“Veti primi
criticile, bineinteles, pentru CFR de la cei care, timp de sase luni,
au tipat ca nu cumva sa dam CFR-ul lui Gruia Stoica. De ieri tipa
aceiasi, ca sa-i dam CFR-ul lui Gruia Stoica. Doamna ministru, eu va
rog doar sa aplicati legea, sa continuati discutiile cu cei de la FMI
si astazi (miercuri – n.r.), dupa ce prezentati in Guvern nota de
informare cu finalizarea procedurii initiale, sa porniti, practic, de
astazi, de maine, procedurile pentru o noua privatizare. De data
aceasta fara a ne mai bloca nici CSAT-ul, nici declaratii. Nici sa
mai fie speriate bancile sau functionarii”, a declarat premierul
Victor Ponta, in deschiderea sedintei de Guvern.
Ponta a
precizat ca demersul guvernamental in privinta CFR Marfa va fi facut
“cu selectarea consultantului, cu timp destul pana-n vara anului
viitor”.
“Si, cu un management performant la CFR Marfa ca
trendul actual, pozitiv sa mentina – dupa ce a fost jefuit CFR Marfa
din 2009 pana-n 2012. Acum, cu un management corect si cinstit si cu
o procedura care sa se desfasoare fara presiuni politice, sunt
convins ca finalul va fi un final normal. Nu vreau sa privatizam in
orice conditii si in orice fel. Cred in continuare ca, pentru CFR
Marfa, prezenta unui investitor privat este o solutie buna si,
practic, de astazi, de maine, puteti incepe noua procedura”, a mai
declarat premierul, conform Agerpres.
Omul de afaceri Gruia
Stoica, proprietarul GFR, care a castigat licitatia de privatizare a
CFR Marfa, s-a intalnit luni cu reprezentantii Comisiei de
privatizare din cadrul Ministerului Transporturilor, insa partile nu
au ajuns la niciun
acord.
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/privatizarea-cfr-marfa-a-esuat-ce-spune-proprietarul-gfr-94780/]Privatizarea
CFR Marfa a esuat[/url], intrucat clauzele suspensive de care era
conditionata finalizarea tranzactiei nu au fost indeplinite.
Ramona
Manescu a precizat ca Ministerul Transporturilor si-a indeplinit
toate obligatiile din contractul de privatizare, iar
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/manescu-gruia-stoica-ar-fi-putut-plati-pentru-cfr-marfa-vom-relua-procesul-94789/]cumparatorul
ar fi putut plati restul de bani[/url], renuntand la conditiile
suspensive. De asemenea, ea a mai spus ca ministerul analizeaza
posibilitatea ca statul sa retina garantia depusa de cei de la
GFR.
Potrivit HG privind privatizarea CFR Marfa, tranzactia se
finalizeaza in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele
prevederi: decizia Consiliului Concurentei, conversia in actiuni a
datoriilor CFR Marfa si majorarea capitalului social in baza
conversiei, acordul bancilor care au creditat CFR Marfa si plata
intregului pret oferit de catre GFR.
Conform unui comunicat al
GFR remis luni seara, reprezentantii Grup Feroviar Roman considera ca
membrii comisiei de privatizare nu au facut toate diligentele si nu
au depus toate eforturile pentru identificarea solutiilor din timp,
in vederea definitivarii cu succes a privatizarii si semnaleaza ca
GFR a facut demersuri oficiale in repetate randuri pentru a se
asigura ca toti pasii necesari vor fi parcursi si toate conditiile
indeplinite, iar comisia nu a oferit raspunsuri clare si in timp util
solicitarilor GFR, pentru ‘a preintampina un deznodamant ca
acesta’.
In data de 11
octombrie a.c., GFR a anuntat ca a
platit 30 de milioane de euro pentru achizitia CFR Marfa si va
achita diferenta pana la 202 milioane de euro, ulterior avizului
Consiliului Concurentei, respectiv in 45 de zile de la primirea
documentatiei complete. Potrivit lui Bogdan
Chiritioiu, presedintele institutiei, Consiliul nu avea nici luni
toate documentele de la GFR.
Compania Grup Feroviar Roman a
fost declarata pe 20 iunie 2013 castigatoare a competitiei pentru
privatizarea CFR Marfa, iar contractul de vanzare-cumparare a
pachetului de 51% din capitalul social al societatii catre societatea
comerciala Grup Feroviar Roman a fost semnat in data de 2 septembrie
2013.
Pretul oferit de GFR a fost de 202 milioane de euro. in
plus, GFR si-a asumat investitii de aproximativ 900 milioane de lei
la CFR Marfa.
Grup Feroviar Roman este o societate cu capital
social integral privat, care presteaza servicii de transport feroviar
de marfuri si servicii conexe transportului feroviar. Face parte din
grupul de firme Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.
GFR exploateaza un parc de 8.000 de vagoane si 260 de
locomotive. in asociere cu CFR Marfa in societatea Rolling Stock, GFR
a inregistrat, in 2012, un profit de 4,5 milioane euro.