Inițiatorii proiectului de lege spun că prin această măsură se va îmbunătăți relația cetățenilor cu statul, în sensul optimizării transferurilor, printre care: primirea indemnizațiilor sociale, plata taxelor și a impozitelor, după cum este subliniat în nota de fundamentare a viitoarei legi.
Potrivit expunerii de motive, prin aprobarea Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative privind incluziunea financiară se va îmbunătăți și colectarea taxelor de către stat.
„Acțiunile de deschidere, administrare, retragere, interogarea soldului, plățile online și închiderea contului de bază, folosit în relația cetățeanului cu statul, vor fi lipsite de comisioane, în limita veniturilor de natură salarială plătite de angajator, a pensiilor, indemnizațiilor și alocațiilor de asistență socială plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii și Solidarității sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, orașelor, muncipiilor, sectoarelor municipiului București, județelor și municipiului București”, se menționează în documentul citat.
Excepție de la această obligativitate ar face doar persoanele considerate vulnerabile, care potrivit legii sunt persoane cu un venit lunar ce nu depășește echivalentul a 60% din câștigul salarial mediu brut pe economie (peste 6.000 de lei în prezent) sau cu un venit în ultimele șase luni ce nu depășește echivalentul a 60% din câștigul salarial mediu brut pe economie.
Proiectul de act normativ stipulează că „instituțiile de credit nu vor putea refuza o cerere privind deschiderea unui cont de plăți cu servicii de bază, decât în cazul în care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o încălcare a dispozițiilor privind prevenirea spălătii banilor și combaterea finanțării terorismului”.
„Asigurându-se o perioadă rezonabilă de tranziție, astfel încât să se poată operaționaliza sistemele moderne de plată, începând cu data de 1 ianuarie 2026, instituțiile publice au obligația să asigure încasările în numerar doar prin unităţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. – S.A., prin Compania Naţională „Poşta Română” – S.A, prin intermediul altor instituții de credit și prin servicii automate ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote și monede, pe bază de convenţii încheiate cu persoanele abilitate, cu condiţia asigurării fondurilor necesare achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni, astfel încât încasările și plățile în numerar să fie efectuate în condiții de siguranță, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare”, se mai arată în document, potrivit Adevărul.
Citește și: Bugetul UE pentru 2024 a fost aprobat. Câte miliarde sunt puse la bătaie