Sentinta in dosarul 14302/3/2011 si
motivarea acesteia au fost comunicate partilor in cursul saptamanii
trecute.
In aceasta speta,
Curtea de Apel apreciaza ca nu este indeplinita una din conditiile
necesare pentru declarea unei clauze abuzive – crearea unui
dezechilibru intre obligatiile partilor –
si, in consecinta, anuleaza hotararea initiala prin care comisionul
de risc a fost eliminat din contract.
”Scopul
comisionului de risc rezulta chiar din denumirea sa, respectiv de
acoperire a riscului de nerambursare a creditului, astfel incat in
Conventia de credit nu este necesara explicarea detaliata a sa.
Pentru intimati esential era sa cunoasca cuantumul comisionului de
risc si daca acesta era convenabil pentru ei. Legea 193/2000
stipuleaza doar obligativitatea unei formulari clare, neechivoce,
intr-un limbaj inteligibil a clauzelor contractuale, nu si
necesitatea explicarii motivelor care stau la baza perceperii
taxelor, comisioanelor, ori a dobanzilor”, se arata in sentinta
citata.
Hotararea poate fi atacata cu recurs,
insa este executorie, ceea ce inseamna ca banca va incepe procesul de
recuperare a sumelor.
Banca a fost reprezentata in acest
dosar de catre casa de avocatura Vilau & Mitel.
In ultimii ani, in urma OUG 50/2010, mai multi clienti ai bancilor din Romania s-au plans de clauzele abuzive introduse in contractele de creditare. Astfel, mai multe banci au fost date in judecata, printre care si BCR, OTP Bank, Credit Europe Bank.
In data de 3 august 2012, legea
193/2000 privind clauzele abuzive dintre contractele incheiate intre
profesionisti si consumatori a fost republicata cu doua noi articole
care ofera posibilitatea Autoritatii Nationale pentru Protectia
consumatorilor si asociatiilor de profil sa atace in instanta
contractele ce contin clauze abuzive si sa obtina eliminarea acestora
din toate contractele de credit unde exista.
Conform articolului 13 din Legea nr.193/2000 „instanta, in cazul in
care constata existenta clauzelor abuzive in contract, obliga
profesionistul sa modifice toate contractele de adeziune in curs de
executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele
preformulate, destinate a fi utilizate in cadrul activitatii
profesionale”.
In articolul 4 din Legea 193/2000 se precizeaza
ca „o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu
consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna
cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului
si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre
drepturile si obligatiile partilor.”
Guvernul a decis, in luna ianuarie, sa
amane pana la jumatatea anului introducerea in legislatie a unei
prevederi din noul cod de procedura civila, care ar permite
asociatiilor de consumatori si ANPC sa ceara in instanta anularea din
toate contractele unei banci a unor clauze considerate abuzive.
Amanarea a intervenit la solicitarea
expresa a misiunii Fondului Monetar International, care a motivat ca
nu exista un studiu de impact asupra sistemului bancar. O astfel de
conditionalitate a mai fost introdusa in scrisorile de intentie din
anul 2010, cand expertii internationali au cerut modificarea OUG
50/2010, care obliga bancile la transparentizarea costurilor din
contractele de creditare.
Citeste si:
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/un-client-volksbank-a-obtinut-in-instanta-anularea-comisionului-de-administrare-dintr-un-act-aditional-88691/]Un
client Volksbank a obtinut in instanta anularea comisionului de
administrare dintr-un act aditional[/url]
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/volksbank-plateste-daune-morale-pentru-clauzele-abuzive-88496/]Volksbank
plateste daune morale pentru clauzele abuzive[/url]
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/bcr-obligata-de-instanta-sa-restituie-comisioanele-incasate-abuziv-84316/]BCR,
obligata de instanta sa restituie comisioanele incasate abuziv[/url]