Actiunea face parte dintr-un amplu proiect coordonat de Comisia Europeana prin DG SANCO, denumit Internet Sweep.
Investigatiile s-au desfasurat simultan in 29 de state membre ale Retelei de Cooperare in Domeniul Protectiei Consumatorilor – CPC (statele membre ale Uniunii Europene, plus Norvegia si Islanda). La nivel european au fost [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-new-media/de-ce-se-scumpeste-creditul-de-pe-site-pana-la-banca-72563/]verificate in total 562 de website-uri[/url] apartinand unor institutii financiare sau intermediari de credite.
Conform procedurii de desfasurare a actiunii comune, in prima etapa s-a realizat o [b]verificare succinta[/b] a website-urilor, care a urmarit: verificarea informatiilor privind identitatea si adresa geografica a comerciantului; verificarea publicitatii la creditul de consum; verificarea informatiilor privind caracteristicile principale ale creditului oferit; verificarea informatiilor privind costul total al creditului, incluzand toate comisioanele si taxele, precum si modul de prezentare; depistarea informatiilor agresive sau inselatoare.
In Romania, ANPC a selectat pentru verificare 20 de website-uri ale institutiilor financiare. Dintre acestea, la 11 website-uri au fost [b]identificate urmatoarele nereguli[/b]:
-nu se afiseaza un exemplu reprezentativ sau exemplul este sumar;
-nu se precizeaza costurile incluse in DAE;
-nu se mentioneaza valoarea totala platibila de consumator (credite).
Conform procedurii de desfasurare a Sweep Internet 2011, in a II-a etapa a proiectului se vor intreprinde actiunile care se impun pentru corectarea neregulilor constatate.
Dintre cele 562 de website-uri verificate la nivelul CPC (statele membre ale Uniunii Europene, plus Norvegia si Islanda), 393 de website-uri, reprezentand 70% din numarul total, au fost selectate pentru investigatii suplimentare.
[b]Problemele principale identificate[/b] la nivelul CPC au fost:
-lipsa informatiilor obligatorii in publicitatea pentru credite: in cazul a 258 dintre site-uri (46%) lipseau informatiile standard, asa cum este prevazut in Directiva privind creditul de consum, de exemplu: valoarea DAE – informatie esentiala pentru a compara ofertele, durata contractului de credit, informatiile conform carora costurile suplimentare (de ex. asigurare) sunt sau nu incluse in costul total;
-omisiunea informatiilor esentiale despre oferta: in cazul a 244 dintre site-uri (43%) nu erau oferite informatii clare asupra tuturor costurilor, de exemplu informatii privind: tipul dobanzii (fixa, variabila), costurile aplicabile sau durata creditului;
-prezentarea inselatoare a costurilor in cazul a 116 site-uri (20%).
In urmatoarele saptamani si luni, operatorii economici vor fi contactati de catre autoritatile nationale si li se va solicita sa ofere clarificari sau sa-si corecteze site-urile. Nerespectarea acestei obligatii, in functie de legislatia nationala aplicabila, poate duce la proceduri judiciare care au drept rezultat [b]aplicarea de amenzi sau chiar inchiderea site-urilor[/b]. Autoritatile nationale de aplicare a legii sunt chemate sa raporteze Comisiei Europene pana in toamna anului 2012. Comisia va intocmi un raport privind rezultatele.