Cu toate că „epoca petrolului” nu este nici pe
departe pe sfârșite, se pare că fundamentele pieței sunt date peste cap.
Cauzele ce au condus la acest dezechilibru – prețurile scăzute ale petrolului,
producția excedentară și creșterea competiției pe piață – sunt dublate de o
percepție din ce în ce mai răspândită conform căreia industria funcționează
într-o lume în care utilizarea hidrocarburilor ce produc gaze cu efect de seră
va fi tot mai limitată.
În acest context, directorii de companii
energetice trebuie să decidă dacă vânzările și obiectivele pentru investiții
plănuite pentru anul 2016 sunt conforme cu obiectivele strategice pe termen
lung. Pe scurt, ei trebuie să revizuiască strategia, să continue producția și
să inoveze.
„Este o sarcină dificilă, însă nu imposibilă”, spune Andreea Mitiriță,
Director, Consultanță Fiscală, PwC România și liderul echipei de servicii
fiscale pentru sectorul energetic, minier și de utilități.
„Binecunoscutul aforism al lui Churchill despre
capcanele unei planificări defectuoase merită rememorat în astfel de vremuri
turbulente. Este nevoie de un plan pentru gestionarea incertitudinilor, unul
care nu doar să țină cont de condițiile actuale de piață, dar care să și
reușească, în același timp, să deschidă calea pentru noi scenarii de succes
pentru companii în contextul „noii normalități”.
„Directorii
generali vor continua să se confrunte cu o multitudine de întrebări – de
exemplu, oare ar trebui ca marile companii integrate de petrol și gaze să
parieze și mai mult pe tehnologiile cu emisii scăzute de dioxid de carbon? Și
oare se vor trezi operatorii din explorare și producție petrolieră cu stocuri
întregi de rezerve petroliere inutilizabile – ca urmare a constrângerilor de
mediu? Este esențial ca directorii să fie nu numai bine informați, ci și
capabili să răspundă prompt și eficient la astfel de întrebări.”
Raportul asupra tendințelor din sectorul
energetic pentru anul 2016 indică trei măsuri utile pentru trasarea unui plan
eficient:
1.
Revizuirea strategiei: Orice pas greșit sau planuri prea ambițioase pot fi fatale
într-un astfel de climat dificil. În locul urmăririi tuturor oportunităților de
piață ar fi de preferat o revizuire a strategiei pentru a identifica punctele
forte ale companiei și zonele cu potențial de creștere, în care compania poate
excela și își poate depăși competitorii.
Prea
multe companii care aveau ca obiect de activitate explorările de țiței și gaze
s-au reorientat spre producție, însă au descoperit ulterior că amploarea
acestor operațiuni, precum și capitalul și competențele necesare pentru
desfășurarea acestora, consumau toate resursele companiei și afectau calitatea
tuturor activităților întreprinse.
2.
Continuarea producției: Oricât de apăsătoare devine
situația și chiar dacă este tentantă această soluție de întrerupere a
producției, ar fi de preferat evitarea tăierilor arbitrare de costuri – acestea
pot afecta agilitatea companiei, lăsând-o vulnerabilă în fața evoluției pieței.
În schimb, ar fi utilă redirecționarea finanțării către ariile de creștere care
pot produce venituri în mod eficient și sigur, datorită diferențierii
capacităților.
De asemenea, companiile ar trebui pe cât posibil
să își îndrepte investițiile către programe care să le faciliteze producția
competitivă de țiței cu emisii cât mai reduse de dioxid de carbon. Chiar și
companiile energetice integrate ar trebui să se uite cu atenție la
posibilitățile de diversificare graduală și să se îndrepte treptat către
tehnologii cu o amprentă redusă de carbon, cum ar fi cele care folosesc
combustibili de tranziție (gazul natural) sau surse regenerabile precum cea
eoliană, solară sau provenită din biocarburanți.
3.
Inovație:
Tehnologia este vitală. Companiile de
petrol și gaze trebuie să se folosească de noile tehnologii
disponibile pentru a inova, pentru a minimiza costurile și chiar și pentru a
adapta echipamentele existente la rafinarea și producția de energie
regenerabilă, ceea ce i-ar ajuta să atingă obiectivele de mediu. Cererea de
aplicații digitale pentru gestionarea câmpurilor petrolifere continuă să
crească, permițând operatorilor să conecteze și
să monitorizeze de la distanță mai multe platforme marine, dintr-un singur
centru aflat pe țărm.
„Pe măsură ce intrăm în al doilea an de prețuri
scăzute ale petrolului, fiecare operator din industrie se va confrunta cu
situații complexe. Este de o importanță vitală ca directorii executivi din
industria de petrol și gaze să se ridice la înălțimea provocărilor și să poată
identifica strategii robuste care să le permită repoziționarea companiilor pe
care le conduc, precum și capitalizarea atuurilor și oportunităților viitoare
pe piață. În
definitiv, măsurile pe care le iau acum vor fi decisive pentru trasarea
viitorului industriei pentru următorii zece ani”, a adăugat Andreea Mitiriță.