Potrivit unui ordin al ministrului Mediului, publicat pe 13 iunie 2009 in Monitorul Oficial, persoanele care inlocuiesc masinile prin programul Rabla vor putea folosi leasingul si creditul pentru finantarea achizitiei. Inainte de adoptarea acestei masuri, cei care voiau sa-si schimbe automobilul prin intermediul acestui program aveau doar doua posibilitati: bani cash sau credit.
De asemenea, un proprietar poate beneficia de mai multe prime de casare, prin achizitionarea mai multor autovehicule noi, in schimbul predarii spre casare a unui numar echivalent de masini uzate, precizeaza actul normativ.
Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing, considera ca aceasta extindere este extrem de tardiva pentru a incetini declinul pietei de leasing, avand in vedere faptul ca leasingul reflecta nivelul investitiilor din economia reala si ca relansarea economica nu se intrevede inca.
Totodata, Dan-Cristian Pelcuta, sales manager al NBG Leasing, spune ca extinderea programului Rabla la finantarile in leasing nu va avea un impact major asupra pietei de profil si ca aceasta extindere este foarte probabil sa nu aiba rezultatele scontate.
„Nu sunt sanse ca extinderea programului Rabla sa fie in masura sa stopeze declinul pietei de leasing”, a subliniat Pelcuta, spunand ca efectul asupra declinului pietei de leasing va fi ca o „picatura intr-un ocean”.
Liviu Serban, director general responsabil de divizia de vanzari al VB Leasing, considera ca aceasta hotarare nu va influenta evolutia actuala a pietei de leasing, ce a avut o scadere de 75% in primul trimestru.
In schimb, Kurt Leitner, CEO al Porsche Finance Group, a spus ca „extinderea programului Rabla nu poate insemna decat un plus pentru piata de leasing, mai ales din moment ce pana acum clientii nu puteau participa la programul Remat decat daca achizitionau o masina cu banii jos sau prin credit auto”.
„Aceasta inseamna mai multe variante pentru cei care vor sa participe la programul Remat”, a adaugat Leitner.
Finantarile prin Rabla, estimate la sub 1% din piata de leasing
Reprezentantul VB Leasing estimeaza ca atat ponderea contractelor de leasing prin programul Rabla, cat si valoarea acestora va fi mai mica de 1% din totalul pietei de leasing, „deoarece aceste contracte vor avea ca obiect finantat bunuri cu preturi foarte scazute”.
„Avand in vedere ca piata leasingului se estimeaza a se cifra la finalul acestui an in jurul sumei de 3,85 miliarde euro (in scadere cu 20% fata de finalul lui 2008), iar alocarile totale catre Fondul de Mediu pentru programul Rabla insumeaza aproximativ 7,6 milioane euro, din calcule reiese o pondere estimata de 0,19%-0,2%”, a explicat oficialul NBG Leasing, Dan-Cristian Pelcuta.
El a mentionat ca se asteapta la un numar foarte mic de cereri pe acest segment din cauza nesigurantei populatiei legate de locul de munca si implicita reticenta la contractarea de noi datorii pe termen mediu sau lung (indusa de altfel si de majorarea dobanzilor la nivelul pietei), cat si prin prisma gradului maxim de indatorare aplicat in prezent de catre NBG Leasing persoanelor fizice – 35% din veniturile lunare nete eligibile.
„Sub rezerva imbunatatirii perspectivei economice, prognozam ca vanzarile noastre corelate cu acest program sa reprezinte circa 18-22% din finantarile BCR Leasing pe segmentul auto, pana la sfarsitul anului”, a spus Stanescu, directorul general al BCR Leasing.
Piata in S1: scadere de cel putin 50%
Deocamdata, asociatiile din domeniu nu au facut publice datele oficiale privind evolutia pietei de leasing din primele 6 luni ale acestui an, insa jucatorii din piata considera ca aceasta a avut o scadere de cel putin 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
In primele 6 luni ale anului trecut, piata de leasing a avut o valoare de 2,94 miliarde euro, in crestere cu 36% comparativ cu aceeasi perioada din 2007, conform Asociatiei Societatilor Financiare – ALB Romania.
„In medie estimam ca piata a scazut cu aproximativ 50%-60% la 30 iunie 2009”, a declarat Dan-Cristian Pelcuta, sales manager al NBG Leasing.
Liviu Serban, reprezentantul VB Leasing, este de parere ca scaderea de 75% inregistrata in primele 3 luni ar putea sa se mentina pana la sfarsitul anului.
„Scaderea pietei auto a afectat piata de leasing. Iin aceasta perioada clientii prelungesc durata de utilizare a masinilor si amana decizia de a achizitiona un nou autoturism”, a spus Kurt Leitner, oficialul Porsche Leasing.
Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing, a mentionat ca dupa scaderea severa a pietei inregistrata in primul trimestru (de 75%) si dupa eforturile companiilor de leasing si ale clientilor lor de a face fata efectelor crizei, se astepta ca declinul sa inceapa sa se stabilizeze treptat.
„Cu toate acestea, nici dupa prima jumatate a anului, situatia economica la nivel macro nu pare sa se fi deblocat. Persista aceeasi conjunctura a pietei, caracterizata prin diminuarea vanzarilor de vehicule noi, inghetarea pietei imobiliare, disparitia treptata a cererii de echipamente de constructii, dublate de dificultatea sau imposibilitatea companiilor si a persoanelor fizice de a face investitii pe termen lung”, a spus Stanescu.
El a precizat ca rezultatele obtinute de BCR Leasing in cel de-al doilea trimestru sunt usor superioare celor din primul trimestru, fara a mentiona insa valoarea finantarilor.
In privinta ponderilor, leasingul auto a reprezentat circa 58% din portofoliul BCR Leasing la 30 iunie 2009, leasingul de echipamente – circa 20%, iar segmentul de leasing imobiliar a ocupat peste 22% din portofoliu.
Valoarea finantarilor acordate de NBG Leasing in primul semestru se ridica la 55,5 milioane euro (valoare de achizitie fara TVA), in scadere cu aproximativ 39,7% fata de nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut. Pentru intregul an, compania se asteapta la atingerea unui nivel de 65%-70% din totalul finantarilor inregistrate la finele lui 2008 (180 milioane euro).
In acelasi timp, VB Leasing a inregistrat o scadere de 60% a valorii bunurilor finantate, pana la 34,5 milioane euro. Targetul pentru acest an este de 65,5 milioane euro.