In timp ce importurile „ieftine” sunt incurajate de retelele de retail, agricultorilor romani li se pun piedici fiscale, iar interesele importatorilor de volume mari si lipsa unei sustineri din partea statului transforma piata romaneasca in scena celor mai dure „experimente” in materie de preturi de consum, spun ei.
Desi produc legume si fructe ecologice de multe ori superioare calitativ celor din import, producatorii romani se vad in situatia de a nu avea unde sa isi vanda produsele. Marile retele de supermarketuri si hipermarketuri, care deservesc o mare parte din consum in marile orase, au limitat practic accesul producatorilor autohtoni la consumator, nivelul taxelor cerute de retaileri fiind mult prea mare pentru puterea financiara a agricultorilor, acuza acestia.
[quote=Dragos Frumosu, presedinte Federatia Nationala a Sindicatelor din Industria Alimentara]Marile retele vand produse din import pentru ca sunt mai ieftine sau pentru ca obtin discounturi mai mari de la importatori[/quote]
„Taxele pe care hipermarketurile le practica sunt prohibitive, iar accesul la aceste piete este practic imposibil. Taxele de acces sunt intre 3.000 si 10.000 de euro si se platesc periodic. Sunt taxe de raft, de vanzare, taxa de catalog, taxa pe cifra de afaceri si alte obligatii financiare pe care multi producatori romani nu le pot plati. Aceste cheltuieli ridica pretul produselor cu cel putin 30%”, declara, pentru DailyBusiness, Niculae Stefan, presedinte Federatiei Agrostar, organizatia patronala din domeniul agricol.
„Iar rezultatul se vede la raft. In timp ce agricultura romaneasca se zbate in faliment, speculatorii fac profituri de miliarde, vanzand romanilor legume, fructe si carne la preturi mai mari decat in restul Europei”, spune Stefan.
„Piata romaneasca este practic blocata de interesele speculatorilor dar si al supermarketurilor. Degeaba se straduie agricultorii romani sa produca fructe si legume de calitate, ecologice, daca nu au cui sa le vanda. Marile retele vand produse din import, pentru ca sunt mai ieftine sau pentru ca obtin discounturi mai mari de la importatori”, declara, pentru DailyBusiness, Dragos Frumosu, presedinte Federatia Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara.
„Alternativa ar fi iti vinzi produsele la magazinul propriu, sau sa eviti marile orase, unde consumul e monopolizat de supermarketuri. Asta inseamna insa sa cauti falimentul cu lumanarea”, mai spune Frumosu.
Replica Angst: Vina nu este a magazinelor
In timp ce retelele de supermarketuri au declarat, in repetate randuri, ca nu comenteaza public politica de achizitii, fiind vorba de reglementari proprii ce tin de activitatea societatilor respective, Sorin Minea, presedintele Romalimenta, patronatul din domeniul alimentatiei, dar si presedinte al lantului de magazine Angst, spune ca vina pentru aceasta situatie nu apartine neaparat marilor retaileri. Faptul ca legumele si fructele romanesti, de pilda, nu se afla in rafturile supermarketurilor, se datoreaza unui cumul de factori ce include pretul, facilitatile oferite de importatori si inexistenta unei oferte autohtone concurentiale.
„Carrefour, Cora, Metro si celelalte firme care vand produse alimentare, legume si fructe pe piata romaneasca au incercat intotdeauna sa promoveze produsele romanesti. Asta pot sa va spun sigur”, spune Minea.
[quote=Sorin Minea, presedinte Angst si Romalimenta] Pentru a concura importatorii, agricultorii ar trebui sa se uneasca si sa propuna o oferta comuna catre retaileri. Atata timp cat tii de pret, nu oferi niciun discount si nu stii sa negociezi, in orice piata libera vei pierde[/quote]
Atata timp insa cat ofertele din tara sunt incomparabile cu cele din import, este greu sa o alegi pe cea autohtona. Este totusi o economie de piata in care pretul conteaza”, spune Sorin Minea, din dubla sa calitate de presedinte al patronatului din domeniul alimentatiei si presedinte al grupului Angst, cu afaceri in agricultura si cu o retea de retail la nivel national.
„Pentru a concura importatorii, agricultorii ar trebui sa se uneasca si sa propuna o oferta comuna catre retaileri. Atata timp cat tii de pret, nu oferi niciun discount si nu stii sa negociezi, in orice piata libera vei pierde. Din pacate, si subliniez asta, importatorii, speculatorii au inteles asta foarte bine si de aceea avem acum un adevarat monopol pe fructe si legume, dar si pe importurile de carne si alte alimente”, mai spune presedintele Angst.
Reprezentantii Carrefour, unul dintre cei mai important retaileri de pe piata romaneasca, nu au putut fi contactati marti pentru a comenta acest subiect.
Subventiile statului, inutile si chiar paguboase pentru agricultura
Specialistii din domeniul agricol spun ca piata produselor alimentare din Romania ar putea sa iasa din acest blocaj, in care importatorii dicteaza, doar prin interventia Guvernului care ar trebui sa stimuleze in mod real si eficient productia romaneasca.
„Degeaba vii si dai, de pilda, 200 de milioane de euro la programul Fermierul in 2008, daca nu urmaresti cum se cheltuie banii, daca ajung la cei care produc produse de calitate si cu potential in piata”, spune presedintele Romalimenta.
„Atata timp cat guvernul se lauda ca sustine agricultura, pompand anual fonduri de sute de milioane de euro in agricultura, fara insa a se implica pe lantul de la producator la retailer, fondurile se vor risipi. Iar noi vom plati de doua ori pentru aceleasi produse – odata prin subventii, iar a doua oara prin pretul de la raft”, declara presedintele Federatiei Agrostar, Niculae Stefan.
Producatorii si retailerii cred ca piata agro-alimentara ar putea fi pusa pe fagasul normal, al unei concurente reale, doar in conditiile in care statul va lua masuri concrete pentru eliminarea pietei negre din domeniu, care depaseste 50%.
„Atata timp cat nu vor fi luate masuri fiscale concrete de reducere a TVA la alimente, de stimulare a investitiilor in agricultura, toti banii trimisi in agricultura vor fi cheltuiti in van”, este de parere presedintele Federatiei Agrostar, Niculae Stefan.
De la alternativa ecologica, la decizia consumatorilor
Specialistii estimeaza ca piata romaneasca a alimentelor se va reglementa in urmatorii ani pe masura ce romanii isi vor schimba obiceiurile de consum.
„In momentul in care nu vom mai cumpara fructe si legume dupa aspect si vom refuza sa platim 6 lei pe kilogramul de rosii aduse din Argentina, situatia din piata se va reglementa de la sine”, spune Dragos Frumosu, unul dintre purtatorii de cuvant al industriei alimentare.
Niculae Stefan, presedinte Federatiei Agrostar, observa ca in prezent consumul este la cote record, urmare a cresterii nivelului de trai din ultimii ani.
„E un fenomen care s-a petrecut in toate fostele tari comuniste care au intrat in UE. Si la ei, preturile au crescut pe fondul importurilor, dar apoi piata s-a autocorijat, pe masura ce clientii au refuzat sa mai cumpere produse scumpe si artificiale din import. Astfel, de la ei au disparut celebrele pulpe americane, perele uriase si fara gust din Turcia si merele si cartofii dopati din China. Pe viitor, acest fenomen de va intampla si la noi, pe masura ce romanii vor redescoperi produsele ecologice, traditionale”, este de parere Stefan.