Un astfel de management poate fi pus in functiune in urma dezvoltarii unor tehnici de monitorizare (controlling) si a implementarii unui sistem IT, conform oficialilor companiei de consultanta Horvath&Partners.
Functionarea mai eficienta a administratiilor locale din Romania necesita imbunatatirea executarii atributiilor, cresterea calitatii serviciilor si scaderea costurilor, prin optimizarea structurii organizationale si a functiilor operationale, implementarea unui sistem de planificare si raportare printr-un sistem comun de control al lichiditatilor si dezvoltarea de servicii comune la nivelul companiilor publice, se arata intr-un document al companiei de consultanta Horvath&Parteners.
Potrivit expertilor companiei citate, un sistem de optimizare a structurii organizationale cuprinde doua faze principale: un studiu de fezabilitate si realizarea unui management unitar.
Evaluarea institutiilor si companiilor aflate in proprietatea orasului presupune o investitie de circa 20.000 euro, suma care depinde si de marimea oraselor si de numarul organizatiilor din cadrul acestora.
Realizarea managementului unitar al companiilor din proprietatea orasului, adica dezvoltarea unui sistem de controlling si implementarea unui sistem IT, presupune o a doua investitie, care se situeaza intre 40.000-120.000 euro. Durata si valoarea totala a investitiei depind de marimea orasului.
Care ar fi consecintele implementarii unui astfel de sistem? Economii de aproximativ 2-4 milioane de euro pe an (in cazul oraselor de 150.000 – 300.000 de locuitori), rezultate vizibile in scurt timp (1 an), dezvoltarea unei coordonari unitare aliniata la obiectivele strategice ale orasului, sustin specialistii Horvath&Parteners.
Pe de alta parte, implementarea unui astfel de sistem presupune cresterea eficientei si transparentei in ce priveste procesele interne, activitatile, responsabilitatile, imbunatatirea calitatii serviciilor oferite de catre administratia publica locala.
In paralel, dezvoltarea continua este necesara pentru a face fata competitiei pentru fonduri, din ce in ce mai puternice intre municipalitati.
O parte din aceste fonduri de dezvoltare provin din surse externe (fonduri europene sau fonduri alocate de catre bugetul central), insa fara fonduri proprii este dificila atragerea fondurilor externe. Cu economii realizate prin eficientizarea functionarii institutionale si organizationale a administratiei locale, orasele pot participa cu sanse mai mari in competitia pentru atragerea de fonduri externe de dezvoltare.
Un exemplu al eficientei implementarii unui astfel de sistem este orasul Debrecen din Ungaria. (serviciul financiar, achizitii, serviciul clienti), unde municipalitatea a generat economii de 10 milioane de euro in ultimii 3 ani. Companiile din proprietatea orasului au devenit profitabile, sumele economisite fiind directionate inspre dezvoltarea interna (aeroport, sali de sport), conform Horvath&Partners..
O analiza realizata de compania de consultanta Horváth & Partners pe parcursul lunilor iulie, august si septembrie arata ca in momentul de fata majoritatea oraselor din Romania se confrunta cu provocari majore, care determina intensificarea nevoii de schimbare a modului de coordonare a administratiilor locale.
Aceasta schimbare este ceruta de exigentele Uniunii Europene, dificultatile financiare, lipsa transparentei organizationale si a activitatilor si cresterea numarului atributiilor odata cu autonomia administratiei publice locale.
In comparatie cu alte tari, majoritatea municipalitatilor din Romania se confrunta cu dificultatea transparentei si controlul institutiilor publice.
Din perspectiva Horváth & Partners, prea putine orase romanesti dispun de un concept clar si actual de dezvoltare.
Definirea prioritatilor de dezvoltare este importanta pentru a schimba actuala practica generala, conform careia conceptul de dezvoltare urban trebuie modelat dupa pretentiile investitorilor, care au „fantezii” proprii in aceasta privinta, explica consultantii Horvath & parteners.
Horváth & Partners este de 10 ani partenerul principal al oraselor/ municipalitatilor din Ungaria si Germania, contribuind la cresterea performantei si introducerea tehnicilor moderne de conducere in institutiile si companiile administratiei publice locale. Clientii principali in acest domeniu sunt orasele cu peste 50.000 de locuitori, acestea avand 8-15 companii proprii (companii de furnizare a serviciilor comunitare: de administrare si conditionare a apelor, energie termica, televiziune locala etc.) si diverse institutii, in numar de 20-50.