Primele scumpiri generate de majorarea TVA au aparut deja pe piata la producatorii de tigari si la benzinarii. Retailerii au anuntat ca vor mentine neschimbate doar preturile produselor din cataloage, ceea ce duce la concluzia ca restul produselor se scumpesc.
Cei mai afectati de aceste cresteri de preturi vor fi bugetarii, care reprezinta nu mai putin de 1,4 milioane persoane, adica un sfert din populatia activa a tarii, si a caror putere de cumparare poate scadea cu pana la 40%.
Astfel, pe de o parte, bugetarii vor trebui sa faca fata diminuarii cu 25% a salariilor. La aceasta se adauga o o scumpire a produselor care vin din import (adica 75% din bunurile pe care romanii le consuma), cu circa 4-5% in ultimele doua luni, ca urmare a deprecierii leului in fata euro. Analistii considera ca aceasta majorare ar putea fi de durata si ca leul ar putea ramane in apropierea nivelului de 4,3 lei/euro un interval mare de timp.
In fine, produsele s-ar putea scumpi suplimentar din cresterea TVA cu 5%, din cauza majorarii taxei de la 1 iulie.
Privatii, afectati la randul lor inca de anul trecut de scaderi salariale, vor avea de suportat scumpirile din depreciere si TVA, care inseamna o diminuare a puterii de cumparare cu 10%, dupa cum am vazut mai sus.
La toate cresterile de preturi se adauga taxe mai mari la masini si, poate, de la anul, si la locuinte (in prezent fiind impozitati in plus doar cei care detin mai multe imobile). Se anunta de asemenea diminuarea subventiilor pentru energia termica. Toate aceste costuri suplimentare conduc spre o scadere cu 40% a puterii de cumparare a bugetarilor si cu 15% a lucratorilor din mediul privat.
Consecinta reducerii acute a puterii de cumparare este de asteptat sa se vada in timp scurt asupra tuturor business-urilor din mediul privat, in conditiile in care consumul se va reduce. Atat comerciantii cat si bancile au anuntat ca au planuri de solutii prin care sa usureze sarcina romanilor. Marii comercianti au transmis deja pietei ca vor pastra pentru o perioada preturile la raft neschimbate, iar bancile au anuntat ca au solutii pentru restructurarea datoriilor clientilor.
Chiar si asa, daca in cele din urma toate majorarile generate de conditiile pietei vor fi transpuse de comercianti in preturi, este greu de presupus cum vor face acestia fata unei scaderi a puterii de cumparare a romanilor ce ajunge, pentru un sfert dintre clienti, la 40%.
Preturi intoarse la valorile dinainte de cresterea TVA?
Specialistii sunt de parere ca majoritatea firmelor care in prezent se grabesc sa creasca preturile vor reveni curand asupra deciziilor, pentru a nu isi submina afacerile.
Un exemplu de urmat ar fi cel din Ungaria, tara care a recurs anul trecut la cresterea TVA, crede Nicolae Chidesciuc, economist sef al ING Bank Romania. „La prima luna dupa cresterea TVA cu peste 4 puncte procentuale preturile au urcat cu doar 1,5%, iar in urmatoarea luna inflatia a inregistrat chiar un regres, de 0,3 %, asa ca per ansamblu majorarea din TVA a fost resimtita in preturi in procent de 1,2%”, a remarcat specialistul ING.
In Romania, situatia este, ca de obicei, atipica. „Preturile au crescut destul de alert in criza, desi consumul a scazut, iar majoritatea pietelor europene au operat scaderi de tarife”, observa Chidesciuc.
In opinia sa, pe fondul scaderii suplimentare de consum venita din ultimele evenimente din economie, singura sansa a companiilor pentru a se mentine in cursa ar fi sa isi ajusteze preturile.
Preturile la raft nu vor reveni prea rapid insa la nivelurile de dinainte de majorari, crede Ilie Serbanescu. El crede ca managerii de companii vor jongla permanent, incercand sa faca fata presiunilor actionarilor, care le vor cere sa faca profit, si deci sa tina la preturi, si cele impuse de piata, unde cererea scade, ceea ce ar trebui sa conduca in mod normal la o scadere a preturilor.
Ieftiniri poate, dar pomeni sigur nu
Inertia mare a managerilor locali nu va conduce, probabil, companiile in situatia de a umbla la preturi intr-o maniera agresiva, asa incat sa vedem aparand pe piata promotii uluitoare sau scaderi accentuate de tarife, asa cum s-a intamplat in restul Europei, crede Serbanescu.
El atrage atentia si ca exista domenii unde preturile ar putea sa cunoasca permanent o traiectorie ascendenta de acum incolo: „Companiile furnizoare de utilitati, care au monopol pe piata locala, vor creste cu siguranta preturile”, crede el.
In lipsa unor oferte pe masura puterii de cumparare a romanilor, vanzarile vor cunoaste o contractie substantiala, iar piete care specialistii estimau ca se vor revigora anul acesta, cum ar fi cea imobiliara sau a creditului, vor ramane mult timp pe scadere, este de parere Nicolae Chidesciuc de la ING.
Ilie Serbanescu crede ca economia locala va inregistra scadere si in 2010, si in 2011. Nicolae Chidesciuc estimeaza ca anul viitor economia locala ar putea reintra pe crestere. El este de parere ca reforma sectorului public si scaderea deficitului bugetar pot trezi increderea investitorilor straini care ar putea lua din nou in vizor Romania, contribuind la cresterea economica.