pot
beneficia de vouchere de vacanta, nivelul sumelor ce pot fi acordate si forma
suportului pe care se primesc astfel de vouchere de vacanta – electronic sau
tiparite pe hartie.
Potrivit Legii 94/2014 „nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate
salariatilor sub forma de vouchere de vacanta reprezinta contravaloarea a 6
salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, pentru un salariat, in
decursul unui an fiscal”. Presupunand
ca suma pe care un angajator o acorda angajatului este de cel mult echivalentul a sase salarii minime anual,
aceasta se va impozita cu 16%, dar este fara contributii sociale. Situatia se schimba cand suma depaseste
sase salarii minime anual pentru un angajat, cand se va impozita cu 16% si se
vor percepe si contributii sociale.
Important de mentionat este faptul ca primind vouchere de vacanta,
salariatii nu vor putea primi bilete de odihna si nici prima de vacanta. De
asemenea, astfel de vouchere se pot primi o singura data pe an.
Angajatorii pot suporta
contravaloarea vacantelor atat in tara, cat si in strainatate
Dat fiind faptul ca incepand cu anul 2016, nu se va mai impozita cu
impozitul pe venit de 16% contravaloarea suportata de angajatori a serviciilor
turistice sau/si de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului,
si ca aceasta contravaloare nici nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, salariatii
isi pot organiza vacantele dupa cum vor, atat in tara, cat si in strainatate. Exista
insa si o conditie pentru ca un salariat sa poata beneficia de aceste prevederi
legale: in contractul de munca trebuie sa se stabileasca clar acest lucru.
Contravaloarea serviciilor turistice sau/si de tratament, inclusiv
transportul, pe perioada concediului este un beneficiu de care se pot bucura
toti salariatii dar si membrii familiilor acestora si este deductibila la
calculul impozitului pe profit in limita a 5% asupra valorii cheltuielilor cu
salariile personalului.
Sursa: www.actefirma.ro.