Compania Austral, importatoare si distribuitoare de articole de birou si papetarie, este prezenta pe piata din Romania din 1993 si tinteste o cifra de afaceri in crestere cu aproape 25% in 2008, pana la 13 mil. euro.
DailyBusiness: In ce domenii activeaza companiile care achizitioneaza astfel de produse?
Emil Deliu: Una din partile bune ale acestei afaceri este ca poti sa lucrezi cu firme din toate domeniile, care iti pot da o imagine de ansamblu asupra dezvoltarii economiei romanesti.
DB: In medie, cate companii acorda putere de decizie angajatilor in Romania in alegerea designului pentru birou?
ED: As putea sa spun ca aproape nicio firma nu acorda putere de decizie angajatilor. Eu personal nu stiu o companie care sa afirme ca fiecare angajat comanda ce vrea.
DB: Cine ia aceste decizii intr-o companie?
ED: In general, deciziile in alegerea design-ului biroului le iau directorii generali si top managerii, nu angajatii. Acestia sunt cel mult consultati si poate incurajati sa-si aduca obiecte de acasa.
DB: In ce domeniu activeaza companiile care aleg produse cu design familial, care sa se plieze pe personalitatea angajatilor?
ED: In general sunt firme de publicitate, de arhitectura. Acolo unde se pune accentul pe creativitate si vor ca angajatii sa se simta confortabil in spatiul de la birou.
DB:Cine adopta stilul clasic?
ED:Cam toata lumea din Romania merge pe clasic. In Romania inca mai avem probleme in a acorda fiecarui om un spatiu civilizat de munca. Foarte multi stau pe un colt de birou, sau nu au deloc.
DB:Cam la ce interval de timp isi schimba companiile designul biroului?
ED:In general cand isi muta sediul, cand se dezvolta.
DB: Care ar fi principala cauza pentru care o firma isi schimba furnizorul de astfel de produse?
ED: Cauzele pot fi multiple. La un moment dat un client s-a plans pentru faptul ca furnizorul nu avea un consultant telefonic, motiv pentru care a renuntat la serviciile sale.
DB: In cazul in care o persoana care face parte dintr-o companie doreste sa-si amenajeze biroul la domiciliu, ii onorati comanda?
ED: Numai in cazul in care este persoana fizica autorizata (compania nu lucreaza cu clienti persoane fizice – n.r.)
DB:Cum vedeti piata din Romania in viitor?
ED: In continuare in dezvoltare. Sunt de parere ca o sa-i prindem din urma pe cei din tarile dezvoltate. Cred ca o sa se schimbe mentalitatea actuala, potrivit careia articolele de papetarie reprezinta un cost care trebuie eliminat si vor realiza ca si prin asta pot sa-l determine pe angajat sa lucreze mai bine pentru firma.
DB: In cati ani credeti ca i-am putea egala pe cei din tarile dezvoltate ca vanzari si ca cerere?
ED: Cred ca ne vom apropia de piata din vestul Europei si SUA in circa 5-10 ani.
DB: Cati clienti aveti in medie pe luna?
ED: Clientii nostri sunt numai companiile, nu avem clienti persoane fizice. Din 4.000 de companii care comanda periodic, sunt circa 1.500-2.000 care comanda lunar.
DB: In ce domeniu activeaza companiile de unde ati primit cele mai consistente comenzi?
ED: In general companiile cu multi angajati fac si comenzi mari. Vorbim de firme cu mii de angajati. Acestea se gasesc in industria petrolului, in cea a comunicatiilor, retail si banci.
DB: Care sunt cele mai cautate produse de papetarie?
ED: Pe primul loc, cu 45%, sunt consumabilele: hartia, instrumentele de scris, cartuse, tonere. Pe locul 2, ca vanzari, cu un procent de 30%, sunt produsele pentru arhivare si organizare: bibliorafturile, dosarele, capsatoarele, perforatoarele.
DB: Care a fost motivul pentru care ati inceput afacerea in acest domeniu in urma cu 15 ani, pe o piata inca nedezvoltata in Romania?
ED: Oamenii care au inceput aceasta afacere au lucrat la randul lor in anumite firme si lovindu-se de lipsa papetariei si greutatea achizitionarii s-au gandit sa inceapa aceasta afacere.
DB: In ce sens s-a schimbat mentalitatea consumatorului in acest interval de timp?
ED: Fata de acum 15 ani, cand nu existau astfel de firme in tara, in prezent Romania este o piata a clientilor care asteapta ca cineva din domeniul papetariei sa vina sa le ridice comanda, sa o livreze, sa o monteze daca e cazul, iar apoi sa o inlocuiasca pe cea uzata.
DB: Ati anuntat ca luati in calcul vanzarea Austral catre o companie internationala. Exista negocieri concrete?
ED: Este adevarat, insa momentan suntem la nivel de tatonare, deoarece exista multe firme care isi manifesta interesul. Suntem la faza in care ei cer niste cifre, unele date.
DB: La cat va evaluati compania?
ED: Pana nu exista o negociere concreta nu pot da o estimare.
DB: In cati timp credeti ca ati putea vinde compania?
ED: Aceste negocieri pot dura de la cateva luni, la cativa ani.