„In trimestrul 1 al acestui an, consumul pungilor din material care nu este biodegradabil (supuse ecotaxei) a scazut intre 27% si 30% fata de trimestrul 1 al anului trecut”, au spus pentru DailyBusiness.ro reprezentantii Ministerului Mediului.
Ca urmare a introducerii eco-taxei, Asociatia Fondului pentru Mediu (AFM) a incasat in primul trimestru aproape 965.000 lei (226.000 euro), conform datelor furnizate de Ministerul Mediului.
Reprzentantii ministerului au precizat ca unii membri ai Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) distribuie in prezent numai pungi biodegradabile sau reutilizabile, ceea ce ar putea determina o scadere si mai mare a consumului de pungi nebiodegradabile.
Adriana Pita, sefa departamentului de comunicare corporate si PR de la Real Hypermarket Romania, remarca diminuarea consumului de pungi nebiodegradabile. „Comparativ cu anul trecut, consumul de pungi s-a diminuat considerabil, majoritatea clientilor incepand sa foloseasca pungi reutilizabile”.
Ce spun marii retaileri
Andreea Mihai, director de marketing Carrefour Romania, spune ca pana in acest moment nu are semnale negative privind trecerea de la pungile gratuite la cele contra-cost.
„Clientii au inteles necesitatea protejarii mediului inconjurator si s-au adaptat noilor cerinte”, a mentionat Andreea Mihai.
Adriana Pita de la Real Hypermarket Romania, are o parere similara.
„Clientii nostri au inteles in marea lor majoritate importanta limitarii consumului de pungi din plastic pentru protejarea mediului inconjurator. Nu am inregistrat reactii negative si nici plangeri in momentul in care am intrerupt furnizarea de pungi gratuite, inlocuindu-le cu sacose biodegradabile, oferite contra cost”, a spus Adriana Pita.
In ceea ce priveste evolutia vanzarilor de sacose degradabile, reprezentantii marilor retaileri apreciaza ca acestea au reusit sa substituie cu succes pungile neprietenoase cu mediul.
Conform Ministerului Mediului, pungile degradabile si reutilizabile acopera in primul trimestru din 2009 circa jumatate din scaderea consumului de ne-degradabile.
Practic, consumatorii fie si-au redus consumul de pungi, fie au inceput sa aduca sacose de acasa atunci cand merg la cumparaturi.
Andrada Vrapciu, sef departament comunicare Metro, spune ca vanzarile de sacose de hartie oscileaza de la o luna la alta, din momentul introducerii lor pe piata, fara sa se observe o tendinta de crestere sau descrestere.
Andreea Mihai apreciaza la randul sau ca vanzarile pungilor biodegradabile au fost relativ constante in ultimele 4 luni, intrucat „clientii s-au obisnuit sa vina pregatiti cu pungi sau sacose”.
Ea a mentionat insa ca „un mare succes au avut sacosele Natura, care sunt schimbate gratuit atunci cand se degradeaza”.
Andreea Mihai este de parere ca, cel mai probabil, pungile din plastic nu vor disparea complet. „Din acest punct de vedere, totul va depinde de legislatia in domeniu”, a mentionat directorul de marketing al Carrefour Romania.
Reteaua franceza de hipermarketuri nu mai vinde in prezent, la case, niciuna din pungile pe care clientii le puteau gasi anul trecut.
Prima tara care a introdus astfel de taxe pentru ambalajele din plastic a fost Irlanda, in 2002. Masura a determinat, la doar un an de la introducere, o scadere cu 80% a consumului de pungi de plastic, de la 1,2 miliarde de pungi de plastic la 230 milioane anual.