Intr-un comunicat de presa, dat publicitatii miercuri, jucatorii din alimentatie si agricultura spun ca decizia trebuie luata pentru a preveni accentuarea aglomerarilor de trafic, disparitia zonelor verzi si a terenurilor de joaca sau cresterea pretului terenului in zonele de locuit.
„Toate magazinele de tip supermarket sau hipermarket, care, in opinia noastra reprezinta acelasi lucru, nu au ce cauta in oras. In toate tarile civilizate, acestea sunt situate in afara oraselor sau cel mult la periferie”, a declarat, pentru DailyBusiness, presedintele RomAlimenta, Sorin Minea. „Vom cere, intr-o prima faza, autoritatilor, sa nu mai acorde autorizatii pentru constructia unor noi astfel de unitati in orase, iar apoi, in masura posibilitatilor, sa fie relocate si cele deja construite”, a mai spus Minea.
Pe de alta parte, este necesara o analiza realista referitoare la avantajele aduse comunitatilor locale de construirea unui supermarket nou deoarece crearea unor locuri de munca poate duce la disparitia altora, se mai spune in comunicat.
Producatorii cer o lege speciala pentru supermarketuri
In acelasi document, patronatele si sindicatele din industria alimentara propun elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale in vederea eliminarii abuzurilor de putere exercitate de supermarketurile din Romania asupra producatorilor nationali prin impunerea unor conditii contractuale excesive.
„Din cauza acestor conditii contractuale excesive, producatorii din Romania ajung sa lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, rata de profit a producatorilor fiind una extrem de mica. Pe fondul lipsei de crestere semnificativa a profitului producatorilor, corelativ nu exista un orizont de crestere semnificativa a salariatilor din agricultura si din industria alimentara”, se arata in comunicatul emis, miercuri, de organizatiile din agricultura si alimentatie.
Subiectul practicilor anticoncurentiale in domeniul retailului modern a fost prezentat pe larg de DailyBusiness, intr-o serie de analize de piata, precum Producatorii romani ameninta hipermarketurile cu represalii concrete.
Patronatele si sindicatele sustin ca supermarketurile folosesc in relatiile cu furnizorii un sistem de practici discriminatorii si anticoncurentiale impunand producatorilor sa nu comercializeze altor magazine produse la preturi mai mici.
„Aceste practici conduc la cresterea artificiala a preturilor pe piata, dar si la disparitia magazinelor de proximitate (specializate) deoarece conditiile impuse de supermarketuri elimina producatorii mici, locali, traditionali care nu pot satisface volumele si conditiile impuse (de livrare, financiare, etc.)”, se arata in comunicat.
De asemenea, „lipsa de transparenta” a constituirii pretului de raft creeaza confuzie in randul consumatorilor in ceea ce priveste adaosul comercial real. Prin folosirea „taxelor ascunse” se ajunge la o crestere artificiala a preturilor de vanzare, iar profitabilitatea supermarketurilor poate ajunge pana la 60%, in timp ce producatorii si consumatorii inregistreaza pierderi.