In 2009, PIB-ul s-a redus cu 7%, dupa cresterea puternica de 7,4% inregistrata in 2008.
Cu toate ca in T2 2010 s-a inregistrat o crestere de 0,3% a PIB-ului fata de trimestrul anterior, aceasta este cu 0,5% mai mic decat in T2 2009.
Astfel intervalul de crestere este doar un scurt ragaz inaintea noului val de recesiune preconizat pentru cea de-a doua jumatate a anului.
De altfel, fara a tine cont de cresterea din cel de-al doilea trimestru a PIB-ului, fortele recesiunii s-au intensificat deja, fiind sporite de presiunea exercitata asupra bugetelor familiale de majorarea TVA, dar si de cresterea indicelui preturilor de consum de peste 7% din 2010 si care la sfarsitul anului va ajunge la 8%.
Cheltuielile de consum, care crescusera incurajator in cea de-a doua jumatate a lui 2009, au scazut din nou in prima jumatate a acestui an, fiind posibila sporirea ratei declinului in cea de-a doua jumatate a anului. Prin urmare, se preconizeaza acum reducerea cheltuielilor de consum cu aproape 5% anul acesta, in plus fata de scaderea brusca de 9,4% din 2009.
Scaderea cererii interne cumulata cu perspectiva unei cresteri mici a zonei euro vor afecta capacitatea de redresare a productiei industriale inceputa in primul trimestru al acestui an. Asadar, pe fondul unui excedent de capacitate situat inca la nivele ridicate si al increderii reduse a antreprenorilor si mediului de afaceri, este foarte probabil ca orice redresare a investitiilor de capital sa fie amanata pentru a doua jumatate a anului viitor.
Increderea consumatorilor va ramane la un nivel redus date fiind reducerile de personal din sectorul public conform acordului cu FMI si in ciuda majorarii tintei de deficit bugetar pentru 2010 la circa 7% din PIB comparativ cu tinta initiala de 5,9%. In plus guvernul a anuntat ca va fi necesara o noua negociere cu FMI la expirarea in mai 2011 a acordului de imprumut de tip standby in valoare de 20 miliarde de euro.
Refuzand emiterea titlurilor de stat cu randamente mai mari de 7%, guvernul se confrunta in prezent cu tot mai multe intarzieri la plata sumelor datorate de entitatile de stat companiilor private, lucru care, la randul sau, ar putea genera o criza acuta a creditelor la sfarsitul acestui an, se arata in raport.
Perspectiva este totusi incerta, dat fiind faptul ca redresarea situatiei exporturilor din T2 2010 va fi afectata de o noua slabire a economiei din zona euro, in timp ce intrarile de sume provenite din transferurile de fonduri efectuate de catre lucratorii din UE vor fi supuse unei si mai mari presiuni.
Pentru 2010 devine din ce in ce mai probabila o contractare a PIB-ului cu aproximativ 3% si cu 1% in 2011. O revigorare a cresterii economice este preconizata de-abia pentru anul 2012. Ea va fi datorata intensificarii investitiilor si consumului, insa riscurile pe termen scurt raman sporite semnificativ, conform raportului.
Corelat cu incertitudinile politice, profilul de crestere economica mult mai slaba decat cea preconizata, implica o probabilitate redusa ca Romania sa aiba deficitul bugetar de circa 3% din PIB pana in 2015. Prin urmare, obiectivul privind intrarea Romaniei in zona euro se va realiza in cel putin cinci ani de acum inainte, sau chiar mai mult decat atat, daca anul viitor urmeaza sa asistam la o criza mai profunda.