Pana la data de 14 septembrie, valoarea solicitarilor de garantare primite de FNGCIMM reprezinta circa. 12,5% din plafonul garantiilor, in valoare de 1 miliard euro, au spus oficialii institutiei. Ei au enumerat problemele si deficientele constatate pe cererile de garantare.
Au fost analizate, aprobate si transmise bancilor decizii si contracte de garantare pentru 1.950 beneficiari. In procesare se afla 656 documentatii, iar 314 dosare au fost returnate bancilor pentru completari, actualizari sau indreptare de erori, spun reprezentantii fondului de garantare.
Majoritatea problemelor si deficientelor constatate au fost discutate deja cu Asociatia Romana a Bancilor in vederea reducerii incidentei si privesc setul de documente primit de Fond.
Bancile trimit solicitarea de garantare, iar Fondul este obligat sa constate ca solicitarea indeplineste conditiile legale de acordare si „are dreptul sa solicite finantatorului (bancii) informatii suplimentare atunci cand elementele cuprinse in solicitarea de garantare si in documentatia furnizata nu sunt suficiente pentru efectuarea analizei”, stipuleaza hotararea de Guvern care reglementeaza procedura.
In practica au fost intalnite multiple neconformitati in legatura cu Solicitarea de Garantare (intocmita de banca), care de multe ori nu este transmisa pe formatul standard sau corect completata. Erorile frecvente se refera la identificarea incorecta a finantatorului, necorelare intre valoarea finantarii sau pretul de achizitie si marimea avansului, calculul gresit al gradului de indatorare al clientului, documente iesite din termenul de valabilitate sau lipsa.
De asemenea, reprezentantii Fondului de Garantare spun ca in unele cazuri au fost probleme si cu antecontractul: vanzatorul nu coincide cu proprietarul din cartea funciara si nici nu exista procura si/sau acte de stare civila; nu sunt trecuti toti proprietarii in antecontract, nu este clar beneficiarul real al garantiei, si cu Ipoteca.
Problemele legate de ipoteca sunt datele incomplete in extrasul de carte funciara – nu este identificat proprietarul, nu este trecuta adresa imobilului ipotecat sau sarcinile.
Au aparut si situatii in care acelasi client-beneficiar potential al Programului solicita credit concomitent la mai multe banci, consumand timp pentru clarificare, atat la FNGCIMM cat si la banci.
Masurile luate in vederea reducerii termenului de emitere a contractului de garantare se refera la: simplificarea circuitului documentelor astfel incat emiterea decizei de aprobare a garantiei (la care se refera termenul de 5 zile), a facturii si a contractului de garantare, (daca dosarul este complet si corect intocmit) sa fie concomitente; redistribuirea intregului personal al Fondului, care lucreaza in schimburi prelungite, chiar si sambata si duminica; imbunatatirea informatizarii procesarii solicitarilor; imbunatatirea receptionarii documentelor prin comunicare centralizata.
„Interesul publicului pentru program este demonstrat de numarul neasteptat de mare de solicitari – circa 200 pe zi in ultima perioada – un ritm mai mult decat dublu fata de cel anticipat”, au spus reprezentantii Fondului.
Acestia le recomanda clientilor sa negocieze in antecontractele de vanzare-cumparare termene de finalizare a tranzactiei de aproximativ 60 de zile si sa fie atenti la: coincidenta intre datele proprii de identificare, datele de identificare ale vanzatorului si ale locuintei in toate documentele depuse, respectiv: antecontractul de vanzare-cumparare, declaratia pe proprie raspundere; extrasul de carte funciara, titlul de proprietate, raportul de evaluare.
Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM) are ca actionar unic statul roman. Institutia garanteaza in mod neconditionat, expres si irevocabil, executarea de catre beneficiarii finantarilor a obligatiilor patrimoniale asumate prin contractele de credit.