Statul roman cheltuieste inca mult pentru nevoi curente si aloca prea putin pentru investitii, iar anii viitori, Guvernul ar putea recurge la majorarea taxelor pentru a acoperi cheltuielile, mentioneaza cel mai recent raport al bancii.
Cheltuielile prevazute in bugetul de stat pe 2008 nu pot fi reduse intr-un an electoral, in conditiile in care Guvernul este minoritar si depinde de sprijinul acordat in parlament de anumite partide din opozitie.
Proiectia bugetara a Executivului pentru 2007 este, in opinia analistilor Raiffeisen, lipsita de realism: „Guvernul a proiectat venituri totale la buget de 39,3% din PIB, ceea ce inseamna o crestere cu 7,5 puncte din PIB fata de 2007”, mentioneaza acestia.
Veniturile la bugetul general consolidat sunt estimate de analistii Raiffeisen la 34-35% din produsul intern brut (PIB) in acest an, ceea ce ar duce la o diferenta de circa 4-5% din PIB fata de proiectiile bugetului, in timp ce o reducere a cheltuielilor pare putin probabila intr-un an electoral, acestea putand fi chiar mai mari, daca se maresc din nou salariile.
Guvernul miza la constructia bugetului pe 2007 pe o crestere economica accelerata, care ar fi trebuit sa sporeasca toate componentele veniturilor bugetare, precum si pe fondurile structurale de la Uniunea Europeana.
Insa dupa publicarea datelor executiei bugetare pe 2007, s-a putut constata ca guvernantii au supraestimat masiv veniturile din taxa pe valoarea adaugata (TVA), proiectate la 9,3% din PIB si care, in realitate, nu au atins decat 8% din PIB. De asemenea, intrarile din ajutoare externe si din fondurile de la UE au fost proiectate la 2,1% din PIB, cand in realitate ele nu au reprezentat decat 0,7% din PIB, arata raportul bancii austriece.
Incasarile din accize au fost supraestimate de asemenea, in timp ce veniturile din impozitul pe profit au fost in concordanta cu estimarile, iar cele din impozitul pe venit au depasit proiectiile.
Analistii Raiffeisen mentioneaza ca deficitele bugetare sunt normale pentru o tara care are de realizat investitii pentru a ajunge din urma alte state mai dezvoltate la nivel european. Totodata, datoria publica a Romaniei este foarte scazuta, de doar 12% din PIB in toamna anului trecut, mult sub plafonul stabilit in criteriile de convergenta nominala de la Maastricht, de 60% din PIB, ceea ce creeaza conditii pentru imprumuturi publice mari.
Insa, analistii Raiffeisen remarca faptul ca majoritatea cheltuielilor bugetare s-au indreptat spre cheltuieli curente si nu spre investitii durabile. „Cheltuielile din 2007 cu investitii de capital au fost mult sub cele proiectate in buget, iar sumele alocate initial pentru acest capitol au fost transferate in cursul anului catre cheltuieli curente”, se mentioneaza in raport.
Astfel, daca in bugetul aprobat de Parlament, cheltuielile pentru investitii de capital erau prevazute la 6,7% din PIB – fata de 3,9% in 2006 – cuantumul acestora a fost in realitate de doar 3,6% din PIB, arata analistii Raiffeisen.
Totodata, acestia anticipeaza ca Guvernul va recurge la cresterea taxelor, pentru a acoperi deficitul bugetar generat de majorarea pensiilor. „Estimam ca bugetul de pensii ar putea avea in 2009 un deficit de peste 2% din PIB, care va trebui finantat din tranferuri de la bugetul de stat sau prin largirea deficitului bugetar. Pentru a asigura sustenabilitatea finantelor publice, majorarile de taxe par inevitabile in urmatorii ani”, apreciaza analistii Raiffeisen.